Byttehandel i utlandet, mva pliktig?

Medlem
17. feb. 2011
Innlegg
150
Sted
Rogaland
Har funnet en årgangsklokke jeg har vært på jakt etter en stund i Sverige. Og har selv en klokke selger kunne tenke seg. Så vurderer en vanlig byttehandel. (Begge klokkene er brukte)
Men hvis jeg reiser til utlandet med klokken min, og kommer tilbake med en annen klokke. Hvordan blir det med MVA betaling på innførsel?
Eventuelt fratrekk på utførsel? Med tanke på norske lover.
 
@jimjames - du stiller svagt i alle ledd her dessverre da MVA på brukte ur ikke refunderes.
Så koster den over 200 (eller 1000 for all del) så vil du måtte momse inn den inkommende.
Det du dog kan gjøre hvis den koster under 6 000 er å stikke over, bytte, og ta den med på "grønt" hjem.
 
Redigert av en moderator:
Nå er det vel ikke lov å oppfordre til annet enn å følge regelverket men når det blir totalt goddag mann økseskaft som i dette tilellet så hadde jeg fått selger til å ordne en kvittering på prisdifferansen og betalt mva. på det. My2c.
 
Om det ikke er noen penger som bytter hender og dere som to privatpersoner bytter klokker dere i mellom til eget bruk … da tror tollerne jeg på grensen hadde dasket deg på stumpen for å få fortgang gjennom INGENTING Å DEKLARERE om du hadde begynt å forklare den der.

Få med deg dokumentasjon på byttet (fotografer bytte av kvitteringer/garantibevis og klokker) og spør pent om hva du skal gjøre. :)

Bytter du for å selge med fortjeneste blir det derimot annerledes.
 
Jeg spurte Tollvesenet om dette i 2013; og dessverre så må man betale mva på varene verdi skal man følge regelverket.

Norge skal ha avgiftene sine, uansett, alltid :mrgreen:

 
Du er dessverre rimelig naiv om du tror dette er tilfelle.. tollvesnet er likegyldig til om du skal ha klokken selv eller selge videre med profit. Du skal betale mva på det du tar med tilbake, men problemet når du bytter er hvilken verdi klokken du har med tilbake har?

Om det ikke er noen penger som bytter hender og dere som to privatpersoner bytter klokker dere i mellom til eget bruk … da tror tollerne jeg på grensen hadde dasket deg på stumpen for å få fortgang gjennom INGENTING Å DEKLARERE om du hadde begynt å forklare den der.

Få med deg dokumentasjon på byttet (fotografer bytte av kvitteringer/garantibevis og klokker) og spør pent om hva du skal gjøre. :)

Bytter du for å selge med fortjeneste blir det derimot annerledes.