Bytte reim/lenke på Tudor Black Bay

Medlem
8. juli 2019
Innlegg
89
Sted
Oslo
Jeg har nå holdt på med klokkeinteressen siden i sommer, og det begynner å bli på tide å lære seg hvordan man bytter ut lenke eller reim på klokka.
Det ser imidlertid ikke så lett ut, og etter hva jeg har hørt skal dette være litt vanskelig på Tudor Black Bay. Jeg har jo ikke lyst til å lage riper i klokka med det aller første, eller enda verre: At klokka faller av lenka eller reima etter at jeg har byttet denne selv. Samtidig kan jeg jo ikke gå til urmaker hver gang jeg skal bytte eller rengjøre reima.

Er det noen som har denne typen klokke som kan gi meg noen tips på hvordan jeg går fram, og hvilke verktøy jeg trenger?
Jeg har sett at Tidssonen selger denne typen i nettbutikken:


Kan den brukes på Tudor Black Bay?

Send meg gjerne lenker til DIY-videoer og verktøy som er egnet for Tudor Black Bay.
 
Youtube er din venn:
Ellers kan det vel sies: det ser enklere ut enn det er - ta deg god tid og ikke stress. I tillegg kan du teipe over de områdene du er redd for å ripe opp klokken. Faktum er vel at det blir noen små riper på baksiden ved bytting i ny og ne - like greit å få noen og leve videre med det :)
 
Youtube er din venn:
Ellers kan det vel sies: det ser enklere ut enn det er - ta deg god tid og ikke stress. I tillegg kan du teipe over de områdene du er redd for å ripe opp klokken. Faktum er vel at det blir noen små riper på baksiden ved bytting i ny og ne - like greit å få noen og leve videre med det :)

Takker!

Bergeon 7767 har både vanlig tipp og "fork". Anbefaler du å bruke fork, eller? Ser enkelt ut. Får kanskje prøve ut på Seikoen først ;)
 
Til lenke kan jeg anbefale denne!
Koster 100 på eBay. Søk etter: watch plier
9747ADA4-43EF-41D1-AFAC-FF0D0E97CD61.jpeg
 
Takker!

Bergeon 7767 har både vanlig tipp og "fork". Anbefaler du å bruke fork, eller? Ser enkelt ut. Får kanskje prøve ut på Seikoen først ;)

Masker klokken din med tape, og jobb alltid på baksiden med verktøy og hvor barettene tas ut (ikke foran fra skivesiden). Er man litt forsiktig, så er det umulig å gjøre noe galt.
 
Bergeon 7767 har både vanlig tipp og "fork". Anbefaler du å bruke fork, eller? Ser enkelt ut. Får kanskje prøve ut på Seikoen først ;)
Det er "forken" du bruker når du skal ta av lenken ja. Det kan være greit å bruke den andre enden når du skal ha lenken eller remmen på,
Det kan godt være fornuftig å øve litt på en klokke du ikke er så redd for først, men ikke være redd, det er ikke supervanskelig hvis du tar deg god tid.
Har ikke all verdens erfaring, men ja, det var litt vanskeligere på Black Bay enn på Seikoene jeg har gjort det på før. Det er nok pga at lenken sitter litt tightere, men det gikk nå veldig greit likevel. Blir spennende å se når lenken skal på igjen :rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: Kyllingvingen