Bursdagsgave til far.

Medlem
18. feb. 2012
Innlegg
72
Sted
Trondheim
Hei. Har planer om å gå til innkjøp av en klokke som ble laget samme år som fødselsåret til far. (1963)
Følger med her og på ebay.

Noen som kan peke meg i noen form for retning?

all hjelp settes stor pris på.
 
Hva er budsjettet, og er det noen stil- eller merkepreferanser i det hele tatt?

For idéer kan du jo gå på Chrono24.no, taste inn maks sum under avansert søk - og deretter velge årstall etter at du har søkt. Eksempellink på søk

Lykke til :)
 
Hva er budsjettet, og er det noen stil- eller merkepreferanser i det hele tatt?

For idéer kan du jo gå på Chrono24.no, taste inn maks sum under avansert søk - og deretter velge årstall etter at du har søkt. Eksempellink på søk

Lykke til :)

Takk.

Skal prøve å holde meg under 5k.
Har ikke noen preferanser enda, satser på at dette vil forme seg ettervært som jeg ser flere klokker.


Noen som vet om noen blogger, eller et sted hvor jeg kan lese meg mer opp på vintage klokker?
Prøver å unngå kjøp av "tulleklokke" midt opp i det hele. Mener jeg har lest at det er et marked spesiellt utsatt for falske klokker, eller såkalte frankenstein klokker?
 
Da ville jeg gått for en vintage Omega av et eller annet slag. Disse er relativt lett og datere og kan oppdrives innenfor budsjett:D
 
Burde kunne få tak i en nyservet omega geneve for rundt 5k. Den er 36 mm kontro mange andre vintage omegaer som er 34 mm (blir smått på en herrehånd)
 
Eller hva med en Certina i 14k gull, det får du godt innenfor budsjett. Certina er robuste og gode vintage ur. Enkle og reparere også. :)
 
Jeg hadde tatt en tlf til Herambs Ur i Elverum. Var innom der tidligere i uken og så mye snacks:cool:
Mener tlf nummeret er: 62 41 67 95
 
Regner med at du skal kjøpe en presang til din far og ikke nødvendigvis ønsker å lese deg opp for å sikre deg at du ikke kjøper en fake eller franken?

I så fall vi jeg anbefale deg å bruke forumet her inne. Vi kan vurdere klokker før du kjøper, skulle du finne noe interessant på eBay eller andre steder. Et par ting du må huske på med vintage:

1. De er ikke så robuste som nye klokker og det anbefales at de brukes deretter
2. De aller fleste vintage til rundt 5000 kroner er mellom 34 og 36mm store (ofte smått for mange)
3. Det koster å ha ei vintage-klokke, den må på service hvert 4-5 år. En service koster fra 2000 kroner og oppover

Dette må du (eller din far) være sikker på er ok, hvis ikke blir det fort penger ut vinduet (eller gjemt i skuffen i form av ei klokke).

Når det gjelder merker er vel Omega det enkleste her, godt med deler finnes både hos urmakere her i Norge og hos Omega sentralt. Selv for klokker fra tidlig 60-tall. Finner du eksemplarer du liker, så kan vi fort gjøre en vurdering mht fake/franken eventuelt oppussing.

Men kom gjerne med det som du anser som "ukjente" klokker også. Personlig elsker jeg slike utfordringer! ;)
 
Redigert:
Regner med at du skal kjøpe en presang til din far og ikke nødvendigvis ønsker å lese deg opp for å sikre deg at du ikke kjøper en fake eller franken?

I så fall vi jeg anbefale deg å bruke forumet her inne. Vi kan vurdere klokker før du kjøper, skulle du finne noe interessant på eBay eller andre steder. Et par ting du må huske på med vintage:

1. De er ikke så robuste som nye klokker og det anbefales at de brukes deretter
2. De aller fleste vintage til rundt 5000 kroner er mellom 34 og 36mm store (ofte smått for mange)
3. Det koster å ha ei vintage-klokke, den må på service hvert 4-5 år. En service koster fra 2000 kroner og oppover

Dette må du (eller din far) være sikker på er ok, hvis ikke blir det fort penger ut vinduet (eller gjemt i skuffen i form av ei klokke).

Når det gjelder merker er vel Omega det enkleste her, godt med deler finnes både hos urmakere her i Norge og hos Omega sentralt. Selv for klokker fra tidlig 60-tall. Finner du eksemplarer du liker, så kan vi fort gjøre en vurdering mht fake/franken eventuelt oppussing.

Men kom gjerne med det som du anser som "ukjente" klokker også. Personlig elsker jeg slike utfordringer! ;)

EDIT

Kommer med oppdatering senere.
 
Redigert:
Nydelig Seamaster 30!

Det som er interessant å vite er følgende:

  • Skive: Er den restaurert eller original?
  • Hva er referansenummeret (står på innsiden av baklokket)?
  • Har selgeren et bilde av urverket, inkl. serienummer?

Det første spørsmålet er mer av samler-interesse, da en original skive er mer interessant for oss samlere. For "vanlige" brukere er restaurerte skiver helt ok.

Referansenummeret gir oss modellen som igjen kan sjekkes mot urverket. Det må være riktig. Man ønsker ikke en klokke med urverk fra en annen modell. Dette vil da være en klokke sammensatt av forskjellige modeller, en franken.

Videre bør man få se urverket. Selv om klokka er strøken utenpå, kan den være slitt og kanskje vannskadet inni. Serienummet på urverket vil avgjøre om klokka virkelig er fra 1963 eller ikke. Boks og papirer fra 1963 kan bety at klokka enten har fått dette knyttet til seg i ettertid eller at klokka er produsert tidligere og solgt i 1963.

Jeg har en mistanke om at den er tidligere enn 1963, siden den har sub-seconds og ikke SC ("Seconde Centre", dvs. sekundviser som er plassert i midten av skiva sammen med minutt- og timevisere). Er det en SC skal det være en del av referansenummeret på innsiden av lokket (eks. 2652 SC). Hvis referansenummeret har SC i seg og du har sub-seconds kan man konkludere med at klokka har fått byttet kasse en gang i tiden, og vil være franken.

Hør gjerne med selger på dette og fortell oss hva du finner ut.

Lykke til!