Budapest

I denne gaten tror jeg:

Akácfa

Her er samme konseptet: (blir presentert for en gigantisk regning på bar)

http://www.thebackpacker.net/travel-guide/travel-stories/hungary/36/

Litt på kanten han som skriver artikkelen , men ta det med en klype salt. Konseptet er det samme. Gigantisk regning, blir tatt som "gissel", tømme konto.

you should take precautions to avoid being ripped off at certain clubs, bars and even restaurants, especially those located in the main 5th. district tourist area in downtown Pest, close to the main hotels and in particular the Vaci utca area.

Receiving bills at the end of their evening up to several hundred thousand Hungarian Forints and who have been forced, under the threat of violence, to withdraw cash at the closest ATM to pay the bill. In these cases either a 'security guard' from the establishment would accompany the customer to the ATM, or another member of the party would be held kidnapped in the establishment until the bill is paid.

Redigert:
Takk for svar @Havvo; så på kartet at dette ligger nærme List (Liszt?)-plassen. Har selv vært der
i Bp endel ganger gjennom årene og har aldri hatt noen problemer.

Det nærmeste var ved 4-tida på en klubb og hvalrossen hadde nettopp kjøpt en ny øl
da servitøren opplyste at de stenger om 5 minutter. Hvalrossen, noe bedugget, insistere på å få drikke
opp nykjøpt øl. En velbygd boler dukket da opp og gjentok opplysningen om etablissementets åpningstider,
hvorpå Hvalrossens svirebrødre klarer å overbevise Hvalrossen om de helsemessige fordelene av å forlate
stedet. No problems.

Fyren i artikkelen virker helt loco. Kjenner også noen folk som har studert
flere år i Ungarn uten problemer. Uansett, det @Havvo skriver skjer sikkert også.

Skummelt at det også skjer på et ikke-lugubert sted unna Vaci utca ...

Forresten, @Havvo, har du rapportert til steder som Tripadvisor/thorntree?

Redigert av en moderator:
Nei, jeg har ikke nevnt dette til noen før. Tenkte bare det var greit å ha litt i bakhodet når en her på TS spør om råd. Alt i alt så digger jeg Budapest. Litt forsiktighet, så går det meste bra.

La meg si det sånn. Jeg har bodd i Budapest i 6 år og har ALDRI blitt lurt på restaurant eller sjenkesteder osv. Det kan vel kanskje ha med å gjøre at jeg ikke vanket på typiske turiststeder, men det er vel så mye at man forholder seg sunt skeptisk til saker og ting. Går du inn på en restaurant som opererer med menyer uten pris, ja så blir du lurt. Går du inn på strippeklubb og bestiller vin uten å sjekke prisene så risikerer du en kjemperegning.

Jeg ble delvis "lurt" en gang på 6 år. Var full og hoppet inn i første og beste taxi. Dette var selvfølgelig en taxi utenfor de store selskapene. Glemte å forhandle om pris og endte opp med tredobbel pris på reisen. Det var min egen skyld, for jeg visste bedre. Gadd derfor ikke krangle med sjåføren. Shit happens. Samme opplegget kjører de i Stockholm, og det svir det mye verre på pungen. Der risikerer man å betale tusenvis av kroner for en kort taxitur.

Tusen takk for alle svar! Ser at jeg muligens skal la sub og lignende ligge hjemme og basere betaling på kontanter ja.. Ser også at negative tilbakemeldinger på byen går igjen på flere reisesteder, så dette kan bli spennende :mrgreen:

La meg si det sånn. Jeg har bodd i Budapest i 6 år og har ALDRI blitt lurt på restaurant eller sjenkesteder osv. Det kan vel kanskje ha med å gjøre at jeg ikke vanket på typiske turiststeder, men det er vel så mye at man forholder seg sunt skeptisk til saker og ting. Går du inn på en restaurant som opererer med menyer uten pris, ja så blir du lurt. Går du inn på strippeklubb og bestiller vin uten å sjekke prisene så risikerer du en kjemperegning.

Jeg ble delvis "lurt" en gang på 6 år. Var full og hoppet inn i første og beste taxi. Dette var selvfølgelig en taxi utenfor de store selskapene. Glemte å forhandle om pris og endte opp med tredobbel pris på reisen. Det var min egen skyld, for jeg visste bedre. Gadd derfor ikke krangle med sjåføren. Shit happens. Samme opplegget kjører de i Stockholm, og det svir det mye verre på pungen. Der risikerer man å betale tusenvis av kroner for en kort taxitur.

Selvom det var tredobbel var det vel også langt unna norske priser? :mrgreen: