Jeg vil betrakte meg selv som noe over snittet interessert i fly-historie og jeg må si at dette er litt turn-off.
Ikke pga av tøybiten, men fordi det er noe som er plassert i en klokke som ikke har noen funksjon. Bortsett fra å være et souvenir. Sliter med det.
I tillegg er det canvas som like gjerne kan være fra noe annet enn The Flyer. Slik jeg kjenner historien, hadde brødrene flere titalls meter med canvas som de ikke brukte på The Flyer, men som ble brukt på andre lignende maskiner i ettertid. Og at mye av dette (som med klokker) kan ikke knyttes direkte til The Flyer som fløy 17. desember 1903. Derfor blir proveniensen vanskelig å gå etter i sømmene.
Det kan nevnes at man på Boeing Field i Seattle, WA har en stykke tre på ca. 12 cm som er fra den originale The Flyer. Utrolig kjedelig det også. Kunne vært et hvilket som helst tre-stykke. Samme med dette tøystykket i denne Bremont-klokka.
Hmmm... Det betyr at Bremont er borte-vekk BÅDE ift klokke-markedet og oss fly-nerder. Nei og nei... Jeg må snart begynne å le...