Breitling Navitimer Quartz Pluton.

Medlem
7. juni 2008
Innlegg
347
Sted
Stavanger
Tenkte jeg skulle poste noen ord om en ofte oversett Breitling modell.

Dette var forgjengeren til dagens Aerospace/ B1. Det er en analog/ digital quartz klokke. For oss som har vokst opp på åttitallet er den nostalgisk. :D

Med en kasse på ca 40mm er den passe stor, selv etter dagens standard.

Modellen hadde et langt livsløp som startet på syttitallet som "Navitimer Quartz" og endte ca 2000 som "Intruder". Midtveis het den "Pluton". Det er merklig nok navnet på et fransk kjernefysisk missil!!! Her er en bra side om historien til disse: http://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=98

Jeg har hatt tre av disse, og kan anbefale modellen for de som ønsker seg en rimelig og funksjonell "daily beater."

Her er de tre jeg har hatt:
P2200270.jpg

Navitimer Quartz, ved siden av en Chronomat Evolution. Denne første utgaven hadde "diver-bezel" med tidtagnings-funksjon.

DSC_3906.jpg

Pluton. Her fikk den kompass-bezel.

DSC_2490.jpg

Sist, "Intruder", urskiven er merket "Chronographe Reveil". Intruder fikk en ny kasse, ny urskive og andre visere. Alt i alt mer moderne og mer påkostet design. Den fikk også beskyttelse for trykknappene. På nittitallet kostet Pluton/Intruder omtrent det samme som en SuperOcean. I dag er nok SuperOcean mer verdt på bruktmarkedet.

Det er neppe den mest ettertraktede Breitlingmodellen, men med alle sine funksjoner er det en kjekk klokke. :)

1995saleshandbookpluton5nj.jpg