Bra urmakere i Oslo som ikke er del av en kjede

Medlem
11. juli 2010
Innlegg
1.506
Sted
Oslo
Lurer på å levere inn en gammel IWC og en gammel Seamaster til restaurering. Har i den forbindelse lyst til å finne ut om det fremdeles finnes noen "old school" urmakere her i byen som ikke er del av Protid/Thune/Bjerke eller tilsvarende større etablissementer :)
Noen som legger litt stolthet i arbeidet sitt, fremfor samlebåndsvirksomheten til f.eks Swatch Group sin serviceenhet, som jeg har litt blandede erfaringer med i forhold til Omegaene mine.
 
Prøv urmakermester Ossur Soleim i Tordenskiolds gate 7.

Ossur er veldig dyktig, over 40 års erfaring i bransjen, han var urmaker hos Alf Lie tidligere. Han har vanligvis mye å gjøre, det kan ta litt tid, men han gjør en veldig bra jobb.
 
Satt tilfeldigvis på Oro bar og grill og kunne se rett inn hos Ossur Soleim en kveld denne uken.. han er åpenbart ikke karen som går tidlig hjem fra jobb :)
 
Er ikke det han som har hatt klokkene til et par forummedlemmer her inne et par år eller noe slikt? :D Hvor ligger Soleim på pris?

Kan jo slenge på et spørsmål til. Er det noen i Osloområdet som i det hele tatt reparerer Bulova Accutron/Omega F300Hz verk lenger? Var innom Alf Lie og spurte, men de visste ikke om noen. Har en Accutron 214 som trenger nye coiler, og må så vidt jeg har funnet ut så langt sende den til England for å repareres..
 
Såvidt jeg vet har service på tuning forks blitt vanskelig å få tatt etter at deletilgangen på en del sentrale komponenter ble mildt sagt vanskelig.

Er vel spessielt stemmegaffelen som er klin umulig å få fatt på...
 
Ossur er absolutt ikke av de kjappeste og vet heller ikke hvor oppdatert han er på Omega..

Elias som er den eneste som skrur Omega for Swatch group i norge har eget verksted på fritiden. I tillegg er Fredrik hos B. Andresen i Moss veldig dyktig. De er også veldig dyktige hos urmaker Larsen på sandvika storsenter, selv om det er Protid...
 
Jeg har gode erfaringer med Protid i Sandvika når det kommer til
stemmegaffelur, de har reparert et par stykker for meg. Når det gjelder
deletilgang på ESA 9162/64 så er det veldig vanskelig. Det som er
igjen av nye deler er ofte forbeholdt ur med kasse av gull, dette
gjelder iallefall Omega.
 
Er ikke det han som har hatt klokkene til et par forummedlemmer her inne et par år eller noe slikt? :D Hvor ligger Soleim på pris?

Kan jo slenge på et spørsmål til. Er det noen i Osloområdet som i det hele tatt reparerer Bulova Accutron/Omega F300Hz verk lenger? Var innom Alf Lie og spurte, men de visste ikke om noen. Har en Accutron 214 som trenger nye coiler, og må så vidt jeg har funnet ut så langt sende den til England for å repareres..


Hei. Jeg har reparert mange stemmegafler, men har sluttet med det, da det ikke er penger å tjene på de lenger.
Har derfor mange deler til disse. Har også kasser, "nye" skiver og deleverk for de som trenger det.
 
Jeg kan også anbefale Amund Urmaker på Stabekk.

Min opplevelse er at han er en real og flink urmaker som virkelig er stolt av faget.
Han besitter mye Omega-kompetanse og ditto deler.

Fornuftige priser og rask service - men ingenting blir startet på dersom han ikke kan fullføre jobben og han kvalitetsikrer før det leveres ut.
 
Jah...hva skal man si ? Leverte inn en klokke til reparasjon 20/3-15 . Etter å sendt mail (flere), ringt og lagt igjen beskjed på svarer, tenkte jeg at et personlig oppmøte var på sin plass da jeg ikke har fått tilbakemeldinger på noenting.Ikke ett eneste livstegn fra Sutterud. Minner igjen om at klokka ble levert inn 20/3-15. I dag 20/7-15 dro jeg inn til butikken for å høre på fremdrift av reperasjonen som jeg ville ha utført på en Doxa 1200 T Sharkhunter. Bytte av krone og kronehals. I følge Erik Sutterud en rutinejobb som lett kunne utføres. Da jeg kom inn kunne ikke betjeningen først finne den til tross for at jeg hadde saksnummeret. Tillitsvekkende.....Not !! Vedkommende sto der med det jeg vil kalle kublikk og så helt fortapt ut. Ikke var noe arbeid påbegynt, ikke visste han om deler var bestilt, eller om skinnreima jeg også bestilte til min Sinn var kommet. Ingen kontroll og elendig service fra ende til annen. Helt utrolig at man kan opptre slik mot en kunde. Arrogant og håpløst. Siste gang jeg leverer klokke der, og kan selvfølgelig heller ikke anbefale butikken til andre. Jeg tok med meg klokka hjem igjen med uforrettet sak og leter opp en annen urmaker som ikke driver på nivå med ei kebabsjappe...

For øvrig lagt igjen denne beskjeden på butikkens FB side.
 
Den samme følelsen fikk jeg etter å ha lagt igjen flere beskjeder på Sutteruds svarer uten at han ringte opp igjen. Til slutt svarte han når jeg ringte, men da synes jeg verken svarene han ga meg eller prisen han skulle ha for jobben jeg spurte om hang på greip. Han har sikkert mer enn nok å gjøre, og for min del fantes det heldigvis bedre alternativer.