Blancpain Fifty Fathoms - Artikkel i Lettres du Brassus

Artig historie. Morsomt dette med forskjellige merkenavn på skivene. LIP lagde faktisk kvalitetsklokker den gang med egne verk.

Bump!

Noen som visste dette - og aner hva som har skjedd med den norske batchen...? Der snakker vi Grail :)

Beyond the French diving units the 50 Fathoms was also adopted by the Israeli, German, Swedish, Norwegian, Danish, Finnish, and most famously, American fighting forces. When the Americans were looking for a dive watch, there was a resolute "Buy American" policy for all units - so no watch with "Blancpain" on the dial would ever pass muster. So, an American company named Tornek-Rayville took the 50 Fathoms and rebranded it - they may or may not have replaced the Swiss jewels with American jewels for good measure. About 1000 Tornek-Rayville 50 Fathoms were produced, and most were destroyed by the Navy at the end of the commission, so they are indeed very hard to find.

A Historical Look At The Blancpain Fifty Fathoms + Live Photos Of Some Early Classics — HODINKEE - Wristwatch News, Reviews, & Original Stories

Nesten litt dårlig gjort å bumpe denne. Nå fikk jeg usannsynlig lyst på en FF.:p

Ser at Mikke er på bumper'n om dagen. Lite nytt her i det siste eller...?;)

Takk for at du deler Moore. FF har fasinert meg siden jeg først så den. Det var en No Radiation dial og den fikk pulsen til og øke en smule. Jeg legger meg inn i rekkene om at en sånn må jeg ha. Og som sagt før meg her, lysten blir ikke akkurat mindre av og lese en så fin artikkel som dette. :)

Denne trådbumpen fikk virkelig savnet opp etter FFen min som har vært på spa i Sveits siden i høst. Siste melding var at bezelen skulle ankomme i uke 16, så da er det håp om at den dukker opp snart.