Bjerke Masterclass

Medlem
12. mars 2020
Innlegg
815
Sted
Oslo
Har noen av dere som gjør litt større inngrep på urene deres noen erfaring i bunn, enten det er kurs eller skole? Eller er dere helt selvlært?
Kom tilfeldigvis over et fysisk kurs i regi av Bjerke og vurderer å melde meg opp.


«Under god veiledning av Urmaker Bjerkes urmakere vil du gå igjennom de ulike stegene som skal til i en monteringsprosess» høres jo ut som en ypperlig måte å få en smakebit, samtidig som de stiller med alt nødvendig utstyr.

Håper folk vil dele sine tanker og eventuelt erfaringer :)
 
  • Liker
Reaksjoner: reldor og daghoi
Hei.
Vil absolutt anbefale deg å ta kurs når det er tigjengelig , ikke nødvendig å finne opp hjulet på nytt.
Jeg er selvlært ,
jeg tiggde til med en klokke hos urmaker.
Spurte urmaker om de hadde en klokke som de hadde avskrevet , fikk da en seiko fra 1969 som var død...
Brukte en del tid på youtube og fant denne kanalen , https://www.youtube.com/channel/UC7vSOnpUocYq0z8oiYFk0zQ
Etter å ha sett en del på hvordan ting ble gjort gjorde jeg en service/rep. på klokka jeg fikk.
Når jeg da viste urmaker hva jeg hadde gjort forsto umakeren at jeg var dedikert til å lære så mye som mulig om yrket.
Etter det har jeg fått masse info og forklaringer på hvordan ting bør gjøres av samme urmaker og det har vært gull verdt.
Så jeg vil kalle all info fra urmaker for et teoretisk kurs.
Og til slutt ,verktøy , hvis du begynner med denne hobbyen ikke kjøp Kinaverktøy!
Kjøp verktøy av god kvalitet , det vil du ikke angre på.
Klokka går ennå :D
IMG_2430.JPG
 
Så herlig å høre om noen som virkelig har dyrket interessen til et nivå som matcher en yrkesprofesjonell, har fulgt litt med på prosjektene dine, @reldor , og jeg er sikker på at det er flere enn meg som sitter å drømmer om samme ferdigheter! :)

Har såvidt vært innom den kanalen, men jeg føler det går fort over til underholdning i stedet for læring, kanskje fordi det aldri blir noe «hands-on». Jeg har allerede røket på det siste du nevner med verktøy, siden det var så enkelt og greit å betale 500kr for et Kina-sett som man får brukt til småting som f.eks lenketilpassing, batteriskifte, bezelbytter, etc. Tusenlappene ryker fort hvis man skal bytte til skikkelig Bergeonutstyr, men det hoppet kommer vel av seg selv etterhvert som man investerer mer tid.

Bare å kjøre på med flere erfaringer som har gitt dere kunnskapen til å skru, karer! :mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: reldor
Jeg var med på IWC masterclass, som ble arrangert i regi av Bjerke under den første Oslo Watch Fair. Vi var vel rundt åtte stykker som under veiledning fra en av IWC sine urmakere fikk skru fra hverandre og sette sammen et IWC urverk. Jeg syntes det var en veldig kul kveld, hvor vi fikk prøve oss frem på et sikkelig urverk med sikkelig utstyr. Vi fikk også endel tips som helt sikkert kommer til nytte når man skal mekke på egne klokker. Jeg vil tro vi brukte 2-3 timer på å mekke, og er uten tvil noe jeg gjerne ville gjort igjen/anbefalt. Gjerne da i kompani med et par kalde pils og noen gode klokkevenner.

Om jeg skulle ønske meg noe mer, så ville det kanskje vært en enda grundigere gjennomgang/forklaring av hvordan urverket virker, og hva som funksjonen til de ulike komponentene og hvordan/hvorfor de samhandler med resten av urverket. Men det er jo begrenset med hva en rekker på 2-3 timer. Klarte ikke å finne info om omfanget av Bjerke sin masterclass, men den vil nok være en god indikator på hvor grundig man går til verks (pun intended).

Til slutt, bilde fra IWC masterclass (som forøvrig ble arrangert hos Maaemo):

03238B43-9ECF-4DE5-8503-7C582A967EF7.jpeg

87B9899F-36E9-4029-9489-BCF0B91A3324.jpeg

2035EBB9-9862-40C5-A88A-54F4188E3002.jpeg

DA6FDF18-9EB8-4720-982D-3C90858DB54D.jpeg
 
Var så heldig å bli invitert på fabrikk besøk hos Panerai i regi av Bjerke for et par år siden. Vi fikk da demontere og re-montere et P2003 verk under kyndig veiledning. En veldig artig opplevelse, selv om det ikke akkurat var et kurs som ga oss urmaker kompetanse. Mistenker at Bjerke Masterclass er et litt lignende opplegg.

190334EE-9B3B-4A8A-9E0B-A4A4758C0A90.jpeg
 
Fikk en trist beskjed fra Bjerke i dag:

"Hei,

Tusen takk for mail og at du er interessert i vår Bjerke Master Class.

Jeg beklager sent svar, men dessverre så har det skjedd mye i forbindelse med utviklingen av Covid-19 og dermed nye restriksjoner siden vi lanserte vårt nye konsept. Vi har derfor valgt at vi ikke kommer til å arrangere dette i år, men avventer til over i 2021.

Det har kommet svært mange henvendelser og interessen for en slik kveld er stor, noe vi synes er veldig gøy. Jeg noterer gjerne ned at du er interessert, så vil vi komme tilbake til dette neste år og ta kontakt med noen heldige utvalgte i første omgang.

Riktig god uke videre!

Med vennlig hilsen
Urmaker Bjerke"


Det er vel egentlig ikke så rart med tanke på at det bare er 5 uker igjen av året og vi er tilbake i samme situasjon som i mars. Men det positive må jo være at det er svært mange som ønsker dette. Får krysse fingrene for at interessen holder seg over nyåret :)