Bilforsikring har blitt dyrt, monopolsituasjon ?

Medlem
21. okt. 2015
Innlegg
595
Sted
Skedsmokorset
Bemerker ar prisen på forsikring er gått opp langt ut over vanlig prisindeks de siste par år. Mitt relativ lite selskap Nemi er nå kjøpt opp av Storebrand. Snart monopol?
 
Bilforsikringer justeres ikke bare etter KPI, det er mange faktorer i sving. Når det er sagt, enkelte selskap er dyrere enn andre, noen ganger er det vanvittig stor forskjell på ymse modeller mellom selskapene og ikke minst så har de mye å gå på om du kan forhandle litt.
 
Virker litt tilfeldig hvem som er dyr og billig på forskjellige modeller - når jeg nå skulle forsikre jaguaren, var If omtrent halve prisen fra alle de andre selskapene.
 
Jeg sparte rause 15.000 i året på å gå fra et «billig» selskap til et «dyrt» et...
 
  • Wow
Reaksjoner: Sindre
De eneste gangene jeg får ned prisen på forsikring er ved å skifte selskap. Har hatt lite igjen for å være «trofast». Betaler idag 9500, eks avgift, for våre to biler.
Fruen hadde en skade for noen år siden og da gikk premien på den bilen fra 5500 til 17000. Endte på 7500 etter at jeg byttet selskap.
 
Forklaring fra finansbransjen er statistikk , men jeg har aldri sett noen dokumentasjon som underbygger økte priser. Det finnes derimot bra dokumentasjon for at forsikring i Norge er bra business.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Sjekket pris på en Lexus RCF V8 hos tradisjonelle gode gamle travere som If/Gjensidige/osv... Og kom på 15-20K med 75%Bonus/5000km
Hos Watercircles kom prisen på kr4700 :eek:
Aner ikke om hvilken opplevd 'kvaliteten' de leverer, men fin fin inngangssum
 
  • Liker
Reaksjoner: balla1823
Jeg syns ikke forsikringen er noe særlig dyrere i dag enn for fem-seks år siden. Betaler i underkant av 4000 for fullkasko på en 2016 V70 og ca 1500 for delkasko på en 2015 Leaf. Begge med 12 000 kjørelengde.
 
Blir spennende å se hvordan reguleringen blir neste år. Forsikringsselskapene har kjempefokus på brukte deler, noe som vil få reparasjonskostnadene ned. Og med alle de som har hjemmekontor, de som unngår unødvendig mange turer på butikken, er sjeldnere på besøk etc, har det ført til færre uhell enn tidligere. Ikke har det vært noe særlig påvirkning av glatt føre enda heller.
 
Prisen på bilforsikring har gått opp og kommer til å stige ytterligere. Økt skadefrekvens er en del av forklaringen. Men sidespeil til 30k, lykter til 50k og fangere til 70k er en del av forklaringen. Ruteskift til 30k selv på relativt rimelige biler påvirker også prisen på forsikringen. Prisen på reprasjoner har økt eksplosivt de siste årene.
Dårligere kronekurs hjelper heller ikke.

De fleste forsikringsselskap i Norge tjener ikke gode penger på bilforsikring.
 
Ja, at delepriser har en stor del av skylden, er udiskutabelt. Var uheldig og fikk stuket fronten på en Vito jeg hadde tidligere på jobb, der begge frontlyktene måtte skiftes. Rolige 45k/stykket. Altså 100+k for en skade som ikke innebar retting av skrukkete stål. Helt latterlig.

-Hver gang jeg hører om slikt, blir jeg takknemlig over å kjøre i en gammel haug av en bil der enhjørningtårer og heroin ikke er basisvarer for deleproduksjonen. (Sjekket nettopp av nysgjerrighet - ny hovedlykt til mannebilen, 4128kr/side levert på døra, ferdig momset. Speil? 2475/side.

På den annen side skjer det jo at jeg kjenner at fruens Passat 3c er vesentlig mer behagelig å kjøre i, da - med tilhørende delepriser.
 
Jeg har en Nissan Leaf som jeg kjøpte for 120 for et par år siden. Tipper jeg hadde fått 70-80 for den nå.

Burde denne prisnedgangen reflekteres nevneverdig i premien?
 
Jeg har en Nissan Leaf som jeg kjøpte for 120 for et par år siden. Tipper jeg hadde fått 70-80 for den nå.

Burde denne prisnedgangen reflekteres nevneverdig i premien?



Grensen for når det ikke lenger lønner seg med kasko nærmer seg i hvertfall. Min Leaf er også verdt rundt 70k og jeg betaler 1500,- for delkasko.