Bilfeiltråden

Medlem
20. nov. 2011
Innlegg
915
Sted
#strapsbyruus
Jeg kan like lite om bil som rakettforskning:) Kanskje det er noen andre det ute i samme båt/bil som meg? Så derfor lager jeg denne tråden der jeg prøver å få svar på en bilfeil og hvis noen andre vil bruke tråden er de hjertelig velkommen. Mitt problem: har en gammel Audi A4 1,9tdi fra 2004. Bilen har vært problemfri i mange år men lyser nå med et gult motor(?) symbol i panelet. Opplevde det samme for ca. 6 mnd siden og da fant ikke mekonomen ut av det og kjørte en gjennomrensing av noe ventilgreiet:) opplevde før dette at bilen hadde problem med å komme seg opp i turtall og det forsvant etter verkstedbesøk. Nå lyser lampen igjen men jeg opplever ingen feil på bilen. Noen som har et tips om hva jeg bør gjøre ev. om jeg bare skal overse lampen fram til jeg merker noe på bilen? Takker og bukker for råd:)
 
Selvfølgelig kan det være andre ting, men pga du har en litt eldre diesel så kan dette være synderen.
Den blir "kokset" og det igjen gir svak motorkraft osv.
 
Tja, svakere motorkraft er det ikke. Kjørte hjem fra hytta i går (1,5time) og merket ingenting på bilen selv om lampen lyser
 
Ok! Tenkte på det du skrev tidligere. Men det er ikke sikkert det er noe alvorlig. Like greit å få en utskrift og se om det er lagret noen feil.
 
Ja helt enig altså:) forskjellen er bare at sist gang den lyste så merket jeg det også på motorkraften. Skal få bestillt meg en time.
 
Var nok EGR ventil som var årsaken sist, disse har det med å kokse igjen. Innsuget kan også bli tett på samme måte, da en EGR ventil gjør at noe av eksosen kjøres inn i innsuget ved passende turtall for å få ned utslipp. Begge gjør at en kan oppleve dårligere akselerasjon og turtallsvillighet (evt. om bilen går i en form for limp-mode). Øker gjerne også sort røyk ved pådrag.

Det kan være så mye forskjellig, at jeg vil som @Raymond75 anbefale å få lest ut feilkodene og ta det derfra. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Raymond75 og Olando
Det enkleste er nok en diagnose, ja. Er det partikkelfilter på bilen?
Her er det syke, det vet jeg ikke. Jeg kan ingenting om bil da det ikke er viktig for meg. Er kun transport fra A til B. Stort sett madammen som bruker bilen (jeg sykler) og i dag kunne hun melde at lyset var borte. Men tenker jeg skal innom verksted uansett:) hvordan finner jeg ut om den har partikkelfilter?
 
De gule lampene er varsler. Det betyr at det er "OK å fortsette å kjøre, men du bør kontakte verksted". Rødt = stopp så raskt som mulig.

Når lampen "kommer og går" så er det en verdi som ligger på grensen. Ventiler som begynner å bli tette høres greit ut. Siden Mekonomen ikke har klart å finne feilen sist, så er det nok greit å få et merkeverksted til å se på bilen. Du kan selvfølgelig bare bestille en diagnose, ref dette at gult er et varsel. I så fall må du nok regne med å betale mer ved eventuell reparasjon senere, dersom du ikke gjør det med en gang. Med dagens biler så er det nok "bare" en kontakt og diagnose som kjøres, men her har (forhåpentligivs) et merkeverksted bedre erfaring enn Mekonomen...

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Olando og Raymond75
Merkeverksted er nok i slike tilfeller billigere enn andre. Hvertfall på feilsøkingen. De har spisskompetanse på nettopp din bil. Om du har partikkelfilter finner du ut på årsavgiften. Betaler du mye, har du partikkelfilter, betaler du mer, kjører du uten.:p