"Beste" dressur sub 10K?

Callahan

Støttemedlem
Medlem
18. feb. 2011
Innlegg
12.996
Sted
Gullkysten
Jeg tror verdensøkonomien ( ;) )gjør at jeg legger bort planene om en Portoguese for en stakket stund, og ser etter noe annet...og det er jo mye meget bra sub 10 K/Sub 2000 USD i dressur-klassen.

Det kan være med eller uten komplikasjoner. Lærreim.

Jeg er interessert i hva DU mener gir mest for pengene, både i form av opplevd kvalitet, urverk, følelse, you name it.

Føler selv at Longines har veldig mye bra. Men er det verd prisen ift Hamilton Jazzmaster feks?

http://www.authenticwatches.com/longines-master-collection-strap.html

PS: Dette er en oppfordring til å publisere mange bilder av urene som foreslås!

The floor is yours ladies and gents :D ;)
 
De få gangene jeg trekker i dress, er ikke tiden så fryktelig nøye, så hva med en Meistersinger No 1? Kommer i 38mm, har skinnreim, koster 1300 dollars.

Ellers er vel Stowa Marine et klart foerstevalg, imho.
 
Longines har mye flott, absolutt, og jeg mener det generelt er mye klokke man får for pengene hos de:) Jeg mener det størrelses messig helst bør være 39-41mm etter dagens normer og min smak. I tilegge bør ikke klokken være for høy, slik at den kan skli greit inn under skjortekanten på en naturlig måte.

I den priklassen du nevner har jo veldig mange av klokkene fra de ulike produsenten mer eller mindre samme urverk, i alle fall i de fleste med vanlig "three hands" er det jo ofte en eller annen versjon av ETA 2824 som er representert, og det urverket leverer jo stort sett som det skal:)

Longines burde du absolutt vurdere, det samma med Hamilton, selvom jeg personlig nok ville valgt Longines av de to!
Videre kan Edox, Raymond Weil, Baume&Mercier og kanskje Fredrique Constant ha noe i det prissjiktet som kan være fine dressur. Også får du ta en titt på Maurice Lacroix :) Jeg kjøpte en ML Pontos Day/Date for ikke så lenge siden til dress bruk, og jeg er meget fornøyd med den :)

SN153095.jpg
 
Mange gode forslag her, som jeg skal forske på og kose meg med når tiden er der :)
Glimrende, TSere :)
 
Omega Constellation Pie-Pan

Stowa (Marine Master)

Seiko, ja, Seiko. De har mye dressy og flott.

(Du får Perrelet for 10-12 k)

Om du liker tysk funksjonalistisk design: Nomos Glashütte


Ellers er alt som er nevnt gode forslag! :)
 
Vintage! Hvis du går ned til det som for kort tid siden var standard herrestørrelse, finnes et fantastisk utvalg av ur i din prisklasse - klokker som ble laget da bransjen var på et teknisk og designmessig høydepunkt. Tilbudet er stort og prisene relativt lave. De fleste nye ur tilgjengelig i den prisklassen består av pene kasser med urørte standardverk inni. Uten forkleinelse for ETAs gode arbeidshester, så kan de ikke måle seg mot for eksempel de nydelige verkene i Omegas 5-serie. Disse finner du for eksempel i Constellation fra sekstitallet, som må være ett av de vakreste ur noensinne. Omega fra denne perioden er vanskelig å komme utenom, men innenfor samme budsjett finner du for eksempel praktstykker som IWC Yacht club, JLC Memovox, Longines Flagship og mange andre. Det er klokker som egner seg godt til dressbruk, er på alle måter mer interessante enn nye klokker til samme pris, og som du kan selge uten tap og kanskje med fortjeneste om du skulle gå lei.

Skal det være nytt, støtter jeg forslaget om Sinn eller Nomos.
 
Så var det dette med å definere dressur, da...Personlig mener jeg et dressur skal ha lys skive, ikke skal være for feit, ikke for mye dill på skiven, og med lærreim. Men det finnes et alternativ til lær, og det er mesh. Fordelen med mesh er at det går til alt, faktisk vil jeg si at denne kombinasjonen går like greit til kjole og hvitt som vanlig dress med både svart og brunt lærtilbehør... :
HamiltonMesh.jpg

Bildet er lånt fra WUS.
Prisen kommer på under 600 $ pluss frakt og moms, og da har du penger til overs til flere slips! :)
 
Ja, jo, jeg ser at vintage har mye å by på, og Piepan er nydelig. Men jeg lurer ærlig talt på om det ikke blir litt smått, er ikke Piepan 35mmm? Ok, til dress er den gjerne nok, hmmm.

Men anyways, valget er allerede gjort, og jeg falt ned på denne diskrete klassikeren:

upugwatch23xw.jpg
 
Forslag til "dressur".

Kjøpte nylig dette:

1
IMG_5673.jpg


2
IMG_5672.jpg


Er strålende fornøyd med denne. Bildene ble ikke gode. Markørene og skiva er meget penere. Synes den funker bra til jobb, skjorte og dress.

Kan kanskje byttes rem for at den skal fremstå noe mer formell. Må prøves.
 
Jeg kjøpte den for godt under 10. Dette er gammel modell med ss caseback, de nyere har safirglass.

Kassen er det fineste på hele klokken, synd bildene ble skralle. skal prøve å laste opp fler ved anledning.


Lykke til med kjøp.
 
+1 Fossdal. Det eneste aberet er at det er en hel vitenskap å skille klinten fra hveten når det kommer til vintage Omega. Like mye fakes, frankenwatches og uredelige redials i omløp som for vintage Rolex. Har lært meg litt om Pie-Pans, men jeg ville ikke kjøpt en dyrere vintage Omega uten å gjort grundig research.