Bespoke sykkel

Edzilla

Community Manager
Støttemedlem
Medlem
5. sep. 2011
Innlegg
13.299
Sted
Oslo
Planlegger å få bespoke sykkel for neste års sesong. Typ britisk grusracer.
Johnsen Frameworks skal få sveise sammen ramme og bygge sykkelen for meg.
Men kunne tenkt meg noen innspill fra dere som har bedre kunnskap om meg. Hva skal man tenke på av valg av gir, dekk osv.
Sykkelen skal brukes til trening og kos. Mens på asfalt i Mosseregionen. Men også på stier på Jeløy.
322EFB97-DD40-411F-8232-060188F0B972.jpeg
 
Planlegger å få bespoke sykkel for neste års sesong. Typ britisk grusracer.
Johnsen Frameworks skal få sveise sammen ramme og bygge sykkelen for meg.
Men kunne tenkt meg noen innspill fra dere som har bedre kunnskap om meg. Hva skal man tenke på av valg av gir, dekk osv.
Sykkelen skal brukes til trening og kos. Mens på asfalt i Mosseregionen. Men også på stier på Jeløy.
Vis vedlegg 294102
Dette blir kult.
Jeg er fan av Shimano GRX med en ring foran, eller to hvis du trenger høyere toppfart. Mulig Campagnolo passer bedre estetisk på stålsykkel. Skal du sykle med bagasje hadde jeg gått for ganske lave gir. Panaracer er et solid valg for dekk. Gravelking SK passer vel det du ser for det.
Og siden tråden er klokke og sykkel kommer det to bilder av det.
9AD52BFA-4148-48CF-9104-1CC8A073865B.jpeg

Min grussykkel som nå har bukkehornstyre.
DAFD38AC-C503-45A0-9878-3695699F0B2F.jpeg

Og ei klokke jeg bruker ofte når jeg sykler.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Tenker det er fint med mulighet for å få med seg noe mat, drikke og kanskje litt klær på turen. Mange takk for tips @kire
 
  • Liker
Reaksjoner: kire
Planlegger å få bespoke sykkel for neste års sesong. Typ britisk grusracer.
Johnsen Frameworks skal få sveise sammen ramme og bygge sykkelen for meg.
Men kunne tenkt meg noen innspill fra dere som har bedre kunnskap om meg. Hva skal man tenke på av valg av gir, dekk osv.
Sykkelen skal brukes til trening og kos. Mens på asfalt i Mosseregionen. Men også på stier på Jeløy.
Vis vedlegg 294102

Nice to hear Johnsen Frameworks is still in the making @Edzilla. I used tune parts when I built my off-road years back. A friend built the wheels for me.

https://tune.de/en/
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Dette blir sikkert fint. Jeg er sikker på at Truls kan komme med mange gode råd om hva slags utstyr du bør velge.

Skal du gjøre det enkelt ville jeg kjørt på med et ferdig oppsett som Ultegra Di2, Sram Force AXS eller Campa Ekar. Jeg ville valgt gode aluminiumhjul (fordi de er mer behagelige å sykle på) og ser bedre ut, imho. Og gode dekk. Helst Rene Herse Extralight, gjerne satt opp tubeless.
Kanskje en Sram AXS XPLR setepinne. Den gir demping og den kan kjøres ned om du skulle trenge det.

Skal du gjøre det mer innviklet plukker du deler som du lyster. Men dette blir mer krevende. Truls kan sikkert hjelpe til uansett.

Jeg ville iallefall bygget rammen med skjermer som standard. Gilles Berthoud lager noen som er gode. De er i stål. Ser bra ut og veier lite. De har markedes flotteste vesker også. https://berthoudcycles.fr/en/



Skal du sykle i mørket/skumringen, ville jeg brukt et SON 28 dynamonav foran og en SON Edelux 2 lykt med montering på gaffel. Eventuelt baklykt, men her er det enkelt med en god en med innebygget batteri. Rene Herse lager også denne:


Nå vet ikke jeg hvor erfaren du er med bukkestyresykler, men om du er en nybegynner som meg(på landeveien), ville jeg ikke valgt for aggressiv sittestilling. Ja, det ser bra ut, men det er mye mer behagelig å sitte på en sykkel som er til deg.


Jeg smalt sammen en artig bastard av en grusracer for noen år siden med et Surly Disc Trucker rammesett, Eagle 1x12 drivverk med en Dura Ace 7700 krank og NW drev, Moots titan setepinne, King ti styrelager, White Ind nav på Pacenti felger, lilla Paul Klamper bremser, Gilles Berthoud skjermer med mer. Den ble ganske kul. Syklet med den i Vestfol, i Danmark med sidevesker og opp Stelvio, Angliru med mer.

ubbthreads.php
 
Redigert:
Tusen takk for mange gode innspill @Chalshus
Godt jeg har god tid til å lede meg opp før sykkelen skal bygges.
 
Morsomt prosjekt! Har ikke så mange gode råd, men ville gått for en ring foran, ser mye renere ut.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Spennende prosjekt. Det er et veldig stort spenn når du nevner "mest på asfalt" og "sti" for samme sykkel.
Det er sikkert viktig å definere "sti" for å kunne gi noen gode råd.
For meg er det fra dette til mer tekniske partier jeg definerer som sti.

1655823559198.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Er helt noob her. Skal sies at jeg hadde dilla som fjortis. men da med mtb, klein, magura osv. Garantert mye som har skjedd siden da.
 
Det høres for meg ut som om du er ute etter en grom grus-racer.
Sti i ditt hode er nok ikke det man gjerne kaller sti i dagens sykkelverden, hvor man gjerne tenker en downhill eMTB fulldempet sykkel som trakteres nedover over røtter og hopp.
Vil tro @Bjarnetv har en del gode innspill å komme med her.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Det høres for meg ut som om du er ute etter en grom grus-racer.
Sti i ditt hode er nok ikke det man gjerne kaller sti i dagens sykkelverden, hvor man gjerne tenker en downhill eMTB fulldempet sykkel som trakteres nedover over røtter og hopp.
Vil tro @Bjarnetv har en del gode innspill å komme med her.

Stemmer det @Preacher
Er en grom grussykkel i stål jeg ønsker meg. Men den skal også brukes til trening på asfalt nedover og rundt om Larkollen ;)
 
Inspirasjon. En grussykkel kan være så mangt.
1655974032706.png

1655974089443.png

1655974138347.png

1655974181291.png

1655974214670.png

1655974339768.png

1655974404700.png

 
Ikke noe problem å sykle lange landeveisturer med store dekk som Rene Herse Snoqualmie Pass på 44mm. Gjerne tubeless. Men man får en litt mer kontant følelse på mindre dekk. Men det gir lavere komfort. Og i mange tilfeller gir økt komfort høyere hastighet over tid.
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og Edzilla