Behrens

chrbir

Støttemedlem
Medlem
3. nov. 2016
Innlegg
3.936
Sted
Nord i Tåkeheimen
Er det noen som har kjennskap til Behrens? De er nominert i Challenge-klassen i GPHG for den dyreste modellen sin, Rotary, men de har flere rimeligere modeller basert på ETA og Miyota, men med egenutviklede komplikasjoner.
https://www.behrens2012.com/


Rotary, $ 3700.
B022_GRY_1000x1500-600x900-1.jpg



Apolar, $ 2500, min favoritt.
B020_BLU_1000x1500-600x900-1.jpg



Astronomer, $ 1840.
B013_BLU_1000x1500.jpg



Space Traveler, $ 1696.
B012B_BLU_1000x1500.jpg
 
Er ikke nr 2 (også?) den nominerte? Vil man ikke få flere minutter samtidig på nr 1? Nr 3 minner vel om APs Star Wheel? Selv om jeg liker sære klokker synes disse blir litt rotete.
 
Er ikke nr 2 (også?) den nominerte?
Jo, jeg overså at den også var gått videre. Det er månefasekomplikasjonen med månen i bane rundt en roterende jord jeg likte her, men når jeg ser på Youtube-videoen deres, så oppdager jeg at jorda roterer feil vei og månen går feil vei i banen. De kan ikke vinne astronomiklassen da. :p
Vil man ikke få flere minutter samtidig på nr 1?
Det ser ut som rotasjonsaksen flytter seg slik at bare et av "hjørnene" er i kontakt med minuttskalaen om gangen.
Nr 3 minner vel om APs Star Wheel? Selv om jeg liker sære klokker synes disse blir litt rotete.
Ja, og jeg er enig i at enkelte av dem er litt rotete.
 
Det er månefasekomplikasjonen med månen i bane rundt en roterende jord jeg likte her, men når jeg ser på Youtube-videoen deres, så oppdager jeg at jorda roterer feil vei og månen går feil vei i banen. De kan ikke vinne astronomiklassen da. :p

Sannelig, men kanskje en best-seller i California, som endelig er "først" ut i verden :)

Det ser ut som rotasjonsaksen flytter seg slik at bare et av "hjørnene" er i kontakt med minuttskalaen om gangen.

Den var litt tricky, fordi også aksen må flytte seg. Tror fremdeles jeg foretrekker Urwerk (som jeg aldri vil ha råd til å kjøpe).
 
Sannelig, men kanskje en best-seller i California, som endelig er "først" ut i verden :)
Jeg kommenterte på fb og fikk nettopp svar:

thanks for your support and comments, you are right, trouble is if we were to do it this way instead, then we will have to do more modifications making the piece more complicated which is not wrong but to us, a balance between reliability and functionality is more important. Thank you
1f64f_1f3fb.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Fremdeles konger av rotete design og underlige astronomiske fenomener.
Synd, for jeg liker forsåvidt idéen. Her er svaret jeg fikk fra dem:

Thanks for your comment. I hope i can answer your question. Directions wise it was in fact made in this way due to certain limitations on how the mechanisms are being arranged and how the gearing turns.
Of course it can also be done in the such mentioned direction but it means more gears, more complex mechanisms will be needed which space wise has been limited.
Design wise, the main idea is to show the relative position and distance range between the earth and the moon in order to tell whether it’s full moon or wanling moon.
Thank you


Hadde de flippet jordkloden 180° med Antarktis på topp, hadde ting i det minste beveget seg i riktig retning :p

Jeg måtte selvfølgelig spørre om hvordan man skal kunne lese av månefasen når perioden på månekomplikasjonen er den sidereale (i forhold til stjernehimmelen) og ikke den synodiske (i forhold til jord/sol) - fikk ikke noe svar gitt.