Arbeidstemperatur på Audi A4 B8 diesel ...snodig svar fra Møller

Høres snodig ut at en motor tar så lang tid på å varmes opp. Her i huset har vi en japsebil med bensinmotor og en Mercedes med diesel, utfra at man kan anta at en bensinmotor varmes opp hurtigere enn en dieselmotor burde japsebilen med bensinmotor smelte isen på frontruta kjappere enn mercedesen, det er ikke tilfelle. Når jeg starter begge biler om morgenen smelter isen på mercen klart mye fortere enn på japsebilen. Mercedesen har isfri rute etter bare 5-10 minutter på tomgang.

Når det er sagt så har jo mercedes alltid hatt best varmeapparatet av alle biler såvidt jeg har registrert....

Har vært borti lav arbeidstemp. på dieselbil ja, men det er liksom på -15 og nedover (kaldere) Men er godt mulig Audi har revlusjonert otto motoren og oljeverden, så det smører like bra på 50 som 100 grader. Så lenge 2 forhandlere sier det samme så får man vel bare leve i god tru. Men du gjør deg selv en tjeneste ved å skifte olje + filter hver 15.000 eller en gang i året. Billigste forsikring du kan ha, og mye lettere å få ting på garanti hvis det skjer noe like ved garati utløp. Sikkert en knakanes god bil å kjøre @Nessuno79 kos deg ;)

Redigert av en moderator:
Høres snodig ut at en motor tar så lang tid på å varmes opp. Her i huset har vi en japsebil med bensinmotor og en Mercedes med diesel, utfra at man kan anta at en bensinmotor varmes opp hurtigere enn en dieselmotor burde japsebilen med bensinmotor smelte isen på frontruta kjappere enn mercedesen, det er ikke tilfelle. Når jeg starter begge biler om morgenen smelter isen på mercen klart mye fortere enn på japsebilen. Mercedesen har isfri rute etter bare 5-10 minutter på tomgang.

Når det er sagt så har jo mercedes alltid hatt best varmeapparatet av alle biler såvidt jeg har registrert....

Mercedesen har nok elektriske glødetråder i varmeapparatet. Det har i alle fall min. Varme ut fra dysene nokså umiddelbart. Men merkelig nok var 211 raskere varm enn 212.

Arbeidstemperaturen i motoren har jeg aldri ofret en tanke. Hvis ikke noe lyser som ikke skal lyse, kjører jeg bare ;)

Todda

Har selv en A3 2.0 tdi. Kjenner meg godt igjen. Motoren blir veldig sakte varm, mens kupeevarmen er på plass etter 3-5 minutter.
Kjører mye kø til jobb om morgenen, og er det kø hele veien (30-45) minutter så blir den ikke mer enn 75 grader. Det trengs litt gasspådrag for og få den til 90 grader.
Tempen synker også en kald vinterdag i lange nedoverbakker uten gasspådrag, f eks nedover en fjellvei.
Fikk høre det samme som som beskrevet da jeg forhøre meg med Møller.

Selv i mildere vær så tar det tid ved tomgang, eller kø.