Jeg ser ikke problemet her! De fleste av oss har 2 håndledd. Derfor kan pynten/smykket (les Rolex/Patek mv) sitte på venstre,
mens dette Apple skrotet kan sitte på høyre, eller omvendt alt ettersom!
AW![]()
Fysjom..
Jeg ser ikke problemet her! De fleste av oss har 2 håndledd. Derfor kan pynten/smykket (les Rolex/Patek mv) sitte på venstre,
mens dette Apple skrotet kan sitte på høyre, eller omvendt alt ettersom!
AW![]()
Apple sine klokke er en velsignelse for klokkeverden. Få pulsen ned og les resten.
Jeg sammenligner Apple sine klokker med bil, og de klokkene vi liker med hester. Før bilen kom var alle nødt til å bruke hest, og det er langt fra alle hester som hadde det bra, eller ble satt pris på. Som kom bilen og hesten forsvant absolutt ikke, den ble tvert imot enda mer satt pris på av ekte entusiaster. Priser på gode hester har bare økt siden bilen kom, og hesten har fått det bedre. See my point?
Jeg tror at per i dag svært få unger går med klokker, og mindre blir det om ingenting skjer. Nå får de seg en Apple klokke eller tilsvarende og blir vant til å ha noe rundt håndleddet og enkelte kommer til å ønske å ha en ordentlig klokke, eller en hybrid som Montblanc har, hvor du har vanlig klokke på oppsiden og smart innlegg der foldespenne står. Eller noe sånt. Dette er ikke døden for gode gamle klokker, dette er en ny begynnelse. Gled dere, samtidig blir vi sikkert kvitt en del klokkemerker som jeg ikke liker.
Quartz klokker derimot kan det bety døden for, og det er helt greit.
Apple sine klokke er en velsignelse for klokkeverden. Få pulsen ned og les resten.
Jeg sammenligner Apple sine klokker med bil, og de klokkene vi liker med hester. Før bilen kom var alle nødt til å bruke hest, og det er langt fra alle hester som hadde det bra, eller ble satt pris på. Som kom bilen og hesten forsvant absolutt ikke, den ble tvert imot enda mer satt pris på av ekte entusiaster. Priser på gode hester har bare økt siden bilen kom, og hesten har fått det bedre. See my point?
Jeg tror at per i dag svært få unger går med klokker, og mindre blir det om ingenting skjer. Nå får de seg en Apple klokke eller tilsvarende og blir vant til å ha noe rundt håndleddet og enkelte kommer til å ønske å ha en ordentlig klokke, eller en hybrid som Montblanc har, hvor du har vanlig klokke på oppsiden og smart innlegg der foldespenne står. Eller noe sånt. Dette er ikke døden for gode gamle klokker, dette er en ny begynnelse. Gled dere, samtidig blir vi sikkert kvitt en del klokkemerker som jeg ikke liker.
Quartz klokker derimot kan det bety døden for, og det er helt greit.
"Noen år", kanskje. Mange? Neppe.
Kortbetaling er allerede basert på at ting er på nett, og nfc er på full fart inn. Låser bruker radio alle andre steder enn hjemme og funker helt fint. Bilen min kan allerede startes med en app, ingen grunn til at ikke NFC skal komme for fullt allerede nå.
Forhåpentligvis blir alt mulig fra mobil også, ikke bare håndledds-wearables, men jeg er nervøs for at mekaniske klokker taper konkurransen på sikt. Ikke som klokker, men som "det man har på håndleddet". Og det blir jo i praksis det samme.
Det vil selvsagt alltid være et marked for mekaniske ur, men det kan fort bli mer som markedet for skrivemaskiner og fyllepenner enn det store og lønnsomme markedet vi har i dag.
Jeg tror det er potensiale for at dette ikke er en ny quartz-krise, men noe verre. Ikke i år, og ikke neste år, men om fem.
Personlig så frister ikke en smartklokke for meg nettopp fordi at mesteparten av funksjonene har jeg på mobilen, og den fikler jeg med hele tiden uansett. På armen skal det for meg sitte en klassisk klokke, med klokkedesign og klokkeinnmat.![]()
Joda, ser den, men samtidig så fjerner ikke alle disse funksjonene det faktum at den ikke er en analog, gammeldags 3-viser klokke med 300 deler inni som trekkes opp ved hjelp av din egen kraft.
Akkurat denne mest basale faktoren med hobbyen tror jeg sikrer hele fremtiden til disse klokkene, akkurat som analoge gitarforsterkere også har funnet sin plass etter at digital amp-modellering har kommet inn