AP ROO

Medlem
29. mai 2010
Sted
Bærum
I kveld var jeg så heldig å prøve en klokke jeg har vært nysgjerrig på lenge, Audemars Piguet Royal Oak Offshore Safari! Jeg har alltid hatt et godt øye til denne, men God damn it!! hvor fet den var IMO.
Jeg kjenner at det rykker skikkelig i flipperfoten, og vil prøve å selge unna i alle fall siste anskaffelse med håp om å sikre dette uret.

Men før jeg tar skrittet helt ut kunne jeg gjerne tenke meg å høre om noen er kjent med hva prisen for service på disse klokkene ligger på. Har hørt "skrekkhistorier" opp mot 25 store, hvilket er latterlig. Hva stemmer egentlig?:confused:

Uret jeg så på 44 mm. Det føltes likevel mindre sml med PAM-en jeg solgte nylig, det føltes rett og slett riktig på armen min :p

Regn med 10-12 for en "vanlig" service som kan gjøres i Norge, og opp mot 20-25 hvis klokken må sendes til Sveits. Kanskje litt mindre på en Rubberclad, for jeg tror bare poleringen av bezelen tar en dag eller to for urmakeren:D:D

Ok, Mogens, takk for raskt svar. Hissige priser, men sånn er det vel med inhouse urverk.
Mener å huske at sågar du en gang for lenge siden siklet etter en safari. Utrolig flott, hvilket din AP RO også er :p
Lurer på om jeg går svanger med en AP nå..

Ja, jeg har vært nære på og slå til på Safari ved ganske mange anledninger etterhvert. Av en eller annen grunn er det et eller annet som har holdt meg igjen, men da jeg fant den ROCen jeg nå har var jeg solgt og beslutningsprosessen var kort:p:p Ikke så lett å sette fingeren på disse følelsene alltid, men den kjentes riktigere for meg...

Edit: Jeg tror dessverre ikke det kan skyldes på inhouse eller andre rasjonelle forklaringer, de tar nok bare så mye de kan;)

Fikk prøve Safari på håndleddet hos Bjerke for ca. 1 år siden. Husker jeg ble overrasket over hvor lett den var. Utvilsomt en av mine grails. :D:D

Jeg var innom både Safari og Volcano før jeg valgte og slå til på en
"Rubberclad" Jeg har alltid vært fasinert av high end klokker som er
produsert av utradisjonelle materialer/teknikker og en "Offshore"
var da min holy grail. Jeg kan med letthet forstå din beundring av
Safari versjonen, den hornback alligator remmen i kombinasjon
med børstet og polert stål er bare til å dø for.... Når det gjelder
servicekostnader må jeg inrømme at jeg ble litt redd når jeg så
Mogens estimat, vi får håpe en service ikke blir nødvendig på en stund;)

Tja..
Må nok snike inn en liten kommentar på denne...;)

Tror nok jeg ville tatt en sjekk innom AD her i Norge for en liten sondering også, da omfang på servicer vil variere.

Jeg var i litt samme situasjon som deg før jeg kjøpte min egen AP Royal Oak Dual Time, og gjorde en liten sjekk (litt basert på den samme tanke som du selv har ift prisnivå på service).
Den periodemessige service er vel det nærmeste vi kommer den mest omfattende/grundige innvendige "overhaling" av en AP RO/ROO; - en service som bør ligge i området 6-7k (NOK).

Et lite tips er også å ta turen innom APs egen website, hvor nærmere beskrivelse av servicekategorier og omfang av disse blir beskrevet inngående.

Lykke til med anskaffelsen sjuli_123; - og ikke la spørsmålet om servicekostnader forhindre deg fra å skaffe deg et fantastisk urverk.
Disse kostnader bør nemlig ikke - selv her i Norge - ligge vesentlig høyere enn de nevnte 6-7k på det meste.
;)

http://www2.audemarspiguet.com/cust...principaux_services?menu_pos_1=3&menu_pos_2=2

Det er mulig at Moore har rett, jeg har ikke selv hatt en AP Chrono på service. Det var imidlertid Bjerke som anslo drøyt 10' for en chrono-service på AP til meg.

Uansett, som Moore sier; det er ingen grunn til å la det skremme. Det er bare en dråpe i havet hvis du summerer opp alle de andre kronene du skal bruke på denne hobbyen før service på en ny klokke blir et tema:):) Hvis brukt er aktuelt kan det jo ha noe å si for prisen hvis en service er nært forestående...

Er det ikke litt sånn med alt som er dyrt. En service/deler på en Toyota Yaris, er betydlig rimeligere en en tilsvarende jobb på en porsche eller RR:) Men følelsen av å eie en slik oppveier til de grader eventuelle kostnader som måtte komme på sikt...

Slik rasjonaliserer i alle fall jeg, og da blir det jo ikke "dyrt". Eller:) hehe

Jeg ville vært meget skeptisk til å levere en AP til service uten å vite hvilken urmaker som skulle gjøre jobben. Dessverre er det overhodet ingen garanti for kvalitet og en skikkelig jobb at butikken du lever til er annerkjent. De fantastiske AP-lenkene ville jeg aldri latt Bjerke eller noen andre polere. De beste urmakerene er de gamle, frittstående gutta som (dessverre) snart nærmer seg pensjonsalder, Solheim, Lindstrøm etc.

Godtfolk! Takk for svar og gode råd!

Jeg kan si så mye at om det blir en AP ROO så blir det en brukt. Urene er såpass kostbare at min bedre halvdel ville ha gjort kort prosess på meg om jeg hadde kommet hjem med en ny AP ROO fra Bjerke :rolleyes:

Apropos Bjerke tror jeg nok det blir en tur dit på lørdag for å kikke litt på modeller og spørre og grave litt. Deretter får tiden og utbudet vise om dette materialiserer seg i en Safari.

Er det ikke litt sånn med alt som er dyrt. En service/deler på en Toyota Yaris, er betydlig rimeligere en en tilsvarende jobb på en porsche eller RR:) Men følelsen av å eie en slik oppveier til de grader eventuelle kostnader som måtte komme på sikt...

Slik rasjonaliserer i alle fall jeg, og da blir det jo ikke "dyrt". Eller:) hehe

Riktig tankegang dette, Kawatching! Kan tenke meg du koser deg med AP ROO Navy'n om dagen - du får si i fra om du vil flippe den tilbake til meg :)

Godtfolk! Takk for svar og gode råd!

Jeg kan si så mye at om det blir en AP ROO så blir det en brukt. Urene er såpass kostbare at min bedre halvdel ville ha gjort kort prosess på meg om jeg hadde kommet hjem med en ny AP ROO fra Bjerke :rolleyes:

Apropos Bjerke tror jeg nok det blir en tur dit på lørdag for å kikke litt på modeller og spørre og grave litt. Deretter får tiden og utbudet vise om dette materialiserer seg i en Safari.

Lykke til! Merker selv jeg blir gira på å slå kloa i en på nytt etter å ha lest denne tråden. Neste gang skal det bli en ROO "Panda" på lenke..