Anbefaling elbil

Gikk litt motstrøms og kjøpte Mercedes B elbil for et par år siden. Uslåelig på plass i denne klassen, helt uproblematisk med to voksne og to barn i store barneseter (og jeg sitter bekvemt med mine 190cm), samt barnevogn og diverse handleposer osv osv i bagasjerommet.
Dog litt svak på rekkevidde og lademuligheter (men tror den ville fungerer for ditt beskrevne bruk).
 
Mulig jeg mistforstår deg. Men en 10 år gammel Tesla? Blir ikke det litt som en 10 år gammel iPhone?
Med forbehold om at jeg ikke plukker opp Zilla-sarkasmen: han foreslår flekk ny Tesla model 3 med 10 års finansisering :)
 
Jeg må si at jeg er skeptisk til om du får lavere årlige totalkostnader på bil ved å kjøpe en ekstra bil, selv om det er en elbil. Men du har vel kanskje regnet på det.

Vårt behov var på kjøpetidspunktet å ha en ekstra bil, med lavest mulig ekstrakostnader som kunne brukes til pendling til Oslo sentrum og som ettermiddagsbil til div aktiviteter.
Valget ble en BMW i3. Liten, kjapp, lettkjørt, med ekstrem svingradius som passer perfekt i trange parkeringsanlegg og lukeparkeringer i Oslo sentrum.
Den har blitt flittig brukt, og passer utmerket som bil nr. 2, pendlerbil, kjøre-til-forballtrening-bil, handlebil osv.

I dag står dieseltanksen/famileibilen stort sett i garasjen på ukedager, og i3'en går i skytteltrafikk hver eneste dag.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Jeg er skeptisk til eldre, brukte elbiler - særlig med tanke på kombinasjonen relativt høy bruktpris og potensielt lav gjensalgsverdi. Den høye bruktprisen er en refleksjon av lange leveringstider på attraktive modeller, et usynkront marked der etterspørselen er langt større enn tilbudet.

For å utdype, flere av de eldre el-bilene har i dag en rekkevidde som i beste fall er latterlig dårlig på vinterføre, i motsetning til nye modeller. Se bare på ny i3 med 42kwh batteri, og Leaf som snart kommer med 60kwh batteri.

Spørsmålet koker vel rett og slett ned til hva slags rekkevidde du trenger, og er det bare snakk om småkjøring er det neppe et problem med en eldre elbil med dårlig rekkevidde. Jeg er likevel noe bekymret for gjelsalgsverdien på noen års sikt, når nyere biler har vesentlig lenger rekkevidde.

Det sagt, jeg tror elektrisk Golf er en meget god bil, i hvert fall hvis man ser bort i fra rekkeviddeproblematikk. Golf holder seg generelt meget godt i pris, er god å kjøre - og likner jo mest på en "vanlig" bil :)
 
Et alternativt i et usikkert marked kan jo være å lease en elbil (Golf, i3, o.l.). :)

Ikke sikkert det er så ugunstig, for en eldre elbil vil koste "ingenting" om 2-3 år og du får ikke solgt den utenom solid tap vl jeg tro. Hvis tapet er det samme som du leaser bil for, så er det jo bedre å kjøre rundt i en splitt ny elbil de samme 2-3 årene...