"Amateur watchmaking"

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Innlegg
4.410
Bestilte meg akkurat "Amateur watchmaking" og et treningsurverk fra Serige. Så ut som en enkel bok for nybegynnere :D

Noen andre som har lest denne?

TZ Watch School er vel neste.
 
Absolutt, men det har jo samlet seg endel allerede :) Satser på å kjøpe fortløpende når jeg trenger noe. Det er ikke så mye spesialverktøy som skal til for å tukle litt i et verk, gode skrutrekkere, pinsett etc. For bygging av ur trenger man vel litt verktøy til håndtering av visere, olje-verktøty etc ...
 
Interessant, jeg har lenge hatt lyst til å lære litt mer om urverk, men ikke klart å avse 400 - 500 $ for TZ sin watch school. Kanskje dette er et bra alternativ? Gleder meg til å lese "the verdict".
 
Jeg har også lurt på å kjøpe den boken. Jeg har fra før kjøpt en norsk lærebok i urmaker yrket her: http://www.urmakerforbundet.no/shop/

Ellers så er prøv og feil metoden ganske bra..... på billige loppemarked funn selvsagt.

Det er veldig morro og kunne gjøre en del av arbeidet selv.

mvh
Jarl
 
Fikk den i posten i går. Den ser utførlig og forholdhsvis pedagogisk ut, blir spennende :)
 
Fint lite :) Bok og urverk ligger der jeg la dem ... Men snart! Snart! :D
 
Hah, den ligger ulest i bunken ;) Men takk for at du minnet meg på det! Nu skal den til pers ...
 
TZ watch school

Jeg har fullført første TZ kurs, og er klar for det neste! Etter kurset har jeg hatt hell med å utføre service på et ETA urverk i en Fortis klokke, og holder på med en Seiko 5 automatic med dag og dato nå. Superspennende!
Jeg kjøpte et standard verktøykit fra Kina, og et sett gode messingskrutrekkere fra Sveits, samt en skikkelig lupe. Ellers har jeg bestilt litt mer verktøy og Moebius olje.
Planen er å gjøre service på min Speedmaster Pro til slutt...
TZ kurset er veldig detaljert og godt. Jeg kjøpte også urverk og resten av klokkedelene, så nå har jeg en "hjemmelaget" klokke med et godt sveitsisk urverk! Se blogen min, http://speed.sutterud.no.
Jeg har fått tips om den norske pensumboka "små mekaniske ur" Av Jørgen Nilsen, så den vil jeg kjøpe.
I tillegg skaffet jeg en benkesliper fra Biltema. Den er fantastisk til messingtrekkerne!