Alternativ til ein Seiko Alpinist

Medlem
5. mars 2023
Innlegg
128
Sted
Fjaler
Eg var glad i Alpinisten min. Den var vellbygd, pen, robust og kul historie bak den. Eg likte det at ein hadde ei klokke med skrukrone og 20atm, som eg kunne bruke i elva på laksefiske - samtidig som den var såpass pen og smidig at den lett kunne brukast i meir formelle omgivelser.

Men har dykk gode tips til alternativer til Alpinist, med budsjett på ca 15 000? Og då ser ein vekk frå ein typisk diver.
 
Jeg hadde en Certina DS-2 som også har skrukrone og er 20 atm. Jeg angrer veldig på at jeg solgte den og var senest inne hos urmaker i dag for å se på de modellene som var inne.

xtHKHTT.jpg

Dyh8nqH.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: sunnfjording
Jeg hadde en Certina DS-2 som også har skrukrone og er 20 atm. Jeg angrer veldig på at jeg solgte den og var senest inne hos urmaker i dag for å se på de modellene som var inne.

xtHKHTT.jpg

Dyh8nqH.jpg
Den har eg sett på. Flott klokke, men hvis eg skal vere kresen og vanskelig (og det skal ein sjølvsagt vere ) so kunne den med fordel vert litt penare (subjektivt frå mi side), til å vere 100% som bruksklokke og til finare anledninger.

Eg kjøpte (og solgte) ei Maurice Lacroix aikon i vinter, som eg fekk for 16 500 på salg. Hadde tenkt at den ville gjere nytten, men den satt ikkje godt på armen og det var eit eller anna med den som ikkje heilt stemte for min del.
 
  • Liker
Reaksjoner: mr.quick
IMG_2342.png

Utrolig flotte og anvendelige ur dette. Går til alt og kan brukes til alt. Kan nok prute den ned et hakk.


Kjenner ikke selger..
 
  • Liker
Reaksjoner: bragemann
Det høres ut som om du og jeg egentlig har samme problemet - vi vil ha en dressklokke som tåler et aktivt uteliv!

Jeg vurderer også å kjøpe denne "damemodellen" (34,5mm) fra Certina, den har skrukrone og er 20 atm. Mine håndledd er 19 cm:
Aq7xAvD.jpg



Jeg har denne Grand Seikoen, ditto. Den er egentlig litt mer sporty enn jeg trenger, men det duger. Disse dukker ofte opp brukt nært 20, noen ganger under på auksjon på Facebook:
P6NPF1f.jpg


Hva ligger en Longines Spirit på på bruktmarkedet? De er litt i største laget for min smak, men de er særdeles pene klokker.

Jeg har også sett en del på Nomos i det siste, som lager svært pene klokker som skal høre til å være robuste, men jeg tør ikke ha en klokke uten skrukrone til hvor spontan og uforsiktig jeg oftest er.