Vad säger TS in ALS? Varför är det bara Moore som har en undrar jag

Är lite sugen själv men kan vara bra att höra era tankar!
Svaret ligger nok - som allerede nevnt - mest i pris og tilgjengelighet som de åpenbare. I tillegg til en ikke helt uvesentlig faktor; - personlig smak og anvendelsesområde.
Diskusjoner om "hvorfor" den ene eller den andre manufakturen, blir raskt en diskusjon over flere tema. Ispedd følelser og personlige preferanser blir forsøk på å rangere manufakturer sjelden en objektiv øvelse.
Etter visse kriterier er det en allmenn oppfatning at "de tre store" sveitsiske manufakturer er AP, PP og VC. Fair enough. De er sveitsiske.
Legger man inn andre kriterier, ser gjerne bildet annerledes ut.
A. Lange & Söhne tilhører dette "annerledes og mer nyanserte" bildet.
Etablert som første manufaktur i den lille landsbyen Glashutte i Sachsen, Øst-Tyskland i 1845 av Ferdinand A. Lange.
Som de fleste andre av datidens manufakturer gikk veien via lommeurproduksjon. Kundelisten var eksklusiv. Kjøpekraften stor. Patentene mange og unike.
A. Lange & Söhne var da (som nå) utelukkende eksklusiv i materialvalg - ingen produksjon av stålur.
Kvalitetsstandarder få kan måle seg med.
Produserer under 9000 enheter pr år.
Innstegsmodeller priset i sjiktet 160.000-170.000,- NOK.
Ingen sportsmodeller.
Det blir et noe begrenset nedslagsfelt og spredning i markedet av slikt.
I Norge spesielt (som i parentes bemerket kanskje ikke representerer større marked enn en liten bydel i London).
Jeg har hatt gleden av mange samtaler med ulike high-end AD´er som forhandler blant annet A. Lange & Söhne. Det slår meg alltid med hvilken "andakt", stil og respekt som følger når denne manufakturens modeller legges på bordet.
Det er som om den er i en "League of its own".
For egen del vil jeg ikke rangere manufakturer - til det er landskapet for sammensatt og egen informasjon og kunnskap for begrenset. Ei heller ser jeg poenget i å gjøre det.
Enhver som kan bør ta seg en tur innom en AD om mulig, og prøve en.
Du "føler" forskjellen....
Her noen tusen ord av min Lange 1 Time Zone.
Og så disse to filmsnuttene, da.
Som gir et lite innblikk i bakgrunnen for, og produksjonen av, dette "extraordinary piece of art".
[video=youtube;bAc8gy0dl6A]http://www.youtube.com/watch?v=bAc8gy0dl6A[/video]
[video=youtube;_AnyED9ark0]http://www.youtube.com/watch?v=_AnyED9ark0[/video]