A dream came true! På en måte :)

Sammendrag fra årets dag! :D

Ble litt sen update på dagen, da jeg måtte jobbe kveld på 7/11 etterpå(total nedtur etter dagens første jobb;))

Men fredags morgen startet helt upperlig, da jeg kom ruslende inn dørene til Lervik ur sto utstillings urene klar på disken for dagens puss før de ble plassert i diverse montre/utstillingsvindu.

Det ble en god del kikking, klåing og info om klokkene, som må beskrives som en av mine bedre mårninger;) Etter klokkene var stilt ut gikk vi noen runder rundt i lokalet der info`en rundt de forskjellige klokkene bare flommet ut av de ansatte!

Så ble vi litt seriøse og startet med litt jobbing;) Ble litt løperunder til posten og til diverse andre butikker i byen, samt vasking av montre og gulv osv. Men så fikk jeg jobben så må kalles KREM jobben nummer 1! Lervik hadde nettopp fått inn en ny runde med diverse ur fra Rolex. Jeg fikk i oppgave å !!åpne!! alle eskene(20+) for å skrive serie nummer på utsiden av boksene så det ikke ble noen mixups. Så det ble som 20+ unboxinger på en dag! Her var det alt fra, datjust II, daytona, subs, explorer osv. Ren glede:)

Videre ble det ett par goodies på meg før jeg dro videre på kveldsjobben, poster bilder av dette senere(ble desverre ikke tatt noen bilder da jeg var oss Lervik ur. Var alt for opptatt med å dra haka opp fra gulvet;))

-Oliver

...

Jeg fikk i oppgave å !!åpne!! alle eskene(20+) for å skrive serie nummer på utsiden av boksene så det ikke ble noen mixups. Så det ble som 20+ unboxinger på en dag! Her var det alt fra, datjust II, daytona, subs, explorer osv. Ren glede:)

...

-Oliver

Høres ut som om du har hatt en kjempedag :)

Og så håper jeg at du var snill med Datejusten min da du pakket opp! ;)

Ikke for å drepe drømmer, men en skal ha i minnet at det er uhyre vanskelig og få urmaker-læreplass i Norge. Sjøl har jeg innenfor urmakerfaget GK mek og vk1 urmaker på kongsberg, men læreplass er kul umulig og få tak i. Nå er jo jeg heldig som er utdannet matros og kan jobbe med det foreløbig, men er redd for at urmakerdrømmen snart blir byttet ut med oljerigg-søknader:/

Dette er jeg helt klar over, så du knuser ingen drømmer her:) Dette er tenkt som en "tillegsutdannelse" da jeg nå går vg3 Elektro automasjon. Men som frodo sier, står du på og går inn for noe så går det som regel fint:)

PS: sa du at du gikk GK mekanisk så vk1 urmaker? Jeg har nemlig GK mekansik fra tidligere, trodde man måtte gå design og håndtverk for å vere kandidat til opptak ved kongsberg?

-Oliver

Dette er jeg helt klar over, så du knuser ingen drømmer her:) Dette er tenkt som en "tillegsutdannelse" da jeg nå går vg3 Elektro automasjon. Men som frodo sier, står du på og går inn for noe så går det som regel fint:)

PS: sa du at du gikk GK mekanisk så vk1 urmaker? Jeg har nemlig GK mekansik fra tidligere, trodde man måtte gå design og håndtverk for å vere kandidat til opptak ved kongsberg?

-Oliver

Jeg er under Reform 94. Der var utdanningen 1 år på GK Mek eller elektro. Etter det kunne en søke på urmakerskolen som igjen var en særløpsutdanning. Det vil si at du måtte ha læreplass som du skulle jobbe i innimellom. Skolen hadde da terminer hvor en måtte pendle fra læreplass og skole i 3 år.
Kongsberg omgjorde dette til 1 år på kongsberg og 2 år i lære. Altså etter Reform94-ordningen.

PS: Av 11 elever var vi kun 2 stk med inntakskravet GK Mek.

I dag er det et heeeelt annet system og FUN har klaget på dette da utdanningen har minimalt med klokkerelaterte fag.
En kan faktisk ikke få en bedre start på ei urmakerutdanning en GK Mekaniske,men dette har gått politikerne forbi for lenge siden.

Wow! å jeg som byttet til vg1 elektro etter GK mekanisk! Jaija, tenker å ta design og håndtverk fagene som privatist og så se senere hvordan det blir med skolen i kongsberg:)