5513 vs 14060

Jeg skal være forsiktig med å uttale meg om hva jeg mener om ti år, men jeg kan vanskelig se for meg at jeg noen gang kommer til å karakterisere en klokke uten plexi for vintage. Jeg tror også at dette prinsippet vil gjelde for moderne klokker, typ 320 vs 372.

1421351926890

Gi denne 15 år på baken...

Jeg hadde forøvrig også kjøpt en 5513

Hva med SD 16660, matt skive og krystall? Og 16800, som kan ha samme kombo.

Åpenbart for meg at grensene ikke er skarpe her og at når et ur er 40+ år vil det uansett være "vintage".

• Liker
Reaksjoner: Utinaturen og Genta
Om du finner en ville jeg ikke vært i tvil; 5513.
Og om du tør, bruk den hver dag til alt.
Den tåler mer enn armen din uansett.
Men igjen, finner du en flott 14060 til en "fornuftig" pris, er det bare å hoppe på denne i mellomtiden.

Ellers finnes det jo også alternativer, men regner med dato er utelukket?
Du får også Tudor sub no-date, men disse er vel kanskje dyrere enn 5513.
Tudor med dato er rimeligere (men gjerne nyere).

Apropos vintage diskusjon er det nok litt diffust som @Loevhagen og flere er inne på...
Det finnes f.eks. 5513 med white gold rundt markører.
Du har 16800 og 168000 både matt og blank skive, men med safir..
Du får sent 90-talls Tudor med plexi og matt skive. Er disse mer vintage enn sent 70-tall 16800med safir?

Har selv en 86 mod 5513 og synes dette er en fantastisk klokke. Men vintage vet jeg ikke om jeg vil omtale den som. Joda den er 30 år og har plexi + tritium, MEN, med WG-surrounds og glossy skive får du aldri den "vintage" følelsen". Om du går for en 84 mod derimot, der snakker vi malte markører og matt skive, det er vintage det! :)

• Liker
Reaksjoner: Preacher
For all del, jeg er enig i at matt skive og painted osv. er lekre klokker. Jeg er også enig i at feks top hat plexi er lekrere enn safir osv. Men vintage er bare en måte å klassifisere ut på. Hva man subjektivt liker innenfor et bredt begrep er noe helt annet. En klokke er selvfølgelig vintage enten den kommer med JLC, Zenith, Rolex, Patek eller Seiko på skiven. det kan følgelig ikke være forskjellige regler for hva man vil omtale som vintage på de forskjellige merkene heller. Vintage blir det når det bikker en viss alder. Så kan man selvsagt, og til respekt for trådstarter selvfølgelig omtale de mange fasettene 5513 har, og hvilke man evt skal jakte på.
Men, @Lemen, du kan fint få en vintage feel på klokken din etterhvert, dersom du har flaks/uflaks (alt etter preferanser)

DSC04572.jpg~original

For all del, jeg er enig i at matt skive og painted osv. er lekre klokker. Jeg er også enig i at feks top hat plexi er lekrere enn safir osv. Men vintage er bare en måte å klassifisere ut på. Hva man subjektivt liker innenfor et bredt begrep er noe helt annet. En klokke er selvfølgelig vintage enten den kommer med JLC, Zenith, Rolex, Patek eller Seiko på skiven. det kan følgelig ikke være forskjellige regler for hva man vil omtale som vintage på de forskjellige merkene heller. Vintage blir det når det bikker en viss alder. Så kan man selvsagt, og til respekt for trådstarter selvfølgelig omtale de mange fasettene 5513 har, og hvilke man evt skal jakte på.
Men, @Lemen, du kan fint få en vintage feel på klokken din etterhvert, dersom du har flaks/uflaks (alt etter preferanser)

DSC04572.jpg~original

Gode poeng her @Entropy ! Og joda, hadde ikke klaget om det utviklet seg en spider dial ;)

Hvis den 5513 som ligger på KS nå representerer markedsverien hadde jeg glemt denne modellen og heller lett etter en komplett 14060. Syk pris.

• Liker
Reaksjoner: Amund og Utinaturen