3 klassiske Rolex

Enig i de to første, men historisk sett tror jeg GMT-master er mer "ikonisk" enn Daytona, men Daytona har kanskje høyere "flex value".
Ja, mulig. Men kjendisstatus og utilgjengelighet var det som vippet min konklusjon mellom disse to.

En GMT-Master er pilotklokken fra PanAm. Den er et must i en Rolex-samling.
Submariner er også en av Rolex sine identiteter.

Fra mitt ståsted blir problemet hva som skal inn som nummer tre.
- Explorer 1 (Evig klassiker)
- DateJust (Mest solgte Rolex)
- DayDate (President, ikke uten grunn den har det tilnavnet).
- Daytona (Står høyt i kurs og film-kjendis)

Ettersom 36mm blir litt lite, etter min smak, og en 'ekte' DateJust er 36mm så kan ikke 41mm ta plassen innenfor (en streng) klassiker-kategorien.

Listen må derfor bli:
- Submariner
- GMT-Master
- Daytona

8

Hvor ikonisk er egentlig Daytona? Er ikke den hovedsakelig blitt hypet opp de siste 10-15 årene? Synes heller ikke at den jeller så godt med resten av designspråket til Rolex.

Ville sagt i hvert fall submariner og datejust. Pepsi GMT må vel også sies å være en god kandidat til 3.-plass.

• Liker
Reaksjoner: Perla
0677E9F8-34ED-44DA-89E4-EC296DFEB0F7.jpeg

E8B64760-219D-418B-A829-A0CD659ADFC2.jpeg

78999BA7-CF89-447E-81B1-9A8B51DDAB8B.jpeg

Enig at GMT er en rå klokke, både hvordan den ser ut, hvorfor den ble utviklet, at Kongen har den kuleste etc, men selv setter jeg en knapp på Daytona foran GMT som den tredje etter DJ/DD og sub, fordi:
- den representerer noe helt annet en dj/sub/gmt
- chronograph
- Rolex omtaler selv verket som deres masterpiece (kilde: Bjerke-ansatt i butikken i Prinsensgt).
- nærmest sagnomsust pga vanskelig tilgjengelighet
- dødskult design og en klokkeklar kvinnemodell!

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Fantastisk trio!

Tre klassiske Rolex som har vært viktige for historien og all hype til side (ref. opprinnelig utfordring i tråden) er for meg Sub, GMT og Datejust.

Sub er helt udiskutabel og trenger ikke noe nærmere begrunnelse.

GMT har omtrent like lang historie og har vært viktig for merkevaren. Er den dag i dag klokken som definerer en kategori - spør du noen om GMT er det Rolex GMT-Master som gjelder. På f.eks. kronografer er det jo noen gutter fra Omega som vil ha et ord med i laget.

Datejust er klassikeren innenfor non-sport-segmentet med historie tilbake fra 1945 og har en posisjon som IMO overgår alle «lignende» klokker, f.eks. Day-Date.

• Liker
Reaksjoner: Genta og andres