2 Quartz-ur - hva er / hvor ligger evt. kvalitetsforskjell?

Ja, her ble det mange gode tips gitt :D

Det er mulig det at det er en Grand Seiko jeg "vil" ha, men ut på den planken er det ingen som klarer å overtale meg til å gå nå :). Det vil rett og slett sprenge alle budsjetter og det har jeg ikke mulighet til nå. Budsjettet er/var egentlig ca 5.000,-. Longinesen jeg har linket til kan jeg kanskje strekke meg til. Men da MÅ jeg også si stopp. Dvs 8.000,- er absolutt maks. Tusenlapp her og tusenlapp der, så er man pokker meg raka fant....:eek:

Var kanskje litt upresis da jeg sa at jeg ville kjøpe hos urmaker. Det jeg mente var i butikk (fysisk), og gjerne en urmaker. Finner jo både Longines og Seiko hos en del gullsmeder. Har sett og prøvd Longines hos Thune og Seiko hos Bjørklund.

Har ikke fiklet så mye med de på armen dog og prøvd chronograf, stilt klokka med krona og slikt. Så det bør jeg gjøre. Synes ofte mange klokker i dette prissegmentet jeg ser på føles litt "lette og spinkle" på armen. (Opplevd kvalitet dette vel heter).

Så det hele koker vel kanskje rett og slett ned til dette med opplevd kvalitet, og hvordan den føles for meg. På det lille jeg har prøvd disse to på armen, så føles Longinesen rett og slett ut som en mer solid klokke med høyere kvalitetsfølelse. Den er tung og solid.

Det jeg egentlig lurte litt på med tråden da jeg startet, var om dette bare blir subjektive følelser, eller om det er noe objektivt som tilsier at den ene klokken er såpass dyrere enn den andre. Dette er jo forsåvidt delvis svart på over (sannsynligvis bedre lenke/kasse)

Men så er det vel slik med klokker som det er med så mye annet (inkludert damer :D). Det koker mye ned til subjektive meninger. Ene liker mora og andre liker dattera...