10atm=100m?

G

Guest571

Guest
Registrerer at klokker som er vanntette til 10 atm også har oppgitt at de er vanntette til 100m. MEN oppnår man ikke et totaltrykk på 10 atm ved 90 meter? Ettersom man alt er i 1 atm.

Ikke noe jeg har regnet lenge på, men ved formel for totaltrykk heter det vel
p = p0 + ρgh
1atm+1000kg/m3x9.81ms2x100m
1atm+9.81atm
=10.81 atm
Altså, ved 100 meter har man et trykk på 10.81 atm. Dette er i ferskvann med tilnærmet riktig massetetthet, om man regner samme eksempelet i saltvann ville trykket blitt større igjen.

Noen som kan hjelpe en stakkars forkursstudent?

Du er helt klart på riktig vei! ;)

En lignende måte å uttrykke det på, kan være:

Ved havoverflaten vil vekten av luften som ligger opp til atmosfæren ha en viss vekt, denne vekten vil variere fordi mengden (og vekten) av lufta over jorda også varierer. Gjennomsnittlig atmosfærisk trykk ved havsnivå er ca 1 013,25 hPa. Dette regner vi om til bar: 1013,25 mbar = 1,01325 bar, vi sier derfor at trykket (vekten) ved havoverflaten er ca 1 Bar eller 1 atmosfære (ATA).

Siden vann er mange ganger tettere en luft vil 1 meter vann ha en vekt på 101,325 mbar, som i sin tur er 0,101325 bar. Ferskvann og saltvann har litt forskjellig egenvekt,
(1 liter ferskvann = 1 kg, 1 liter saltvann = 1,03 kg) dette betyr at 1 meter saltvann er 0,10436 bar.

Når vi da dykker må vi ta hensyn til at trykket øker med 0,10436 bar pr meter vi beveger oss nedover i dypet, allerede på 10 meters dyp vil trykket være 1,0436 bar. Det som er uhyre viktig her er å ikke glemme det atmosfæriske trykket på vannflata (vekten av lufta) så det riktige trykket er:
1,0436 bar (vekt av vann) + 1,01325 bar (vekt av lufta) = 2,05685 bar (totalt trykk).

Vi konkluderer derfor med at vekt av vann og vekt av luft på 10 meters dyp er ca 2 bar, dette er det dobbelte av hvilken atmosfære vi mennesker er skapt for å eksistere i.

Lufta vår består som nevnt av 21 % oksygen og ca 79 % nitrogen, dette gir oss en total på 100 %. En blanding av noe kan ikke overstige 100 %, det er derfor viktig å forstå deltrykk. Ved havoverflata konstanterer vi med at trykket er 1 bar (1 ATA), vi vet derfor hvilket totalt trykk vi har og ser vi da på deltrykkene av nitrogen og oksygen finner vi at nitrogen utgjør 0,79 bar og oksygen utgjør 0,21 bar.
(0,79 bar + 0,21 bar=1 bar)

Ved 10 meters dyp vil trykket være 2 bar (2 ATA) derfor vil deltrykket av nitrogen og oksygen bli fordoblet (1,58 bar + 0,42 bar = 2 bar).

Vanntemperatur og saltinnhold vil kunne innvirke noe.

:cool:

Registrerer at klokker som er vanntette til 10 atm også har oppgitt at de er vanntette til 100m. MEN oppnår man ikke et totaltrykk på 10 atm ved 90 meter? Ettersom man alt er i 1 atm.

Ikke noe jeg har regnet lenge på, men ved formel for totaltrykk heter det vel
p = p0 + ρgh
1atm+1000kg/m3x9.81ms2x100m
1atm+9.81atm
=10.81 atm
Altså, ved 100 meter har man et trykk på 10.81 atm. Dette er i ferskvann med tilnærmet riktig massetetthet, om man regner samme eksempelet i saltvann ville trykket blitt større igjen.

Tja,

En kjappis;
Vi må jo forutsette at det er en atm trykk inne i klokken også da :grin: i slike sammenhenger snakker man gjerne om trykk i barg. Googler du forskjellen på bara og barg, da skjønner u' det :grin:

Tja,

En kjappis;
Vi må jo forutsette at det er en atm trykk inne i klokken også da :grin: i slike sammenhenger snakker man gjerne om trykk i barg. Googler du forskjellen på bara og barg, da skjønner u' det :grin:

Nøkkelen ligger der ja. 10atm=100m et er tilnærmet verdi.

I boken finner du det kanskje som Pabs og Pgauge eller Pover. Altså overtrykk og absolutt trykk. :)

10 bar = 100m vanndyp (grovt regnet) Du har 1 bar i klokken tilsvarende 1 bar i luften rundt deg, dvs. klokken tar 10 bar overtrykk.

Det som kan være greit å huske på er at den tåler 100m vanndyp. (Ikke at det er vanlig kost og boltre seg på slike dyp.)
Hvis du skal oppholde deg i kammer på dybde opp til klokkens WR, bør klokken legges i en skål/bøtte med vann. Da vann har så mye høyere tetthet enn den gassblandingen som kammeret inneholder vil dette forhindre denne fra å gå inn i klokken og presse ut glasset å vei opp.

Eventuelt kan du skru ut kronen, men da er jo urverket eksponert for fuktighet.

Er det ikke helst heliumet i gassblandingen en bruker under kompressjonsdykking som sniker seg gjennom pakningene under høyt trykk?

Derfor en har He ventelinene på urene slik at man kan evakuere heliumet fra kassen under dekompressjon?

Edit: Btw. Er det så farlig at uret er eksponert for en fuktig gassblanding gjennom en åpen krone sålenge det er overtrykk i kassen?

Er det ikke helst heliumet i gassblandingen en bruker under kompressjonsdykking som sniker seg gjennom pakningene under høyt trykk?

Derfor en har He ventelinene på urene slik at man kan evakuere heliumet fra kassen under dekompressjon?

Edit: Btw. Er det så farlig at uret er eksponert for en fuktig gassblanding gjennom en åpen krone sålenge det er overtrykk i kassen?

Har klokken heliumsventil har den også WR høyere enn 100m vil jeg tro.
Hvis du av en eller annen årsak befinner deg i et kammer med klokken kan det være greit å vite at helium / trimix / luft / nitrox, etc. kan snike seg inn i klokken og uten HRV kan dette medføre overtrykk inni klokken.

Jeg har forresten hatt en klokke med 200m WR (uten HRV) i kammer på ca. 70m uten å legge den i vann, eller åpne krona. Det gikk helt fint dengang. Men, har man et dyrt ur bør man i det minste vurdere det for å unngå en potensiell service kost..

10 bar = 100m vanndyp (grovt regnet) Du har 1 bar i klokken tilsvarende 1 bar i luften rundt deg, dvs. klokken tar 10 bar overtrykk.

Takk for alle svar, burde egentlig klart å tenke meg til dette svaret selv, men men. Har en del år igjen på skolen, så en dag blir jeg nok like smart som dere:)

Dette er virkelig gresk for meg.:mrgreen:
Jeg lar meg lett imponere av kunnskapene deres!

Trodde 10 atm og 100 m var roughly det samme...
:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

34514b5b4b8f83919.gif