Ønsker informasjon om Rutina ur

Medlem
18. okt. 2009
Innlegg
123
Eg har eit Rutina ur som eg ønskjer informasjon om.

Linker til bilder:
http://img40.imageshack.us/img40/6163/imag0046m.jpg
http://img39.imageshack.us/img39/7729/imag0047m.jpg

Uret er kjøpt før 1976, sannsynligvis i Oslo.
Tekst på skiva: Rutina Special. Incabloc. Swiss made.
Tekst på baksida: Stainless steel - Swiss made - Waterproof - Incabloc

Uret har gullenke, men eg er usikker på om lenka fulgte med uret originalt.

Eg vil vere takknemleg for all informasjon om Rutina-merket generelt og dette uret spesielt.
 
Rutina var ikke en klokkefabrikk, men et varemerke for klokker solgt av gullsmedbutikken ”Gull & Ur” i Oslo. Tror butikken ble nedlagt på slutten av 90 tallet.

Rutinaklokkene ble satt sammen på en anonym fabrikk i Sveits og kvalitetsmessig er klokkene på nivå med samtidige Certinaklokker. Urverkene er sveitsiske standardverk fra ETA, Unitas, AS… Helt greie urverk som det vanligvis er mulig å vedlikeholde og de tåler normal bruk.

Utover bruksverdien og eventuelt affeksjonsverdi er verdien på klokken lav. Service på urverket koster trolig mer en hva klokken er verd.

På 80/90 tallet ble Rutinaklokkene stort sett laget i Asia, med quartzverk.
 
Jeg husker at faren min kjøpte sitt første quartz-ur, en Rutina i doublé. Jeg kan ikke ha vært mange årene, ca 1980 vil jeg tro. Det erstattet hans gamle Certina opptrekksur, og han synes det var stor stas med et ur som var _helt_ nøyaktig. Så jeg har et Rutina i samlingen, dog quartz :) Stor affeksjonsverdi tross alt.
 
Gullborgen og Rutina eksisterer fortsatt. Mener å huske at butikken i Storgt. het "Gull & Ur" tidligere og at det var opphørssalg ca 2000.

Jeg husker at en venn fikk et Rutina gullur i konfirmasjonsgave ca 1985. Det var et quartzur og ga inntrykk av å være en kvalitetsklokke.
 
Jeg har også en gammel rutina i gulldoublé liggende. Gammel klokke arvet fra min farfar. Fikk plutselig lyst til å kjøpe en fet alligator-rem og sette på ;) Dessverre er det quartz, men en svært robust en. Garantert vanntett - overlevde nemlig mange døgn på 30 meters dyp :eek:
 
Takk til alle for informasjonen!
Mitt ur var til reparasjon og rens i sommer. Fekk då eit prisanslag på 15', der sikkert verdien på lenka vog tyngst.