Den første quartz klokken ble bygget i 1928 (eller året før) av to karer på Bell Telephone Lab, men blir vel vanskelig å få tak i. Ikke særlig praktisk på armen heller
Louis Cartier, the founder of the brand, invented the Cartier Tank in 1917. It is the brand's most iconic model. The Tank's name and design pays homage to the Renault FT-17, a French tank used during the first World War. The watch somehow manages to be both rectangular and square, borrowing lines from its namesake.
Noen reklamer fra 1927 (Anton Kreutzer)
Armbåndsur er etablert og dominerer nå i markedsføringen. Reklamene er hentet fra «Golden book of watch making» 1927.
Nydelig med gamle annonser @chronometer ! Hadde jeg hatt pengene, hadde jeg nok ønsket en Atmos sentralt passert i stuen. Hadde jeg hatt pengene OG landet på armbånd - hadde det blitt en AP.
Nok elemenering for i dag.
Tenker at vi (i alle fall) har følgende aktuelle alternativer fremdeles:
- Cartier Tank
- Army/field av noe slag
- Annet, feks Rolex, Longines, Elgin, mfl.
Jeg savner dog DEN ene med en perfekt historie for mitt subjektive valg...
Nydelig klokke! Ser at mange av de som ikke er lommeur eller 'tank'-formet er i den gaten der. Både Longines, Rolex, m.fl. har noen fine i den sjangeren. Bruker du den jevnlig, eller er det mest hvile og lufting ved større anledninger?
Takk for det! Den har stor affeksjonsverdi såklart. Brukes kun i spesielle anledninger, som egentlig er litt synd. Har en submariner som fungerer som beater da jeg synes Longinesen er litt skjør (ikke vanntett eller støtsikker). Det er i og for seg ganske ironisk ettersom den overlevde fem år på armen til en krigsseiler som ble torpedert, og videre et helt tjenesteliv i marinen. Jeg må ha moderne Rolex for å føle at jeg skal kunne sykle trygt over brostein i Oslo. Go figure.