Futureproof klokker

Medlem
27. jan. 2024
Sted
Norge
Usikker om dette er riktige sub-forum, så admin må gjerne flytte dersom det finnes andre mer passende.

Tror uansett at dere blir riktige folket å spørre. Etter over et tiår i klokkegamet har mine prioriteringene endret seg ganske drastiske. Kontra å tenke luksusmerker, historie og ltd ed gøy, tenker jeg nå på levetiden. Jeg har en 5004 men er nok preget av et besøk til lokale urmakeren da jeg fikk høre at han "skrur ikke på nyere IWC pga tilgang til deler". Som skaper jo en reell fare for at, dersom disse internasjonale servicekjedene feiler, man sitter igjen men en veldig fin ornament.

Det fikk meg til å lure på om hvilke merker er lettest å holde i live. DVS er pålitelig i drift, lett servert og har sunne mengder deler på lager verden over. En klokke som må klare å gå i arv til barnebarna. Mest åpenbare svaret er jo Seiko, men er det andre contendere?

Så spørsmålet mitt er: hvis du skulle velge ei klokke som skulle vært mulig å holde i livet i 3 generasjoner, hvilken ville du valgt?

• Liker
Reaksjoner: holmby
Jeg tenker det er sannsynlig at noen vil tilby nye eller brukte deler til Rolexen din de neste 3 generasjonene. Det er produsert milloner og klokkene er dyre nok til at de ofte blir reparert fremfor kastet.

• Liker
Reaksjoner: Tannhjulet og JRBNO
Usikker om dette er riktige sub-forum, så admin må gjerne flytte dersom det finnes andre mer passende.

Tror uansett at dere blir riktige folket å spørre. Etter over et tiår i klokkegamet har mine prioriteringene endret seg ganske drastiske. Kontra å tenke luksusmerker, historie og ltd ed gøy, tenker jeg nå på levetiden. Jeg har en 5004 men er nok preget av et besøk til lokale urmakeren da jeg fikk høre at han "skrur ikke på nyere IWC pga tilgang til deler". Som skaper jo en reell fare for at, dersom disse internasjonale servicekjedene feiler, man sitter igjen men en veldig fin ornament.

Det fikk meg til å lure på om hvilke merker er lettest å holde i live. DVS er pålitelig i drift, lett servert og har sunne mengder deler på lager verden over. En klokke som må klare å gå i arv til barnebarna. Mest åpenbare svaret er jo Seiko, men er det andre contendere?

Så spørsmålet mitt er: hvis du skulle velge ei klokke som skulle vært mulig å holde i livet i 3 generasjoner, hvilken ville du valgt?
Problemet er vel heller at din lokale urmaker ikke er sertifisert IWC serviceverksted og derfor ikke får deler fra IWC. Dette er vel blitt stadig vanligere i bransjen siste 15? Årene?

Er nok fortsatt mulig å holde liv i klokka I fremtiden, men da gjennom autoriserte forhandlere/serviceverksted.

Tror om man skal ha klokke som man er sikker på kan serves lokalt bør det være et merke som den urmakeren forhandler. Ellers vil jeg tro at klokker som ikke har inhouse verk er lettere å få deler til.

• Liker
Reaksjoner: JRBNO
Det enkle svaret er Casio F91W, men for at tråden ikke skal dø ut så tidlig, så får jeg si meg enig med andres; har du ETA-verk så har du ganske sikkert tilgang til deler til både oldebarn og tippoldebarn

• Liker

…men en seiko er slett ikke bare bare å få servet! kommer helt an på modellen. japan er isolert nesten på andre siden kloden - en spring drive kan ikke fixes hvor som helst😉

• Liker
Rolex helt klart. Jeg servet en Eterna chrono for halvannet år siden og den hadde ETA verk, så en hvilken som helst urmaker kunne serve den. Men de jeg leverte den hos kunne ikke bestille pakninger. Jeg har hørt 3 steder og to av de fikk jeg ikke svar fra en gang. Eterna sliter vel litt. Og jeg tror ikke de har AD i Norge lengre. Så ett stort merke er sikrere og Rolex er nok sikrest.
Eterna chronoen min er nå ikke vanntett 3 ATM en gang.

Det kommer neppe til å skje med Rolex.

• Liker
Reaksjoner: Bgo80 og JRBNO
…men en seiko er slett ikke bare bare å få servet! kommer helt an på modellen. japan er isolert nesten på andre siden kloden - en spring drive kan ikke fixes hvor som helst😉
Ikke sant. Jeg har en ganske strøken Spork, men tviler veldig på den ville vært lett å skaffe deler til 50 år senere.

• Liker
Reaksjoner: holmby
Mange takk til alle som svarer. Definitivt tankevekkende innhold. As you were, gentlemen.

Vil slenge inn en liten betraktning fra en hobbyurmaker her.

Det meste av pakninger kan bestilles, og det meste av verk kan skrus på.

Selvsagt kan man møte på merkelige spesialprofiler på pakninger, samt slitte deler som kan vise seg svært utfordrende å få tak i, men det meste er mulig om man googler en liten halvtime.

Jeg skrur riktignok mest gammel seiko, men har servet klokkes for folk hvor de sier at lokal urmaker sier at det er umulig å få tak i både pakninger, glass og deler til f.eks et 6139 verk. Det er bare sprøyt. Null problem.

Men jeg skjønner godt at det er forskjell på meg og en proff urmaker som ikke kan ta seg tiden til å bestille smådeler i flere timer her og der.

Men spesielle nylonpakninger til glass, D-profil pakninger til chronopushere, flate baklokkspakninger og o-Ringer til baklokk i alle muligens dimensjoner.
ALT er å få tak i om man leter. Og de fleste urverk i sub 200k klassen er strengt talt masseprodusert. Vil man få tak i deler, så får man det.

Jeg tror jeg hadde holdt meg til de store merkene, eventuelt Eta eller sellita verk. Da kommer man langt!

Og jevnlige servicer av kompetente folk. Å bruke ei klokke til den stopper å gå er oppskriften på å ikke få fikset den for en rimelig penge OM deler er vanskelig å få tak i. En eta 2824 beater derimot, den hadde jeg bare brukt til den stoppet...

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: seiltid og JRBNO