Dagens vin

Vi får være enige om å være uenige 👌 vanskelige å lufte opp syra 😉
Tja. Hadde det (dessverre) vært så enkelt. Et smaksbilde består av ulike komponenter, og alle oppfører seg relativt til hverandre. Så, når noe holdes tilbake, fremheves andre. Når det er sagt, og du liker litt syre, så anbefaler jeg en LdH Bosconia. Fantastisk vin.

Kanakje @Ivar har noen andre og konstruktive vintips?

Tja. Hadde det (dessverre) vært så enkelt. Et smaksbilde består av ulike komponenter, og alle oppfører seg relativt til hverandre. Så, når noe holdes tilbake, fremheves andre. Når det er sagt, og du liker litt syre, så anbefaler jeg en LdH Bosconia. Fantastisk vin.

Kanakje @Ivar har noen andre og konstruktive vintips?
1000036266.jpg

Ja bosconia er godsaker! Det er vi nok enige om!

Sikter på en slags nøytral linje til dagens kamp, selv om jeg slett ikke er sikker på at dette er en god match (hah!)
Vis vedlegg 433367
Det finnes sikkert noen sørafrikanske blandinger eller Pinot'er med litt mindre fat som hadde passet ørlite bedre.

Men det "ække så ille" kombo det der som dem sier i Fredrikstad.

Fruktig pinot og paprikakrydderblanding (med masse andre krydre enn bare papirka, litt sukker også?) Funker knall!

Denne komboen blir som Skumpa og Ostepopp eller Beaujolais nouveau (på trykktankmetode) og sjokoladekake.
Deilig feil!! 🔥

• Liker
Reaksjoner: Bøygen og Golfballen
Det finnes sikkert noen sørafrikanske blandinger eller Pinot'er med litt mindre fat som hadde passet ørlite bedre.

Men det "ække så ille" kombo det der som dem sier i Fredrikstad.

Fruktig pinot og paprikakrydderblanding (med masse andre krydre enn bare papirka, litt sukker også?) Funker knall!

Denne komboen blir som Skumpa og Ostepopp eller Beaujolais nouveau (på trykktankmetode) og sjokoladekake.
Deilig feil!! 🔥
Jeg hadde ikke all verdens utvalg av hverken argentinsk eller spansk vi i kjelleren, stort sett bare tunge biffgreier.
Champagne og ostepop er jo en klassiker, men beujolais nouveau og sjokoladekake har jeg aldri vært borti. Snakker vi tung konfekt kake eller sånn melete barnebursdagslangpanne?

Ble sendt ned i det dypeste av kjelleren for å poppe popcorn på antikviteten - og plukket med meg noe fra vinhylla
IMG_0100.jpeg

IMG_0099.jpeg

Gamay er i mitt hode en drue som gir litt lettere viner, men tydeligvis trumfer produksjon råstoff.

Ganske kraftig, en del snerp. Morell / kirsebær eller noe jeg ikke helt klarte å sette fingeren på når den var kjølig. Litt mer ullen når den varmet seg i glasset.

Godt, men mer matvin enn jeg hadde trodd. Kunne kanskje kjøpt et par flasker og latt de ligge noen år for å teste. Bra viltvin?

• Liker
Reaksjoner: crown guard
Jeg hadde ikke all verdens utvalg av hverken argentinsk eller spansk vi i kjelleren, stort sett bare tunge biffgreier.
Champagne og ostepop er jo en klassiker, men beujolais nouveau og sjokoladekake har jeg aldri vært borti. Snakker vi tung konfekt kake eller sånn melete barnebursdagslangpanne?

Jeg personlig hadde siktet på barenbursdagslangpanne utgaven, men lagd den med kefir så den ikke blir så melete som du sier. Hold ørlite igjen på sukkeret slik at vinen ikke blir alt for sur i forhold. Funker bra med de enkleste og mest "gjærpregede" beaujolausene.
Vinen må gjerne serveres romtemperert også.

Hate it if you like, men bør prøves!

• Liker
Reaksjoner: Golfballen og Bøygen
Ble sendt ned i det dypeste av kjelleren for å poppe popcorn på antikviteten - og plukket med meg noe fra vinhylla
Vis vedlegg 433379
Vis vedlegg 433380

Gamay er i mitt hode en drue som gir litt lettere viner, men tydeligvis trumfer produksjon råstoff.

Ganske kraftig, en del snerp. Morell / kirsebær eller noe jeg ikke helt klarte å sette fingeren på når den var kjølig. Litt mer ullen når den varmet seg i glasset.

Godt, men mer matvin enn jeg hadde trodd. Kunne kanskje kjøpt et par flasker og latt de ligge noen år for å teste. Bra viltvin?
KAN fungere med vilt, men da med noen forbehold i mine øyne.

Mildt vilt. Gjerne hold igjen litt på urter og pepper. Indrefilet av Hjort eller kanskje skank av noe slag?
Saus som ikke er fettbasert. Sjy gjerne med blåbær kanskje? (Lett fruktsødme står seg bra til vinen)
Tilbehør med litt sødme. Hadde kjørt Rotgrønnsaker og karamelisert løk f.eks?

En vin med lite syre og mest primærfrukt tåler lite fett og salt, men den kan fungere til noe i den duren.

KAN fungere med vilt, men da med noen forbehold i mine øyne.

Mildt vilt. Gjerne hold igjen litt på urter og pepper. Indrefilet av Hjort eller kanskje skank av noe slag?
Saus som ikke er fettbasert. Sjy gjerne med blåbær kanskje? (Lett fruktsødme står seg bra til vinen)
Tilbehør med litt sødme. Hadde kjørt Rotgrønnsaker og karamelisert løk f.eks?

En vin med lite syre og mest primærfrukt tåler lite fett og salt, men den kan fungere til noe i den duren.
Takk, men tviler på at jeg kommer til å teste noe mer. Drakk et par glass ila kvelden, og syntes den ble tung og litt intetsigende. Får se om restene smaker bedre i kveld

Vis vedlegg 433379
Vis vedlegg 433380

I min mening så funker gamay som et flott alternativ til burgunder pinot, spesielt siden den kan være vinifisert på mange forskjellige måter. Du kan finne modningsverdig Moulin-a-Vent (feks Ch Moulin-a-Vent) eller Morgon laget på tradisjonelt maner, så (semi) carbonic slik som f.eks Lapierre som har et litt lettere preg på deres Morgon, dog deres Cuvee og Camille flasker har enda mer guffe, og etter dette uendelig med natur-type produsenter som lager masse lettdrikkelig vin som passer til mye. Nouveau kan fort bare bli saft, spesielt de som kommer fra de største produsentene. Liker selv veldig godt den som Foillard lager. Det er også betraktelig enklere å finne beaujolais enn det av mer spennende røde burgundere samt prisen kontra kvalitet flater hardt ut etter 400kr.

• Liker
Reaksjoner: sf82, sunshine og UJU
Rose dos Villoes fra Madeira. Leskende, syrefrisk og kun (!) 11.5% alko. Deilig med en rosévin med lav alkohol etter å ha drukket 13-14% fra Provence de siste par årene. Dette har rett og slett knallgodt, og passet overraskende bra til pizza med nduja, rødløk og grønn paprika. Synd den er utsolgt, men skal hamstre når ny årgang kommer en eller annen gang til neste år!
IMG_6619.jpeg

Fra Oregon. Kjøpte et par på slump da de ble sluttsolgt og skulle ut til tullete 100 kr per flaske, ned fra 480 kr, og tenkte at det var ok veddemål. Første smaking nå på tampen av et flytteprosjekt og dette traff godt. God PN som passer mine preferanser. Glad vi har noen flere liggende.

IMG_9805.jpeg