Den luftige fly-tråden

knb

Medlem
14. mars 2021
Sted
Oslo
Vi har tråder for sykkel, motorsykkel, bil og båt. Men ingen for skinnegående transport, og heller ingen for fly...?
Jo, nå er den her. Tråden for flyvende farkoster. Det kan gjerne være andre typer flyvende gjenstander enn fly med vinger, men siden vi er under "motoriserte nytelsesmidler", så er det for så vidt retningsgivende.

Jeg starter like godt med å bryte retningslinjene ved å vise et seilfly. Riktig nok ble det tauet til værs av noe motorisert.

Vi er på flydagen på Kjeller som var søndag 7. juni. Først ut er PDPS PZL Bielska SZD-59 ACRO Seilfly.
Bielska_SZD-59_Acro_Seilfly_1.jpg

Bielska_SZD-59_Acro_Seilfly_2.jpg

Flotte bilder!
Takk for hyggelig tilbakemelding.

Og takk til dere andre også, for diverse likes.

Jeg har ikke noe som topper disse røyk-bildene, men har noen flere flytyper jeg kan dytte på med.

Redigert:
Supermarine Spitfire Mk. IX, ombygget til 2-seter.

For meg er Spitfire høydepunktet på et hvilket som helst flystevne. Denne dagen var det faktisk to stykker tilstede, dette og en Mk. XVI som jeg ikke har bilde av dessverre. Men @Grendel har heldigvis bilde av den i formasjon med en Mustang F-51D (P-51) i "Dette gjør livet godt å leve - hverdags-edition"-tråden.

Spitfire_Mk_IX_1.jpg
Spitfire_Mk_IX_2.jpg

D51_4377_1048_nik_ed_1500.jpg

2x Piper L-4 Cub "Grasshopper".

Som man ser, har disse de hvite og svarte "invasjons-stripene" fra D-dagen og utover. Dette var for å unngå "friendly fire", noe som var et faktisk problem under større operasjoner. Disse ble brukt for å dirigere artilleri-ild, etter å ha funnet passende mål.

Piper_L-4_Cub_x2.jpg

Det norske luftforsvarets første jetfly, de Havilland Vampire.
En-seteren (en DH 100) og to-seteren (en DH 115 T.55) avbildet her ble operert av det sveitsiske luftforsvaret.

T.55_Vampire.jpg

Vampires_1.jpg

Vampires_2.jpg

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Erik_SG
2x Piper L-4 Cub "Grasshopper".

Som man ser, har disse de hvite og svarte "invasjons-stripene" fra D-dagen og utover. Dette var for å unngå "friendly fire", noe som var et faktisk problem under større operasjoner. Disse ble brukt for å dirigere artilleri-ild, etter å ha funnet passende mål.

Vis vedlegg 431556

En annen årsak var også at enkelte amerikanske jagerflygere var litt hissige på avtrekkeren og skjøt ned allierte fly. Dette skulle også hjelpe disse.

Amerikanske fly fikk jo også andre merker.i løpet av krigen for å differensiere seg fra andre. ("Vingene på stjernen")

8

• Liker
Reaksjoner: knb
Det norske luftforsvarets første jetfly, de Havilland Vampire.
En-seteren (en DH 100) og to-seteren (en DH 115 T.55) avbildet her ble operert av det sveitsiske luftforsvaret.

Vis vedlegg 431558

Vis vedlegg 431559

Vis vedlegg 431560

En av min Far sine bardomskamerater fløy Vampire. Han var kullkamerat med den senere omtalte Ola Dan Eide.

Min Far fortalte at de snakket av og til om det mystiske dødsfallet.

8

• Wow
Takk for supplerende opplysninger @Grendel .

Den historien om Ola Dan Eide var jeg ikke klar over. Du har jo inside opplysninger om vår militære flyhistorie. Takk for at du deler dette med oss. Dette er jo en sentral del av det denne tråden omhandler.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Takk for supplerende opplysninger @Grendel .

Den historien om Ola Dan Eide var jeg ikke klar over. Du har jo inside opplysninger om vår militære flyhistorie. Takk for at du deler dette med oss. Dette er jo en sentral del av det denne tråden omhandler.

Det har blitt skrevet en bok om Ola Dan Eide 'nylig':

Det var også en reportasje på "Åsted Norge", men den orket jeg ikke se på. Det var en time med alt annet svada og 2-5 minutter om Ola Dan Eide på et eller annet tidspunkt. (Grenser for hva jeg klarer....). Boken var best.

Boken inneholder også mye om norsk- og NATO strategisk forsvarspolitikk under kalde krigen. Mye der jeg ikke var klar over.

Anbefaler boken!

8- )

• Liker