CFB fra over elven Styx

Medlem
12. mars 2020
Sted
Oslo
Kronen dro ut pluggen for ikke så lenge siden. Jeg vet ikke helt hva jeg syntes om at giganter dikterer diversiteten i klokkehobbyen, men sannheten er at merket sank som en sten på brukten. Dette er en bra ting for oss «fortapte». Jeg tror oppkjøpet bidro til enda en knekk i prisene, i kombinasjon med at hypen er død.

IMG_5361.jpeg
IMG_5362.jpeg
IMG_5363.jpeg

*Bilder kommer

Da fikk jeg endelig beskjed fra DHL at den var ankommet: Carl F. Bucherer Manero Peripheral BigDate, ref. 00.10926.08.53.01!

Denne har lusket i tankene mine en god stund. Jeg tror det er at den lurer hodet mitt til å tro at layouten på skiven er symmetrisk, når den åpenbart ikke er det.

Det er også noe med valg av skivefargen og farge på dag, dato og små sekunder. De har intensjonelt valgt å ikke matche fargene - som mange i hobbyen fra tid til annen kommenterer er «latskap». Men her er det design!

Børstingen på den lyse blåfargen er digg. Den titter frem når lyset treffer. Det samme gjelder alle de 4 viserne og timemarkørene. Det er gjennomtenkt. Markørene har en liten detalj som jeg ikke var klar over før jeg så et review på nett: de er hevet ved spissen. Ikke mye, og du ser det ikke med det blåtte øyet, men de valgte å komplisere produksjonen med en halv millimeter - dette digger jeg!

Kassen er i hovedsak børstet, men kommer med noen skikkelig feite «chamfers» (?). Bred polert flate langs kanten, sammen med polert bezel kombinerte bra med viserne. Tommel opp.

På baksiden tar showet en annen vending. Det er automatisk urverk - men det er komplett innsyn. De bruker en perifer rotor som kun ses helt ytterst langs baklokket. Verket har finish, men her er jeg ingen ekspert. Det virker godt gjennomført og konsekvent, samtidig syntes jeg det passer godt til hvordan urverket er bygget opp med sine krappe vinkler på broene.

Det eneste jeg ikke er hodestups over er remmen. Den var drit kjip. Full stopp. Stiv plast-tråd materialet passet ikke i det hele tatt. Men det er greit, da får jeg gleden av å finne den perfekte matchen selv. Fortsettelse følger!

IMG_5405.jpeg
IMG_5391.jpeg
IMG_5392.jpeg
IMG_5406.jpeg
IMG_5397.jpeg
IMG_5401.jpeg
IMG_5398.jpeg
IMG_5402.jpeg
IMG_5403.jpeg
IMG_5404.jpeg

Gratulerer med herlig klokke. Disse er vel kanskje det best kuppet man kan gjøre på bruktmarkedet for tiden.
Bucherer (uten Carl F.) har jo laang historie med en rekke forskjellige modeller, så litt rart at disse ikke går for mer enn de gjør. Spesielt disse CFB klokkene som er det ypperste de produserte.
På bildene synes jeg remmen ser kul ut, men den passer kanskje bedre til en klokke som er litt mer sporty.
Si ifra hvis du trenger en boks til klokka, jeg har kanskje noe liggende.

• Elsker
Reaksjoner: MikroKrone