Skivebytter mellom Speedy modeller (145.012 - 105.003)

Medlem
12. mars 2020
Sted
Oslo
Jeg søker råd og veiledning av Tidssonens Speedy/vintage eksperter!

Hvor vanlig var det å bytte skive til en eldre modell på midten av 60-tallet? Ser på en 145.012 med det jeg tror er en 105.003 skive?
IMG_5274.jpeg

Var det i det hele tatt en greie, eller er dette åpenbart noen som har shufflet på ting i etterkant?

Jeg har for så vidt ikke noe i mot at det er byttet, siden det er den tunge patina/skaden som lokker, men det er greit å vite om dette var en praksis eller ikke.

Slik jeg forstår det samsvarer alt annet med en 145.012 67 SP. Kom gjerne med rettelser, min forståelse er manglende på det beste

Jeg søker råd og veiledning av Tidssonens Speedy/vintage eksperter!

Hvor vanlig var det å bytte skive til en eldre modell på midten av 60-tallet? Ser på en 145.012 med det jeg tror er en 105.003 skive?
Vis vedlegg 429893
Var det i det hele tatt en greie, eller er dette åpenbart noen som har shufflet på ting i etterkant?

Jeg har for så vidt ikke noe i mot at det er byttet, siden det er den tunge patina/skaden som lokker, men det er greit å vite om dette var en praksis eller ikke.

Slik jeg forstår det samsvarer alt annet med en 145.012 67 SP. Kom gjerne med rettelser, min forståelse er manglende på det beste
Tviler på at Omega ville ha gjort noe slikt, men ikke umulig. Heller mer mot at det er en urmaker som har gjort det, hvor mye dette slår ut på lavere verdi på klokka vet jeg ikke, urskiva har jo en verdi i seg sjøl,. Hadde jeg eid denne klokka ville jeg ha solgt 003 skiva og forsøkt å finne den korrekte 145.012 skiva, noe som absolutt bør være mulig. Og det kan jo være en 002 skive, vet ikke om de er akkurat like som 003, vil tru de er ganske like. Denne har mye patina på både skive og visere og det påvirker verdien negativt, spesielt når patinaen kanskje ikke er av den mest attraktive typen? Kassen og spesielt bezel ser greit ut. For mer info er serienummeret på verket og foto av verket nødvendig. Det blir laget fake versjoner av bezel til disse, en original DON bezel er verdifull.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Skal ikke påberope meg ekspertise på Speedmaster, men på generelt grunnlag vil jeg hardnakket påstå at den skiva og viserne har tunge skader og er tydelig angrepet av rust, ikke patina.
Patina er attraktivt for mange, men skader er aldri noe pluss slik jeg ser det.
Ville nok jaktet på en annen skive, som nevnt over.
Hvordan er innmaten forøvrig når skiva er såpass herjet?
Virker som den har vært full av vann og ikke blitt tørket i tide.

Må si jeg er svak for brune skiver som denne: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/262619783
Men var ikke direkte billig heller...

Redigert:
  • Liker
Tviler på at Omega ville ha gjort noe slikt, men ikke umulig. Heller mer mot at det er en urmaker som har gjort det, hvor mye dette slår ut på lavere verdi på klokka vet jeg ikke, urskiva har jo en verdi i seg sjøl,. Hadde jeg eid denne klokka ville jeg ha solgt 003 skiva og forsøkt å finne den korrekte 145.012 skiva, noe som absolutt bør være mulig. Og det kan jo være en 002 skive, vet ikke om de er akkurat like som 003, vil tru de er ganske like. Denne har mye patina på både skive og visere og det påvirker verdien negativt, spesielt når patinaen kanskje ikke er av den mest attraktive typen? Kassen og spesielt bezel ser greit ut. For mer info er serienummeret på verket og foto av verket nødvendig. Det blir laget fake versjoner av bezel til disse, en original DON bezel er verdifull.

Skal ikke påberope meg ekspertise på Speedmaster, men på generelt grunnlag vil jeg hardnakket påstå at den skiva og viserne har tunge skader og er tydelig angrepet av rust, ikke patina.
Patina er attraktivt for mange, men skader er aldri noe pluss slik jeg ser det.
Ville nok jaktet på en annen skive, som nevnt over.
Hvordan er innmaten forøvrig når skiva er såpass herjet?
Virker som den har vært full av vann og ikke blitt tørket i tide.

Må si jeg er svak for brune skiver som denne: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/262619783
Men var ikke direkte billig heller...
Takk for gode innspill. Jeg lot denne gå når budet passerte 3000€ og sluttet å følge når den vippet 4K. Skiven var kul, i samme forstand som Marlon Brando’s 1675, men ikke så kul. Særlig når resten av pakken samsvarer med en 145.012.

Men jeg sitter igjen med gleden av researchen. Jakten fortsetter og videre ned i kaninhullet bærer det!

Takk for gode innspill. Jeg lot denne gå når budet passerte 3000€ og sluttet å følge når den vippet 4K. Skiven var kul, i samme forstand som Marlon Brando’s 1675, men ikke så kul. Særlig når resten av pakken samsvarer med en 145.012.

Men jeg sitter igjen med gleden av researchen. Jakten fortsetter og videre ned i kaninhullet bærer det!

Absolutt som forventet at prisen ville gå over 4k, man kan se på verdien av en slik klokke som verdien av de ulike delene, og bare DON bezel har en høy verdi når de er i nogenlunde god tilstand, også verket dersom det er i god stand, men som El Gringo påpeker så er det mye som tyder på at verket har fått rustskader, kan vel hende det også er byttet ut eller at hele klokka er satt sammen av deler fra flere ulike klokker, noe også skiva bidrar til mistanke om da denne ikke passer sammen med resten. Jeg hadde for et par år siden to Omega 321 verk som var alvorlig angrepet av rust, stort sett var det to mainplates med endel av delene som var brukbare, vil tru langt mindre enn halvparten, men med en balanse som så ok ut, solgte begge på eBay for 13000 kroner, og det var ikke sikkert at noen av de kom fra en Speedmaster. Siden dette er klokker som har en høy verdi når alt er på stell er det viktig å sjekke alt, men få klokker har vel blitt dokumentert bedre enn vintage Speedmaster, har man en utgave av Speedmaster boka «Moonwatch only» klarer vel alle å vurdere disse klokkene ganske bra. Lykke til med jakten! Ser at William fra «speedmaster101» ofte har klokker til salgs, kan være et alternativ da de klokkene han selger alltid er av god kvalitet og alt er beskrevet etter boka.

Redigert:
  • Liker