Dette gjør livet godt å leve - hverdags-edition

Begge kompisene mine hilser på fra morgenen av.
Hjemmekokt meisbolle er godt ja.

IMG_4704.jpeg
IMG_4711.jpeg

…å lage ordentlig middag fra bunn av med ferske råvarer gjennom uka, og at familien spiser godt tilberedt mat sammen hver dag samlet rundt middagsbordet. Dette har vært et fokusområde noen år nå, og slår alle de der hastemiddsgene for mange, mange år siden der man bare sauser sammen noe. Forskjell på «for» og «mat» - og «måltid». Dessuten er det litt terapeutisk i en snodig ekstern verden å zoome ut/inn ved å lage mat.

Redigert:
Å slippe et nytt batteri oppi de gamles 945 Turbo, som har stått i opplag et par år, skifte olje, en klunk frisk bensin - og den starter på første forsøk.

En liten testrunde tilsier at alt virker og ingenting har stått seg ihjel - så nå kjøres den på låven ute i gokk for å overhales sammen med min førstefødte. Dette blir et morsomt prosjekt.

…å lage ordentlig middag fra bunn av med ferske råvarer gjennom uka, og at familien spiser godt tilberedt mat sammen hver dag samlet rundt middagsbordet. Dette har vært et fokusområde noen år nå, og slår alle de der hastemiddsgene for mange, mange år siden der man bare sauser sammen noe. Forskjell på «for» og «mat» - og «måltid». Dessuten er det litt terapeutisk i en snodig ekstern verden å zoome ut/inn ved å lage mat.
du skal ha stor honnør for din heftige matlaging. det gagner deg og familien helt klart mye for både kropp og ånd :)

• Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Rabarbra! Jeg har gått rundt til alle de jeg ser som ikke gidder å høste rabarbra og spurt om å få høste hos dem, så nå har jeg tilgang på omtrent femti kilo. Femti kilo, for en rikdom! Den skal kokes saft og grøt og pai av, den skal brukes til å perfeksjonere en rabarbra og jordbær daiquiri gjennom iherdig testing i smådrikkerlaget, og jeg har børstet støv av det gamle ølbryggingsutstyret, kjøpt noe utfyllende utstyr, og planlegger å legge rolige 20 liter rabarbravin i år. Og så fikk jeg høre om noe druesukkersprit av god gammel årgang, så rabarbralikør sterk nok til å rive skinnet av pølsa skal det jammen også bli.

@Johan På Snippen , Har du prøvd å lage rabarbrasyltetøy? Kok rabarbra i småbiter og noen svisker på lav varme til det blir brunt (fruktsukkeret karamelliserer), sukre etter smak og legg på glass.
Det blir nok noen glass med syltetøy òg, ja. Jeg har bare brukt opp alle de tomme syltetøyglassene mine etter å ha laget en jumboporsjon kimchi, så jeg må få noen flere tomglass først.

• Liker
Reaksjoner: Smokeless og Grendel
Det blir nok noen glass med syltetøy òg, ja. Jeg har bare brukt opp alle de tomme syltetøyglassene mine etter å ha laget en jumboporsjon kimchi, så jeg må få noen flere tomglass først.

Rabarbragrøt husker jeg som en klassiker da jeg var liten. Ellers så var det digg å få en bit rabarbra og en kopp med sukker. Så kunne vi gå rundt i veien og dyppe rabarbraen (ikke brabarbraen som stavekontrollen ville endre det til) i sukkeret og suge ut saften.

8- )

• Elsker
Reaksjoner: holmby