Rem til 15mm bredde??? (Tudor 1926, 28mm)

Medlem
23. feb. 2026
Sted
Oslo
Hei!
Jeg skal skifte rem på min Tudor 1926, 28mm. Lug width er 15mm - ugreit. Har lenken, men ønsker skinnrem. Bor i Oslo, men har aldri skiftet rem før! Vet at man kan finne noen ramdom renner hos urmakere - men er det normalt å finne 15mm? Finner lite av det på nettet. Tror egentlig ikke Tudor fører skinnrem for min størrelse, ellers hadde jeg bare skaffet den. Bjerke-huset er jo gigantisk og bra, men føles rart å shoppe rundt hos alle brandsene og spørre etter rem. Tips til noe sted jeg kan kjøpe? Og bytter de for deg ved kjøp?

• Liker
Reaksjoner: holmby
Hei!
Jeg skal skifte rem på min Tudor 1926, 28mm. Lug width er 15mm - ugreit. Har lenken, men ønsker skinnrem. Bor i Oslo, men har aldri skiftet rem før! Vet at man kan finne noen ramdom renner hos urmakere - men er det normalt å finne 15mm? Finner lite av det på nettet. Tror egentlig ikke Tudor fører skinnrem for min størrelse, ellers hadde jeg bare skaffet den. Bjerke-huset er jo gigantisk og bra, men føles rart å shoppe rundt hos alle brandsene og spørre etter rem. Tips til noe sted jeg kan kjøpe? Og bytter de for deg ved kjøp?
Hei og velkommen.
Flott klokke du har.

Tro meg; de ansattes hos Bjerke får langt mer rare spørsmål av alle oss her inne enn ditt fornuftige spørsmål etter en reim som passer. Spør du en av de ansatte i en av merkebutikkene, så vil hun eller han mest sannsynlig kunne søke opp og se hva de har tilgjengelig i hele Bjerkehuset, så du trenger nok ikke gå innom alle.

Dersom du allikevel ikke vil spørre der: kjøp en reim du liker med bredde 16 mm. Jeg fant få reimer på 15 mm, men mange på 16 mm. Det vil nok gå rimelig bra med en mm forskjell. Få en urmaker til å hjelpe deg med å bytte, jeg tipper at det gjøres rimelig. Dersom du kjøper hos Bjerke eller f.eks. Thune eller Christensen, så tipper jeg de bytter uten ekstra kostnad.

P.S.: Det kjekke med å kjøpe en reim hos en urmaker er at du da kan kjenne på lærkvaliteten og ikke minst ser om fargetonen(e) passer. Kvaliteten varierer enormt og det samme gjør kvaliteten på bildene.

Redigert:
Hei og velkommen.
Flott klokke du har.

Tro meg; de ansattes hos Bjerke får langt mer rare spørsmål av alle oss her inne enn ditt fornuftige spørsmål etter en reim som passer. Spør du en av de ansatte i en av merkebutikkene, så vil hun eller han mest sannsynlig kunne søke opp og se hva de har tilgjengelig i hele Bjerkehuset, så du trenger nok ikke gå innom alle.

Dersom du allikevel ikke vil spørre der: kjøp en reim du liker med bredde 16 mm. Jeg fant få reimer på 15 mm, men mange på 16 mm. Det vil nok gå rimelig bra med en mm forskjell. Få en urmaker til å hjelpe deg med å bytte, jeg tipper at det gjøres rimelig. Dersom du kjøper hos Bjerke eller f.eks. Thune eller Christensen, så tipper jeg de bytter uten ekstra kostnad.
Takk for det! Glad i klokken! Og lurer veldig på hva Tudor kommer til å finne på med den i 2026!

Har ingenting imot å sjekke på bjerke-huset, så bare for meg at det er litt lua-i-handa-stil å dukke opp hos de andre merkene, for jeg er ganske sikker på at de ikke har noe hos Tudor. Men - det gir mening hva du sier, kan jo bare stikke innom :)

Og, åja! God idé! Det gir jo også mening, men har sett så mange som er sure når de har rar lug-vidde at jeg så for meg at det var umulig. Takk for tips, setter pris på det!

15mm er ekstremt uvanlig - og da har du en veldig god unnskyldning for å få sydd en rem akkurat slik du vil ha den! Går du til en av de dyktigste asiatiske produsentene av håndlagde remmer koster det deg vel 1500-2000 kroner ferdig fortollet, og da får du høyere kvalitet enn original Tudor. Eksempelvis har jeg sett meg ut handdn.com i Vietnam til mine neste remmer.

NB: Tudor har en garanti-policy som gjør at Bjerke neppe vil sette på uoriginal rem for deg, men de kan kanskje gå med på å ta av lenken. Å sette på en skinnrem er relativt enkelt.

NB2: Forsiktig med kjøp av alligator fra utlandet uten CITES sertifikat (og det får du ikke fra de fleste asiatiske produsentene).

• Liker
Reaksjoner: seiltid