Inspirasjon til dressklokke i gull

Drar opp en eldgammel tråd med ny relevans :)

Siden sist har jeg vært innom IWC Portofino, men jeg ble aldri komfortabel med urverket og rotor-skrapingen. Så det ble ikke godfølelsen og den ble solgt. Jakten på en dressklokke i gull har ikke stanset, men budsjettprioriteringer og andre faktorer har gjort at det har blitt lite klokkekjøp de siste årene. Nå er jeg klar for å starte opp jakten igjen med et litt oppdatert budsjett. Alle mine klokker, bortsett fra kanskje én, har en personlig betydning for meg og jeg synes det er en fin måte å bygge en samling på. Dressklokken jeg skal kjøpe skal markere min mors alt for tidlige bortgang og det er derfor viktig for meg at jeg treffer. Den skal ikke selges, og jeg ønsker å en gang gi den videre til neste generasjon. "Tidløs" er stikkordet.

Har ikke et veldig definert budsjett, men ser for meg en maks-grense på rundt 250K, litt avhengig av hva jeg går for. Klokken er det viktigste, ikke hva den koster. Så jeg er bare glad om jeg finner noe billigere. Jeg har vært innom diverse Moser og Lange, men til syvende er det de to alternativene under som gir meg mest godfølelse (selv om Lange har flere modeller som er litt vanskelig å legge fra seg).

Alternativ 1: Vacheron Constantin Patrimony Traditionelle 82172
Vis vedlegg 423726
Pros:

- Rent estetisk kanskje den aller fineste dressklokken jeg vet om. Rett og slett digger designet.
- Den var et alternativ allerede da jeg opprettet denne tråden for 11 år siden. Så designet står seg over tid.
- Velkjent og godt omtalt urverk
- Perfekt størrelse
- Pris

Cons:
- Manuelt opptrekk. Ikke en "bid deal", spesielt siden den ikke har dato, men jeg foretrekker automatisk urverk.
- Føles kanskje litt mindre spesiell enn en Patek..?

Alternativ 2: Patek Philippe Calatrava 5127
Vis vedlegg 423727

Pros:
- Patek gir generelt en spesiell følelse og Calatrava er en udødelig modellserie
- Synes crown guarden på denne modellen gir et subtilt hint til Nautilus og jeg liker uttrykket
- Pent og godt automatisk urverk
- Liker veldig godt fargen på skiven (off-white)

Cons:
- Pris i forhold til VC
- Marginalt mindre enn VC. Usikker på om dette spiller noen rolle i praksis da crown guarden nok også drar opp den visuelle størrelsen på klokken

Noen som tilfeldigvis har prøvd begge varianter? Argumenter den ene eller andre veien? Evt noen modeller dere mener jeg har fullstendig oversett innenfor budsjettet?
Alltid morsomt med 10 år gamle tråder som igjen kommer opp til overflaten, spesielt når trådstarter etter 10 år, fremdeles står i nøyaktig det samme dilemma:mrgreen:

Du ønsker deg et tidløst «generasjons ur» som binder «tråder» både opp og ned i familien din.
Da er det i mitt hode kun en Patek som gjelder.
(Ja - enig i at dette nok skyldes kløktig markedsføring).

Men - etter selv og ha eid både VC Traditionelle, Lange 1815 og en Patek Calatrava, så er det helt klart (for meg) at det kun er en Patek som utpeker seg, nettop fordi det er en Patek.
En enkel manuell 3 hånds Patek, vil det alltid være mulig å få utført service på og den vil alltid ha en reel verdi.
Tenker også at til «dressbruk» så er et mekanisk 3 hånds ur i gult eller rose gull det som gjelder.

Alltid morsomt med 10 år gamle tråder som igjen kommer opp til overflaten, spesielt når trådstarter etter 10 år, fremdeles står i nøyaktig det samme dilemma:mrgreen:

Du ønsker deg et tidløst «generasjons ur» som binder «tråder» både opp og ned i familien din.
Da er det i mitt hode kun en Patek som gjelder.
(Ja - enig i at dette nok skyldes kløktig markedsføring).

Men - etter selv og ha eid både VC Traditionelle, Lange 1815 og en Patek Calatrava, så er det helt klart (for meg) at det kun er en Patek som utpeker seg, nettop fordi det er en Patek.
En enkel manuell 3 hånds Patek, vil det alltid være mulig å få utført service på og den vil alltid ha en reel verdi.
Tenker også at til «dressbruk» så er et mekanisk 3 hånds ur i gult eller rose gull det som gjelder.
Her reflekterer du mine egne tanker veldig godt! Interessant at du har eid både Traditionelle og Calatrava. Håpet at noen skulle sitte på den erfaringen, og som du sier så skyldes det nok smart markedsføring, men det er noe spesielt med Patek. Og det er jo særlig markedsføringen rundt en klokke som går i generasjoner som nok trigger meg litt. Vil du si det er noen opplevd kvalitetsforskjell på disse klokkene eller sitter det i hodet?

Også minnet jo @oldfashioned meg på at 6119 eksisterer 🫣 Den er vanskelig å overse, selv om det er noen ting med 5127 jeg også liker veldig godt.

…Vil du si det er noen opplevd kvalitetsforskjell på disse klokkene eller sitter det i hodet?
Det sitter definitivt i hodet, men når det er sagt, så er det absolutte forskjeller på disse merkene. Jeg mener type dekorasjon av selve urverket o.l. er forskjellig, men ingen er bedre eller dårligere enn de andre.

• Liker
Reaksjoner: acnorway
Det sitter definitivt i hodet, men når det er sagt, så er det absolutte forskjeller på disse merkene. Jeg mener type dekorasjon av selve urverket o.l. er forskjellig, men ingen er bedre eller dårligere enn de andre.
IMG_5895.jpeg

IMG_4086.jpeg

Hva med Patek 5227? Jeg synes den ser litt mer moderne ut enn 5127, og så har du også officer’s case back. Kommer i både gult, rødt og hvitt gull. Personlig holder jeg en knapp på hvitt gull.

Basert på tråden her virker det som du har landet godt på PP, men kan jeg hive inn Breguet som anbefaling?

Ekstremt klassiske, også «haute horlogerie» med lang historie og viktig merke i klokkeverden

Dem er over budsjett nye men er godt under på bruktmarked :) Får mye for penga der

Classique modellen blir vel riktigst her

• Liker
Reaksjoner: MikroKrone og SGG
Hva med Patek 5227? Jeg synes den ser litt mer moderne ut enn 5127, og så har du også officer’s case back. Kommer i både gult, rødt og hvitt gull. Personlig holder jeg en knapp på hvitt gull.
Absolutt også et alternativ. Jeg tror egentlig svaret er at jeg må gjøre mitt beste for å få prøvd mest mulig på hånden. Reiser en del i jobben så det bør la seg gjøre hvis jeg tar tiden til hjelp og holder øynene åpen for brukthandlere rundt omkring.

Basert på tråden her virker det som du har landet godt på PP, men kan jeg hive inn Breguet som anbefaling?

Ekstremt klassiske, også «haute horlogerie» med lang historie og viktig merke i klokkeverden

Dem er over budsjett nye men er godt under på bruktmarked :) Får mye for penga der

Classique modellen blir vel riktigst her
Brukt Breguet er definitivt mye klokke for pengene! Når jeg kjøpte min Omega AT vurderte jeg sterkt å kjøpe en blå Breguet Marine istedet. Angrer egentlig litt på at jeg ikke gjorde det. Prismessig var ny Omega og brukt Breguet nesten helt like på det tidspunktet, men nå har Breguet-prisene økt. For dressklokke hadde definitivt Classique blitt mest riktig, men jeg blir ikke heeeelt kompis med lugsene på den modellen.

Har ikke konkludert 100% med Patek helt enda selv om jeg lener den veien. Tror rett og slett det må prøves så mye som mulig og se hva som gir godfølelsen. Alt kan bli snudd helt på hodet så snart noe kommer på hånden 😁 @andres har jo sørget for at Lange er tilbake i miksen også.

Brukt Breguet er definitivt mye klokke for pengene! Når jeg kjøpte min Omega AT vurderte jeg sterkt å kjøpe en blå Breguet Marine istedet. Angrer egentlig litt på at jeg ikke gjorde det. Prismessig var ny Omega og brukt Breguet nesten helt like på det tidspunktet, men nå har Breguet-prisene økt. For dressklokke hadde definitivt Classique blitt mest riktig, men jeg blir ikke heeeelt kompis med lugsene på den modellen.

Har ikke konkludert 100% med Patek helt enda selv om jeg lener den veien. Tror rett og slett det må prøves så mye som mulig og se hva som gir godfølelsen. Alt kan bli snudd helt på hodet så snart noe kommer på hånden 😁 @andres har jo sørget for at Lange er tilbake i miksen også.
Ah stiligt at du vurderdte Marine :)

Kan forstå det med lugs, dem er ikke like passformet som de andre modellene du vurderer

Men hvis du en dag har mulighet prøv en på, lange luggs kan også gi mer forkus på selve klokken men smak og behag selvsagt

her kan du se meg ha på både min egen omega AT 41mm og prøve på en Breguet Classique 38mm
Utformingen får nesten 38mm til å virke «større» enn 41mm (synes nå vertfall jeg)
Dem lange luggs har nok litt av skylden og..
IMG_7473.jpeg

IMG_7626.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Henrik C og acnorway
Ah stiligt at du vurderdte Marine :)

Kan forstå det med lugs, dem er ikke like passformet som de andre modellene du vurderer

Men hvis du en dag har mulighet prøv en på, lange luggs kan også gi mer forkus på selve klokken men smak og behag selvsagt

her kan du se meg ha på både min egen omega AT 41mm og prøve på en Breguet Classique 38mm
Utformingen får nesten 38mm til å virke «større» enn 41mm (synes nå vertfall jeg)
Dem lange luggs har nok litt av skylden og..
Vis vedlegg 423993
Vis vedlegg 423994
Jøss! Enig i at Bregueten nærmest fremstår større enn AT'en på bildene. Begge satt forøvrig bra på din arm.

• Liker
Reaksjoner: Klokker
Absolutt også et alternativ. Jeg tror egentlig svaret er at jeg må gjøre mitt beste for å få prøvd mest mulig på hånden. Reiser en del i jobben så det bør la seg gjøre hvis jeg tar tiden til hjelp og holder øynene åpen for brukthandlere rundt omkring.
image.jpg

Denne syns jeg er en del for pengene. Blir å se på bragernes på 17. mai 😊

Kondolerer så mye med din mor, forresten. Du har mye bra i miksen nå, det blir nok et pent ut som gjør at du kan huske tilbake på henne, og samtidig skape nye minner:)

• Liker
Reaksjoner: acnorway og seiltid