Drar opp en eldgammel tråd med ny relevans
Siden sist har jeg vært innom IWC Portofino, men jeg ble aldri komfortabel med urverket og rotor-skrapingen. Så det ble ikke godfølelsen og den ble solgt. Jakten på en dressklokke i gull har ikke stanset, men budsjettprioriteringer og andre faktorer har gjort at det har blitt lite klokkekjøp de siste årene. Nå er jeg klar for å starte opp jakten igjen med et litt oppdatert budsjett. Alle mine klokker, bortsett fra kanskje én, har en personlig betydning for meg og jeg synes det er en fin måte å bygge en samling på. Dressklokken jeg skal kjøpe skal markere min mors alt for tidlige bortgang og det er derfor viktig for meg at jeg treffer. Den skal ikke selges, og jeg ønsker å en gang gi den videre til neste generasjon.
"Tidløs" er stikkordet.
Har ikke et veldig definert budsjett, men ser for meg en maks-grense på rundt 250K, litt avhengig av hva jeg går for. Klokken er det viktigste, ikke hva den koster. Så jeg er bare glad om jeg finner noe billigere. Jeg har vært innom diverse Moser og Lange, men til syvende er det de to alternativene under som gir meg mest godfølelse (selv om Lange har flere modeller som er litt vanskelig å legge fra seg).
Alternativ 1: Vacheron Constantin Patrimony Traditionelle 82172
Vis vedlegg 423726
Pros:
- Rent estetisk kanskje den aller fineste dressklokken jeg vet om. Rett og slett digger designet.
- Den var et alternativ allerede da jeg opprettet denne tråden for 11 år siden. Så designet står seg over tid.
- Velkjent og godt omtalt urverk
- Perfekt størrelse
- Pris
Cons:
- Manuelt opptrekk. Ikke en "bid deal", spesielt siden den ikke har dato, men jeg foretrekker automatisk urverk.
- Føles kanskje litt mindre spesiell enn en Patek..?
Alternativ 2: Patek Philippe Calatrava 5127
Vis vedlegg 423727
Pros:
- Patek gir generelt en spesiell følelse og Calatrava er en udødelig modellserie
- Synes crown guarden på denne modellen gir et subtilt hint til Nautilus og jeg liker uttrykket
- Pent og godt automatisk urverk
- Liker veldig godt fargen på skiven (off-white)
Cons:
- Pris i forhold til VC
- Marginalt mindre enn VC. Usikker på om dette spiller noen rolle i praksis da crown guarden nok også drar opp den visuelle størrelsen på klokken
Noen som tilfeldigvis har prøvd begge varianter? Argumenter den ene eller andre veien? Evt noen modeller dere mener jeg har fullstendig oversett innenfor budsjettet?