Budsjett-ventepølse?

dhk

Medlem
6. des. 2014
Sted
Buskerud
For et par år siden ble jeg en one watch guy med en Omega Seamaster 2254.50. Nå trenger klokken min service, og jeg har akkurat sendt den inn til Swatch Group Nordic for full service. Jeg regner med at det kan ta en stund før jeg får den tilbake. Jeg har en Casio 56xx jeg bruker når jeg gjør diverse arbeid i, utenfor og på huset, men synes den er for kjedelig å bruke til hverdags i ventetiden.

Jeg føler behovet for en "normal" klokke i ventetiden, men som one watch guy orker jeg ikke å legge for mye penger i det. Jeg har satt en grense på 5 lapper. Det kan være mye uoppdaget glede i budsjettklokker :) Jeg ber ydmykt om anbefalinger og forslag fra sonen. Jeg har en preferanse for dykkere, men er åpen for alle forslag.

Takk på forhånd for gode innspill.

• Liker
Reaksjoner: MikroKrone
For et par år siden ble jeg en one watch guy med en Omega Seamaster 2254.50. Nå trenger klokken min service, og jeg har akkurat sendt den inn til Swatch Group Nordic for full service. Jeg regner med at det kan ta en stund før jeg får den tilbake. Jeg har en Casio 56xx jeg bruker når jeg gjør diverse arbeid i, utenfor og på huset, men synes den er for kjedelig å bruke til hverdags i ventetiden.

Jeg føler behovet for en "normal" klokke i ventetiden, men som one watch guy orker jeg ikke å legge for mye penger i det. Jeg har satt en grense på 5 lapper. Det kan være mye uoppdaget glede i budsjettklokker :) Jeg ber ydmykt om anbefalinger og forslag fra sonen. Jeg har en preferanse for dykkere, men er åpen for alle forslag.

Takk på forhånd for gode innspill.

Et must for alle som er svake for dykkerklokker. Et ikon i mine øyne og i budsjettklassen. Bittelitt over grensen , men fortsatt på 5K tallet ;) Bonus er at når Seamasteren kommer tilbake så kan denne overta som arbeidsklokke!

eller denne som også er kul

@Thorvald sitt forslag vil jo som regel vinne enhver diskusjon, også laaangt over prisklasse. Her er annen velprøvd arbeidsklokke fra Citizen. Ikon dette og forsåvidt.
IMG_0401.jpeg

• Elsker
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald og dhk
Om du er åpen for å bevege deg litt på siden av dykkere, vil jeg si at Citizens Tsuyosa er sjeldent lekre ur for meget lite penger. Integrert lenke, tung inspirasjon fra en velrenommert sveitsisk produsent...

Nå må dere slutte å tulle.
Klart det er en seiko med automatisk urverk som er veien å gå i et slikt tilfelle.

Ingen tråd på TS har selvrespekten på plass uten noen små budsjekksprekkforslag:
https://urmakerchristensen.no/produkt/seiko-presage-style60s-srpg05/ 7000.-

Hvis tanken er at klokken skal kunne leve videre etter at Seamasteren er tilbake fra servicen, så må denne klokken kunne bringe noe til bordet som ikke dekkes av Seamaster + G-shock. I denne prisklassen tror jeg det blir noe med hint av farge, noe kreativt, kanskje brukt/vintage? Litt inspirasjon:
1769006153194.png

1769006408203.png

1769006484686.png

Klart du skal ha Seiko! SNE535P1 får du innenfor budsjett, og det er beintøff og sportslig klokke så det holder.
1000007343.jpg

Skal du ha karakteristisk budsjettsprekk får du også Samurai (så barsk at du må trekke ut krona for å rengjøre osten som bygger seg opp under), eller Monster. Alpinist får du under titusenpeiseren, Speedtimer detsamme. Videre opp i pris får du Willard og de "store" Tuna-modellene, Marinemaster, og noen av Grand Seiko-modellene. Kanskje du strekker budsjettet ennå litt til, så får du opplevd Spring Drive?
Det er ikke en 1,4-kilos pakke med Finsbråten wienerpølser i Høvding pølsebrød, det er skikkelige matpølser du får kjøpt hos Hattoris pølsemakeri, og du kan veldig greit spise deg mett på noen få av dem uten å engang savne en hovedrett.

• Liker
Reaksjoner: seiltid
Jeg hadde gått for en Seiko alpinist. Det dobler vel budsjettet. Jeg har 9 SEIKO-er og den eneste jeg føler jeg mangler er alpinist. Hos meg var lenge pølsene hele middagen, og jeg kunne sikkert hatt en finere sveitsisk klokke for det jeg har betalt for Seiko urene, men mange av de er veldig pene spesielt er jeg fornøyd med 3dje gen monstrene mine, men tror ikke de produseres lenger. Skulle jeg hatt én baconpølse ville jeg gått for en alpinist. Det skyldes sikkert litt @seiltids flotte masteroppgave her.

Her er min lille samling Seikoalle til rundt 5000 da jeg kjøpte de, unntatt Seiko 5 som ligger/ lå rundt 2000. I dag er de dobbelt så dyre.

Redigert:
Rimelige klokker kan gi veldig mye glede! Noen av forslagene her er jo mekaniske klokker. Hvordan løser dere dette med service? Klokker i denne prisklassen liker jeg kanskje best med batteri siden en service er jo fort mer enn klokkens verdi?

Rimelige klokker kan gi veldig mye glede! Noen av forslagene her er jo mekaniske klokker. Hvordan løser dere dette med service? Klokker i denne prisklassen liker jeg kanskje best med batteri siden en service er jo fort mer enn klokkens verdi?
En av mine favorittklokker er en automatisk Seiko SARG011 som jeg kjøpte i Tokyo for ca 5000,-. Så ikke bare liker jeg den, den er jo i tillegg en tikkende suvenir. Men den har begynt å tulle og da står jeg i akkurat dette dilemmaet med service eller ikke service. Tilbudet jeg fikk på service var på 3500,- og det kan man jo få et helt greit kvartsur for.

Urmaker målte den til noe slikt som +/-30s per døgn. Det er jo ikke så farlig kan man tenke. Men likevel så sakter den seg et kvarter i løpet av en dag. Jeg har etter hvert skjønt at den rett og slett tar seg en liten hvil innimellom og da blir den temmelig ubrukelig. Og der er argumentet for kvartsur for min egen del. Hvis et kvartsur går, så går det stort sett riktig. Et mekanisk ur derimot sier ikke fra når det begynner å føle seg pjusk og så står man der da og har mistet toget fordi man stolte på klokka og nektet å dobbeltsjekke med mobilen (det gjør man bare ikke).

Så min konklusjon er at mekaniske ur bør være enten så dyre at man synes en service på mange tusen er helt greit for å bevare verdien, eller så billige at man ikke føler seg snurt når klokken har begynt å tulle så mye at den ikke kan brukes lengre og man bare må legge den i skuffen sammen med gamle Nokia-telefoner og iPods.

• Liker
Reaksjoner: Edward og holmby
En av mine favorittklokker er en automatisk Seiko SARG011 som jeg kjøpte i Tokyo for ca 5000,-. Så ikke bare liker jeg den, den er jo i tillegg en tikkende suvenir. Men den har begynt å tulle og da står jeg i akkurat dette dilemmaet med service eller ikke service. Tilbudet jeg fikk på service var på 3500,- og det kan man jo få et helt greit kvartsur for.

Urmaker målte den til noe slikt som +/-30s per døgn. Det er jo ikke så farlig kan man tenke. Men likevel så sakter den seg et kvarter i løpet av en dag. Jeg har etter hvert skjønt at den rett og slett tar seg en liten hvil innimellom og da blir den temmelig ubrukelig. Og der er argumentet for kvartsur for min egen del. Hvis et kvartsur går, så går det stort sett riktig. Et mekanisk ur derimot sier ikke fra når det begynner å føle seg pjusk og så står man der da og har mistet toget fordi man stolte på klokka og nektet å dobbeltsjekke med mobilen (det gjør man bare ikke).

Så min konklusjon er at mekaniske ur bør være enten så dyre at man synes en service på mange tusen er helt greit for å bevare verdien, eller så billige at man ikke føler seg snurt når klokken har begynt å tulle så mye at den ikke kan brukes lengre og man bare må legge den i skuffen sammen med gamle Nokia-telefoner og iPods.
Eller få en urmaker i Polen til å fikse den for en brøkdel av prisen.

• Liker
Reaksjoner: entroterra

Jeg kan forstå tankerekken din. Men for min del mener jeg det er verdt 3 500 kroner for service på en klokke til 5 000 kroner. Jeg synes ikke servicekost på 9 000 kroner for en klokke til en verdi av 50 000 kroner føles som en bedre investering.
Det er nå slik det en gang er. Det er verken en rasjonell eller gratis hobby vi har. En bonus kan være at man bidrar til å beholde en lokal urmaker.

Takk for alle gode forslag på en rimelig ventepølse til bruk mens klokken min er på service (y)

Jeg har bestemt meg, og klokke er bestilt. Regner med at jeg får den om ikke mange dager, da poster jeg resultatet her ;)