Noen som vil være med å gjette om dette er støv?

Medlem
23. april 2012
Sted
Lier, Buskerud
Nok en gang fordypet meg ned i en auksjon igjen. Noen som vil hjelpe meg å prøve å gjette om dette støvet sitter på skiva eller på innsiden av glasset?
Klokken er priset greit enn så lenge da jeg ikke tror noen tørr ta sjansen på om skiva er fin eller ikke. Skivene er make or brake på vintage GS.

1768752041237.png

Mitt resonnement er som følger:
Skiver kan få missfarge/rust/solpatina/kobber-irr osv osv.
Her derimot ser det ut som det også er små støvpartikler på viserene (belagte og kan ikke irre/la seg påvirke) og jeg vil derfor tro at dette er fremmedlegmer mellom glass/skive og ikke en ødelagt skive i seg selv?

Samme med indeks kl 5. Den er "upåvirkelig" og rhodiumbelagt om jeg ikke tar feil, så eventuelle små korn på denne kan ikke være rust/skade, men nettopp løse korn.

Også sliter eldre GS/KS med at skivene ikke ligger i tilstrekkelig "klem" ned mot kassa, og kan skli ørlite frem og tilbake inni kassa. Dette sliper bort lakken på skiva, og gjør at kobber kontakter rustfritt. Dette i kontakt med ørlite fukt blir for slik:

1768752623770.png

Irr som begynner i kantene mao.

Dette viser 62 gs`n som jeg byr på ingen tegn til. Så personlig vil tro at dette er løse støvkorn uten at jeg helt skjønner hvor de kommer ifra?

Hva tenker dere?

• Liker
Reaksjoner: lobergen
min mening: ettersom prikkene i det hele i liten grad befinner seg på indekser, visere, logo og dato, så tyder det på at selve skiva er angrepet, i tillegg har noen få prikker løsnet og landet her og der på indekser/visere.

Blir litt vanskelig. Er en yahoo auksjon som er igjennom en proxy tjeneste. Umulig å komme inn på auksjonen på yahoo sine sider da dette er blokket i europa. Tror ikke jeg får til dette.
jeg har flere ganger kommunisert med selgere i forkant av auksjoner hos buyee, men da må du ha god tid samt velge dine ord med omhu;)

noen har på eget initiativ tilogmed fjernet auksjonen og solgt gjenstanden privat til meg.

Mitt resonnement er som følger:
Skiver kan få missfarge/rust/solpatina/kobber-irr osv osv.
Her derimot ser det ut som det også er små støvpartikler på viserene (belagte og kan ikke irre/la seg påvirke) og jeg vil derfor tro at dette er fremmedlegmer mellom glass/skive og ikke en ødelagt skive i seg selv?

Samme med indeks kl 5. Den er "upåvirkelig" og rhodiumbelagt om jeg ikke tar feil, så eventuelle små korn på denne kan ikke være rust/skade, men nettopp løse korn.

Jeg var ved første øyekast uenig men når jeg kikker nærmere tror jeg at det kan stemme. At selgeren ikke spanderte 2 minutter på å fjerne gørret på kassen bygger også under teorien.
Jeg er veldig usikker på at de rhodierte delene virkelig er helt upåvirkelige : jeg har eid mange 60 og 70 talls modeller fra Rolex med tydelige merker på viserne, den oksideringen var dog provosert av lumemassen og det har ikke klokken du ser på ( enda et godt tegn).

• Liker
Reaksjoner: crown guard
Den selgeren pusher bokstavelig talt flere hundre klokker i uka, så de får ikke gjort noe annet enn å slenge på en ny rem og ta bilde. Kan være veldig hit-or-miss med dem, men jeg er enig med trådstarter her. Det ser ut som støv som har kommet fra en åpning ett eller annet sted. Kanskje fra høyre kant av skiven? Ser ut som det er litt avstand der, men det er kanskje bare skitt på utsiden av glasset. Hvis det er en modell du liker og prisen ikke går høyt hadde jeg slått til. Personlig synes jeg de GS klokkene med tykkere lugs er mye fetere, men du er kanskje mer på jakt etter riktig urverk?

• Liker
Reaksjoner: crown guard
Takker for gode tanker og refleksjoner fra dere alle! Trickset med å se ifra forskjellige vinkler funker godt. Både på støv og ikke minst riper i glass som kan se ut som skader i skiva. Spesielt i kantene av skiva/glasset osv.

Her er det derimot kun 1 bilde 😅😅😅😅
1 av skiva og 1 av caseback.

Skal prøve å få samlet alle de vintage gsene, men liker veldig godt 62 utgaven. Med unntak av krona som ikke er så veldig pen i seg selv (men forsøkt skjult) og at de har drøssa rundt seg med en masse juveler innvendig som ikke er i bruk til noe som helst (bare for å pisse høyest på veggen).....

Så liker jeg designet.

Her bilde av pissejuvelene

1000029502.jpg

Strødd utover og stappa ned i meningsløse hull.

Men så er den jo veldig flott i strøken tilstand.

1000029501.jpg

Jeg får se hva jeg ender med. Skal bjuda på litt, men får gi meg mens leken er god 😅

Satt meg ei grense på 4k før moms og frakt. Ref "gi seg mens leken er god." Som jeg sa i går.

Så i god TS ånd endte jeg da opp med klokka.
1000029785.jpg

Ser jo at det står "not working" i beskrivelsen her også. 🤣🤣🤣. Jaja. Da får vi om noen uker vite om dette er støv eller sitter fast i skiva. Det skal ikke stå på meg 🔥

Endte opp med 3 andre klokker i dag også.

En flott 6145 gs.

En flott lord marvel 5740-0010 (non hi beat)

Og en flott Lord Marvel 5740-8000 (seikos aller første hi beat)

Sistnevnte er forøvrig et fantastisk ur Seiko fans burde handle seg før verden åpner øynene for de. Et historisk viktig ur. Basert på 57/44 verket til seiko. Seikos første hi beat og svært driftsikkert! Pene eksemplarer får man fra 4-7k.

1000029787.jpg
1000029786.jpg

• Liker
Reaksjoner: seiltid og Sonch