Selge Rolex kjøpt hos norsk AD

Medlem
28. mars 2024
Sted
Sarpsborg
Vet ikke om dette er riktig sted å spørre, men jeg er genuint interessert;
Jeg kjøpte en relativt ettertraktet Rolex modell hos norsk AD tidligere i år, 0 kjøpshistorikk, 0 venteliste, gikk innom og var heldig. Har ingen planer eller ambisjoner om å selge denne, men hvis jeg plutselig hadde hatt behov for raske penger og jeg hadde solgt den feks her eller på klokkeriet, hva hadde skjedd i praksis? Har lest om svartelisting osv, hvordan funker faktisk dette? Jeg regner med at de har et system for at kunder ikke skal flippe klokker for litt rask profit.

For å snu spørsmålet: Indikerer antallet Rolexer på Finn 'tatt ut', som det heter, fra AD i løpet av 2025 at et slikt svartelistesystem, om det engang hadde eksistert, var særlig effektivt?

Bruk den, nyt den - eller selg den, jeg ville jo anta at 'ingen planer om å selge den, men...' betyr at du _egentlig_ lurer på om det å selge den for noen kjappe titusener i profitt vil gjøre det vanskeligere å kjøpe en til senere.

(Og, bare for ordens skyld - det er en helt naturlig tanke, det er ikke kundenes feil at Rolex struper markedet og med det skaper et ellevilt annenhåndsmarked...)

• Liker
Reaksjoner: havarduf og holmby
(Og, bare for ordens skyld - det er en helt naturlig tanke, det er ikke kundenes feil at Rolex struper markedet og med det skaper et ellevilt annenhåndsmarked...)
Du sier er Rolex struper markedet, mange har jo hevdet dette i de senere år. Men stemmer dette? Hvordan fungerer det. At de ikke selger klokker til kundene selv om de har klokker på lager? Rolex produserer jo mer klokker nå en noengang før. Så dersom de struper markedet som det heter må jo det bety at de sitter på et stadig større lager av usolgte klokker? Personlig tror jeg ikke at de struper markedet i det hele tatt men at dette er så enkelt som at etterspørselen er større enn tilbudet. Husk at Rolex er ekstremt populært i Asia og egentlig i alle deler av verden,

Du sier er Rolex struper markedet, mange har jo hevdet dette i de senere år. Men stemmer dette?

-Jeg ville tro at de ikke har enorme lagere av usolgte ur, men heller at de produserer færre ur enn de har kapasitet til med det for øye å skape et inntrykk av at en masseprodusert gjenstand er mer eksklusiv enn den egentlig er.

Og for all del, det ser ikke ut til å være noen dårlig strategi, om du ser på hvordan markedet håndterer dette. Folk står villig i kø i årevis, kjøper annenhånds ur for titusener over pålydende, lurer på hvor mange mindre attraktive modeller man må kjøpe for å komme i betraktning for de mer attraktive, osv.

Produserer færre ur? Tja, det kommer jo rapporter på at de produserer flere enn de noengang har gjort, og at de er i ferd med å bygge en ny bygning for å utvide produksjonskapasiteten. Det henger ikke på greip at de produserer færre enn de har kapasitet til, og samtidig investerer for å øke kapasiteten. Det er jo ikke bare Rolex som har dette «problemet» med at etterspørselen er større enn produksjonen, diverse biler som Porsche, Ferrari etc har jo også ventelister på de mest ettertraktede modellene. Og at Rolex er masseprodusert, vel det er jo ikke slik at de trykker på knapper for å øke produksjonen, slik man gjerne gjør med masseproduksjon, det er faktisk en god del manuelt arbeid involvert i produksjon av klokker som Rolex.

AI svar på spørsmålet:

Yes, Rolex is producing more watches now (around 1.2 million in recent years) than in the past
and is actively expanding capacity, but demand far outstrips supply, meaning popular models remain scarce; they're increasing output slowly and strategically to maintain exclusivity, not flood the market. A new facility in Bulle and temporary sites aim to boost production, potentially by 20-25%, but don't expect immediate wide availability, as the goal is measured growth to meet ever-increasing demand while preserving brand prestige.
Key Points on Rolex Production:
  • Increased Output: Production rose from roughly 1.05 million (2021) to 1.24 million (2023), with projections for further growth.
  • Strategic Expansion: New facilities are opening to increase capacity, but this is a slow, controlled process, not a sudden surge.
  • Demand Still Dominates: Even with increased production, demand for models like the Submariner and GMT-Master II far exceeds supply, keeping waiting lists long.
  • Controlled Scarcity: Rolex manages its supply carefully to preserve exclusivity, ensuring high demand and strong secondary market prices, as explained in this Bob's Watches article.
In essence, Rolex produces more total watches than ever, but the most desired models are still incredibly difficult to get at retail due to Rolex's deliberate strategy, notes Revolution Watch.

@davidm Såfremt det ikke er en YM titan eller annen meget sjelden sjeldenhet tror jeg ikke du trenger å være bekymret.
@Eternamaniac https://www.tidssonen.no/forum/threads/tidssonen-tråden.72662/page-12
1765794073431.png

Jaha, la oss si at de produserer for lager, vel dersom de stadig vekk produserer 1.2 millioner klokker per år, og hele tiden produserer mer enn de selger (det er det som menes med å produsere for lager) da vil de altså starte med et lite lager, for så, etter noen år sitte med et enormt lager? På gud vet hvor mange klokker? For dersom de for eksempel siden 2021 har produsert for eksempel 10% mer enn de selger så vil de nå ha et lager på minst 500.000 klokker, og at dette lageret stiger år for år?

Det henger ikke på greip i det hele tatt. Hvorfor i all verden skulle de gjøre det, samtidig som de investerer for å øke produksjonskapasiteten?
At en eller annen ansatt som sikkert ikke har peiling på allverden har sagt noe slikt kan være enten fordi han eller hun har misforstått noe, eller at personen har funnet opp dette i sitt eget hode, som kjent sier folk mye rart.

Det som imidlertid er et faktum er at de fleste AD ganske sikkert har en buffer av klokker som de holder igjen i butikken, i tilfelle en kjendis som f.eks Haaland tilfeldigvis skulle dukke opp, men dette er jo en helt annen sak enn at de bevisst holder igjen produksjonen eller at de bevisst hvert eneste år øker et lager av usolgte klokker.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Kongradi