I SBGH273 som jeg eier nå, sitter hi-beat (5Hz) 9S85 som er et flott urverk i seg selv, med de ekstra utfordringene som ligger i et verk som skal vibrere med økt hastighet. 10 svingninger i sekundet kontra 8, gir mye mer slitasje, som går ut over kraftreserven. Typisk taper en lett så mye som 40-50%...
Dette må jo selvsagt kompenseres på en måte, og GS utviklet egne nye legeringer for balansefjæra (Spron 610) og hovedfjæra (Spron 530) for gjøre det mer robust samt å ta igjen noen av de timene en taper i reserve pga det økte momentet som en må levere for å drive i denne hastigheten. Resultatet er respektable 55 timer PR.
Se også detaljer her:
Automatic Hi-Beat 36000 (Revised in August 2019)
www.thenakedwatchmaker.com
Men for min forhåpentligvis neste GS så har jeg siste tiden blitt mer og mer opphengt i 9SA5, GS sitt nyeste hi-beat 10Hz med 80 timer PR. (GS sin første med dobbelt fjærhus.) Her har de gått hele veien og laget et nytt verk med nytt hemverk fra grunnen av.
At det er 15% tynnere enn 9S85, og et ganske annet utseende, pirrer jo virkelig nysgjerrigheten.
Jeg skal ikke begi meg ut på alle detaljene her, men det er nok å si at utviklingen av det nye hemverket er virkelig interessant lesestoff med dobbeltimpuls direkte/indirekte.
Det stjerneformede ganghjulet er litt hypnotiserende å se på...
Det er vel alltid slik at med nye verk så er det usikkerhet knyttet til om de forblir produsert i et begrenset opplag, og kun til kostbare spesialvarianter i edelt metall. (9SA5 intet unntak her, først lansert i 2020 med 100pcs SLGH002) Det er da hyggelig å registere at det pr nå - så vidt jeg har funnet - 14-15 modeller med verket i seg, og av disse så er fem "serieproduserte". Lover godt det.
Grand Seiko official site. Made by hand for those who value perfection. Grand Seiko raises the pure essentials of watchmaking to the level of art.
www.grand-seiko.com