Rasmus Sørnes - Verdensuret

Vil også anbefale boka om Rasmus Sørnes og klokkene hans, skrevet av sønnen Tor.
Screenshot_20210820-0957462.png

Det er smått surrealistisk at Rasmus bygde klokkene i «vedskjulet» i Tronvikveien på Jeløy, et steinkast fra svigers’ :LOL:. Ikke bare planla og tegnet han urverkene, men han lagde også nødvendig verktøy ettersom delene han behøvde var unike.
Som @chrbir har gjort vil jeg også anbefale å lese boken om Rasmus, virkelig et unikum i norsk ingeniørhistorie.

Her er arbeidsbenken hans:
2A28D385-0253-4F6D-ABCC-27EBDE0A7CC0.jpeg

Redigert:
Dette var virkelig en fantastisk historie.
Han må jo ha vært en ekte norsk "Reodor Felgen" også. Her har han laget noe helt fantastisk, men føler ikke noe for å selge dette.

Fantastiske klokker han laget!

8

Håper det er greit at jeg bumper denne tråden litt, slik at Sørnes-temaet kan samles :D.

I går fikk jeg endelig muligheten til å se Sørnes’ ur nr 1, i tillegg til et par andre familie-eide ur og kreasjoner han lagde i skuret sitt ute på Tronvik/Jeløy.
Rygge Historielag var fullpakket for anledningen, og Ødegaard fortalte historiene om Rasmus og urene han lagde.

Dagens overraskelse var månefaseindikatoren, som faktisk består av en malt ping-pong-ball med innsatt lys!

Komplikasjoner på ur nr 1 er:
  • Standard time
  • Greenwich Mean Time
  • Sidereal time
  • Moon phase
  • High and low tide
  • Sunrise and sunset time
  • Julian number
  • Earth globe showing day and night
  • 2-D firmament
  • Orrery with six planets
  • 28 year solar cycle