Kjøpe Rolex for første gang

Medlem
7. okt. 2025
Sted
Innlandet
Hei. Jeg har to spørsmål jeg håper dere på forumet kan hjelpe meg med.

1. Jeg har tenkt lenge på å kjøpe min første Rolex-klokke og har lyst på denne: Rolex Submariner DateOyster, 41 mm, Oystersteel og gult gull. Jeg lurte på om noen kunne gi meg tips til hvor jeg bør lete etter ei slik klokke og eventuelt hva prisen bør ligge på i dette segmentet. Jeg ønsker å kjøpe den brukt, men lurer litt på hva man pleier å gjøre med betaling, overlevering osv.

2. Har dere noen tips til Rolex "dameklokker", som koster under 200 000? Bør være litt gulldetaljer og passe på et feminint håndledd.

Takker for alle bidrag!

Beste tips for noe slikt:
Følg med på salgstråden her på Tidssonen.no. Gå I dialog med en som selger der. De dukker opp av og til. Velg et medlem med 'en del innlegg'.

Går du til Finn.no eller slikt er muligheten for fake klokke eller annen svindel stor.

8

• Liker
Reaksjoner: DJ41
Du kan søke på forumet.
Her er en som ble raskt solgt til 160000,- feks. Mener å ha sett flere det siste året. I den leia pluss/minus. Følg med daglig, så dukker det nok opp noen. Velg noen med referanser.🤓

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Du kan søke på forumet.
Her er en som ble raskt solgt til 160000,- feks. Mener å ha sett flere det siste året. I den leia pluss/minus. Følg med daglig, så dukker det nok opp noen. Velg noen med referanser.🤓
Takk for svar, hvordan kan jeg se om noen har referanser?:rolleyes:

Beste tips for noe slikt:
Følg med på salgstråden her på Tidssonen.no. Gå I dialog med en som selger der. De dukker opp av og til. Velg et medlem med 'en del innlegg'.

Går du til Finn.no eller slikt er muligheten for fake klokke eller annen svindel stor.

8
Takk for svar. Hva er det man bør se etter som skiller fake-klokker fra de ekte? Og er det lett å forfalske tags, sertifikat mm? Og er det noen måte å sjekke tag'en på for å verifisere at klokka er ekte? Regner med at man ikke bare kan ringe inn til Bjerke for å sjekke? Sorry for alle spørsmålene, men er litt ny i "klokkegamet"

Takk for svar, hvordan kan jeg se om noen har referanser?:rolleyes:
Det er en GG tråd på forumet. (Good guy), der man kan søke opp. Også se hvor lenge og hvor aktiv en selger er på forumet. Er det en person som har kjøpt og solgt klokker her, så vil han oftest bli nevnt i GG Tråden.
Altså du velger deg ikke en selger som registrerte seg her i går og som poster lite info og ikke noen egne bilder. Er du i tvil kan du jo spørre.
Ellers finnes det også vel ansette bruktsalget som feks Jonny Rolex https://www.briljantwatches.com/no/
Urmaker Bjerke har også salg av brukte Rolex https://www.urmaker-bjerke.no/rolex-certified-pre-owned

De 3 eksemplene er så trygge som det får blitt.

Det er en GG tråd på forumet. (Good guy), der man kan søke opp. Også se hvor lenge og hvor aktiv en selger er på forumet. Er det en person som har kjøpt og solgt klokker her, så vil han oftest bli nevnt i GG Tråden.
Altså du velger deg ikke en selger som registrerte seg her i går og som poster lite info og ikke noen egne bilder. Er du i tvil kan du jo spørre.
Ellers finnes det også vel ansette bruktsalget som feks Jonny Rolex https://www.briljantwatches.com/no/
Urmaker Bjerke har også salg av brukte Rolex https://www.urmaker-bjerke.no/rolex-certified-pre-owned

De 3 eksemplene er så trygge som det får blitt.
Den er grei. Skjønner. Da er det bare å begynne og lete!

Takk for svar :D

• Liker
Reaksjoner: Tannhjulet
Som alltid gjelder det "å kjøpe selgeren". På samme måte som en selger i dette prissjiktet forventer fullt navn ved en henvendelse, så bør også du som kjøper forvente fullt navn - slik at du kan gjøre søk. En samtale i forkant av visning kan også være greit. I tillegg kan det å avtale møte hos en urmaker som kan (og har erfaring) gjøre sjekk om klokken er original være greit, men vær forberedt på at du kanskje må bekoste dette selv. En slik sjekk bør være helt uproblematisk for selger.

Gode bilder er et minimum, varsellampene mine blinker dersom annonsen inneholder dårlige bilder.

Ikke glem å sette opp en kontrakt. Selv har jeg positiv erfaring med å bruke Forbrukerrådets kontrakt for kjøp av ting - som kan signeres med Bank-ID.

Som alltid gjelder det "å kjøpe selgeren". På samme måte som en selger i dette prissjiktet forventer fullt navn ved en henvendelse, så bør også du som kjøper forvente fullt navn - slik at du kan gjøre søk. En samtale i forkant av visning kan også være greit. I tillegg kan det å avtale møte hos en urmaker som kan (og har erfaring) gjøre sjekk om klokken er original være greit, men vær forberedt på at du kanskje må bekoste dette selv. En slik sjekk bør være helt uproblematisk for selger.

Gode bilder er et minimum, varsellampene mine blinker dersom annonsen inneholder dårlige bilder.

Ikke glem å sette opp en kontrakt. Selv har jeg positiv erfaring med å bruke Forbrukerrådets kontrakt for kjøp av ting - som kan signeres med Bank-ID
Tusen takk for svar. Det var bra tips som jeg skal ta med meg. Mye sier jo seg sjøl, men det er jo det illegale markedet man er redd for å komme borti her. Derfor jeg spør :)