Urmaker Bjerke

Venter på en DJ 41 grønn skive m fluted bezel og jubliee! Fikk estimat på 1,5-2 år fra starten av mai 24. Går bare rundt å venter på den etterlengtede telefonen fra Bjerke😅 Fikk dog ikke noe spørsmål om jeg kunne tenke meg å få den før estimert

Imponerende :) Morsomt at de lykkes. Går vel rykter nå at Rolex skal overta salget selv.. Blir spennende å se hva det evt. det har å si.
Oj.. Ikke rykter jeg har fått med meg. Vil det si at alle norske AD ( og i andre land?) mister salget av Rolex? For å dra det litt lengre, ser Rolex at andre markeder enn USA nå er mere attraktive og så lønnsomme at de ønsker å stå for salget selv etter Trumps moms på Sveitsiske varer?

Oj.. Ikke rykter jeg har fått med meg. Vil det si at alle norske AD ( og i andre land?) mister salget av Rolex? For å dra det litt lengre, ser Rolex at andre markeder enn USA nå er mere attraktive og så lønnsomme at de ønsker å stå for salget selv etter Trumps moms på Sveitsiske varer?
Tror ikke dette har så mye med onkel Donald sine påfunn å gjøre. Det er nok en mer langsiktig strategi som har vært planlagt over lang tid. Vi så jo med ROC at Rolex ønsker å ta mer kontroll over salgskanalene til merket. Dette er nok bare neste steg i en omfattende omstrukturering.

• Liker
Reaksjoner: Bgo80
Tror ikke dette har så mye med onkel Donald sine påfunn å gjøre. Det er nok en mer langsiktig strategi som har vært planlagt over lang tid. Vi så jo med ROC at Rolex ønsker å ta mer kontroll over salgskanalene til merket. Dette er nok bare neste steg i en omfattende omstrukturering.
Hvor lenge varer Bjerkes ROC satsing da mon tro? Og egne lokaler for Rolex (som ikke har gitt alle kunder så veldig gode opplevelser).

Nå har vel Bjerke brukt svimlende summer på nye lokaler, tror at det er andre ADer som rykel lenge før Bjerke.

Hvor lenge varer Bjerkes ROC satsing da mon tro? Og egne lokaler for Rolex (som ikke har gitt alle kunder så veldig gode opplevelser).
Gitt at de akkurat har gjort en omfattende etablering av ny boutique så vil jeg anta det ligger en langsiktig kontrakt i bunnen. Dessuten går alt i slow motion hos Rolex, en slik prosess kan ta årevis før den vil bli iverksatt. De er jo kjent for å ikke ta noen snarveier og har nok stålkontroll på strategien sin.

Uansett hva som skjer i fremtiden er det vel for de fleste ganske irrelevant om de kjøper Rolexen sin av Rolex eller av Rolex via Bjerke.

• Liker
Reaksjoner: Genta
Uansett hva som skjer i fremtiden er det vel for de fleste ganske irrelevant om de kjøper Rolexen sin av Rolex eller av Rolex via Bjerke.
Har ikke dette ganske mye å si for Bjerke med tanke på andre merker og oppbygging av kundeforhold? Hvorfor skal Rolex-jagerne kjøpe nytt, som faller opptil 50% når de går ut døren, hvis "målet" ikke lenger påvirkes av kjøpshistorikk?

Har ikke dette ganske mye å si for Bjerke med tanke på andre merker og oppbygging av kundeforhold? Hvorfor skal Rolex-jagerne kjøpe nytt, som faller opptil 50% når de går ut døren, hvis "målet" ikke lenger påvirkes av kjøpshistorikk?
Det er nok ikke alle Bjerkes kunder som kjøper noe annet bare for å strebe etter en listeplass. Man selger ikke klokker for flere hundre millioner bare fordi noen vil ha en OP.

Dessuten er nok ikke dette noe som vil bli en realitet i nær fremtid uansett. Mulig de vil ta over noen markeder selv, eksempelvis i noen regioner rundt om i verden. Men at de skal overta hele salgsapparatet selv på kort tid er utopisk all den tid de p.t. kun har én butikk i hele verden de driver selv. ( Genève )

Hvor stor andel av kundene utgjør egentlig det for Bjerke?
Jeg får inntrykket at det å bygge seg opp et kundeforhold er en betydelig faktor for norske kjøpere. Det dukker med jevne mellomrom «Hvordan kjøpe Pepsi/Panda»-tråder på forumet, samt avisartikler med «Trine får ikke kjøpe OP». Dette i kombinasjon med Bjerkes resultat, som nevnes tidligere i tråden, viser at nordmenn drar lasset - ref COVID år uten busslaster med kinesere:
IMG_2661.jpeg

Her om dagen la jeg ut en Tudor på Finn og fikk raskt x antall bytteforslag, blant annet fra en jeg velger å anonymisere pga åpenbare grunner. Han hadde en two-tone sub innkommende etter 450k kjøp, det får meg til å lure på kjøpshistorikken bak andre mer eksklusive allokeringer.
IMG_2660.jpeg

Selvfølgelig må dette tas med klype salt da det ikke går an å kvalitetssikre utsagnet til karen, men han har heller ingen grunn til å lyve.

Alt dette blir jo bare vinklet synsing fra min side, jeg snapper kun opp erfaringer og praksis i små drypp fra diverse klokkeforum og mediekanaler.

Men tvilen min står, hvis Rolex bryter med Bjerke om x tiår så forsvinner noe av verdien med kundeforholdet. Da kommer lojalitetsspørsmålet inn: hvis Thune eller Christensen har en billigere Omega, kjøper du den hos Bjerke?

• Liker
Reaksjoner: Genta
….Går vel rykter nå at Rolex skal overta salget selv.. Blir spennende å se hva det evt. det har å si.
Tenker at dette er ganske tåpelige rykter. Bjerke, med sin mer enn 100 års historie og helt unike historisk økonomiske suksess i Norsk ur-bransje, har garantert vett og teft nok til at satsingen i Nedre Slottsgate er langsiktig ;)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Men tvilen min står, hvis Rolex bryter med Bjerke om x tiår så forsvinner noe av verdien med kundeforholdet. Da kommer lojalitetsspørsmålet inn: hvis Thune eller Christensen har en billigere Omega, kjøper du den hos Bjerke?

Selv om jeg har Omega i profilbildet er det nok ikke noe jeg ville kjøpt nytt uansett hvilken butikk den kommer fra. 💸

Jeg tenker covid-perioden var såpass ekstraordinær at den ikke får så stor verdi som eksempel her. Dette var jo to og et halvt til tre år hvor norske mannfolk ikke hadde annet å bruke penger på enn byggevarer og klokker.

Tenker at dette er ganske tåpelige rykter. Bjerke med sin mer enn 100 års historie og helt unike historisk økonomiske suksess i Norsk ur-bransje, har garantert vett og teft nok til at satsingen i Nedre Slottsgate er langsiktig ;)
Jeg er helt enig at dette er kun rykter - inntil videre, og jeg heier på Bjerke og alt de gjør for hobbyen. Men jeg tror det er klokt å følge Janteloven når man forholder seg til titaner. Hvis det ligger i langtidsplanene at de skal ta salget selv, så er det ingen forhandler på kloden som har gode nok kort til å motstå det skiftet.

For visualisere David og Goliath forholdet:
- Driftsinntektene til Bjerke på 600 millioner NOK mot Rolex inntekter på 10,58 millarder CHF (Morgan Stanley).
- Tilsvarer ca 0,45%
- Samme forholdet er sammenlignbart med Rolex som en voksen mann på ca 80kg - med en liten røye (Bjerke) i hånda på 350g.

Jeg er helt enig at dette er kun rykter - inntil videre, og jeg heier på Bjerke og alt de gjør for hobbyen. Men jeg tror det er klokt å følge Janteloven når man forholder seg til titaner. Hvis det ligger i langtidsplanene at de skal ta salget selv, så er det ingen forhandler på kloden som har gode nok kort til å motstå det skiftet.

For visualisere David og Goliath forholdet:
- Driftsinntektene til Bjerke på 600 millioner NOK mot Rolex inntekter på 10,58 millarder CHF (Morgan Stanley).
- Tilsvarer ca 0,45%
- Samme forholdet er sammenlignbart med Rolex som en voksen mann på ca 80kg - med en liten røye (Bjerke) i hånda på 350g.
Det er jo ikke «kjøttvekta» dette dreier seg om, men om profesjonaliteten til Bjerke.
Tror ikke de hadde vært der de er i dag, om de hadde tatt den siste tids investeringer - uten samtidig ha en vanntett langsiktig avtale med Rolex.