Kjøpe klokke til kjæresten-har ingen erfaring(hjelp)

Medlem
6. juli 2025
Sted
Oslo
Hei, jeg skal kjøpe en klokke til kjæresten. Han er 35 år gammel. Har ingen spesielle klokker fra før. Vet han gjerne kunne tenke seg en penere klokke. Hva burde jeg kjøpe? Som er klassisk og kan passe det meste. Budsjett rundt 15k.
Takk for svar!:)

Hei, jeg skal kjøpe en klokke til kjæresten. Han er 35 år gammel. Har ingen spesielle klokker fra før. Vet han gjerne kunne tenke seg en penere klokke. Hva burde jeg kjøpe? Som er klassisk og kan passe det meste. Budsjett rundt 15k.
Takk for svar!:)

-'Det kommer an på' er vel kanskje ikke svaret du ønsket deg, men det er en bra begynnelse. 😂

Har du tenkt noe over om den skal være ny eller (pent) brukt? De aller fleste armbåndsur har et heftig verditap, så om man kan vurdere brukt, er det vesentlig romsligere med 15k enn om nytt er tingen.

Vet du om litt av fascinasjonen hans er at uret er mekanisk? Om det er litt av greia, kan det bli litt trist å komme med et kvartsdrevet ur. Eller omvendt - om han bare ønsker seg et ur som kan tas frem en gang iblant, kan det være fint med noe med batteri, slik at det er klart når det plukkes opp og ikke må trekkes og stilles først - mens andre synes at nettopp det å måtte trekke og stille nærmest er et lite rituale og synes det er storveies.

Nytt ville jeg nok selv kikket på Certina eller kanskje Longines - om brukt er en option, burde en Grand Seiko kvarts være innen rekkevidde med det budsjettet. Fantastiske ur med nydelig finish, selv på de enkleste modellene.

Lykke til!

Hva vil "penere klokke" si? Mener du en klassisk som passer til skjorte og dressjakke? Eller snakker vi bare "ordentlig klokke"?

Tenker du at denne klokken skal være 1-klokke-til-alt, eller mer den første ordentlige klokken som skal starte en klokkeinteresse og fortsatt være en verdifull del av samlingen hans om mange år?

I denne prisklassen liker jeg Certina best. Som 1-klokke-til-alt ville jeg sett veldig hardt på de nye 300-meters dykkerurene deres:

Disse er veldig anvendelige og ikke nødvendigvis noe man faser ut om man blir bitt av basillen heller.

• Liker
Reaksjoner: El Gringo og Preacher
Strekk budsjettet til 20 tusen og kjøp den meget flotte Zenithen som @Ban har til salgs på forumet her. Uberklassisk og helt rå.

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Hei.
Nomos er utrolig mye klokke for pengene.
Sjekk ut disse.
IMG_1591.png

Vis vedlegg 404121
Kan ikke annet enn å anbefale denne:

På salg til fin pris nå også.
Dyrt den du linker til.
Denne er jo billigere:

• Liker
Reaksjoner: Hovedsignal
Jeg ville inkludert han i denne prosessen. Klokke er ganske personlig, og det er viktig at han får prøvd de aktuelle. Hva som ser bra ut på bilder, og hva som passer et håndledd kan være to ulike ting. Kan være han har lyst å selv spytte i noen tusenlapper for å få den rette modellen. Mye utrolig bra greier fra både Tag og Longines om en går pre-owned.

Jeg hadde i hvertfall satt stor pris på å bli inkludert.

"Gratulerer med dagen! Min gave til deg er ei klokke. På lørdag skal vi prøve et par modeller jeg tror du vil like."

Jeg ville inkludert han i denne prosessen. Klokke er ganske personlig...

"Gratulerer med dagen! Min gave til deg er ei klokke. På lørdag skal vi prøve et par modeller jeg tror du vil like."
Vinnersvar. :)

Tenk. Oppgaven er "…penere klokke…som er klassisk og kan passe det meste..". Svarene er like mange som brukere her på forumet. Gjør derfor som @SoulG sier, og ta vedkommende med på kjøpet.

• Liker
Reaksjoner: El Gringo og Ikaros