Dagens sko!

Hentet frem og prøver et par som har stått til «utblokking» i 4 år. Endelig kan jeg bruke faenskapet.

IMG_9030.jpeg

DET er et par fine sko!
Edit: MEN!! De fordrer et par sokker som matcher buksene ;)
Ha, ha. Folk som rusler rundt i sko uten strømper stoler jeg ikke på. Jeg prøvde dem kun for sjov i går, og når de nå skal brukes er det betingelsesløst KUN med strømper på.

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Alt dette tullet med Tricker's-skoene har fått meg til å lese mye mer om størrelse, og motvillig innsett at sannsynligvis er nesten alle skoene jeg har for små. Det hele started da jeg kjøpte mitt første par med randsydde, et par svarte Barker-støvler. Jeg hadde absolutt ingen kunnskap annet enn at "sydde sko varer lengre og holder bedre kvalitet". Hva det gjaldt størrelse var jeg av den oppfatning av man skal ha strammest mulig, så lenge det er plass foran forerste tå. Skinn går seg jo til, og alt det der.

Snublet over disse hos skoforhandler, stilte div spørsmål om størrelse, følte meg trygg i at nå var jeg i det rette spor.

9by97pK.jpg

Gikk med disse både i Mexico, California, Seattle, Canada, og mer. Patinaen er helt perfekt, gikk en tur med dem i går hvor jeg innså at sånn her ser jo alle de kule bildene på Instagram fra Japan ut.

Sukk, men lilletåa trør faktisk på utsiden av innersålen. Storetåa gjør også det, i mindre grad Jeg vet ikke hvordan jeg ikke har fått med meg det før. Jeg har lært litt om støtte, og det kjennes ikke helt riktig ut med disse kontra det andre paret jeg har, i samme lest, som er en str. større.

Sentimentalverdien er jo stor med det første randsydde paret, og som allerede har vært voldsomt mye brukt og vært en del av vesentlige opplevelser, som å gå seg vill i skauen i California.

9IdeBSz.jpg

Slik så de ut da jeg kom tilbake til sivilisasjon.

Sånn er det visst å ha en hobby:

Steg 1: Lære
Steg 2: bruke masse penger
Steg 3: lære mer
Steg 4: oi, jeg har tabbet meg ut
Steg 5: Bruke samme mengde penger igjen!
Hvordan tenker du nå, etter og ha lest deg opp om størrelser? Tar gjerne i mot tips til hva en bør tenke på ved kjøpe av skinn/lær-sko?

• Liker
Reaksjoner: sf82
Hvordan tenker du nå, etter og ha lest deg opp om størrelser? Tar gjerne i mot tips til hva en bør tenke på ved kjøpe av skinn/lær-sko?

Klok er jeg ikke, det kan jeg tydelig erklære. All måling og lesing pekte på at jeg skulle være en 10,5 i engelsk størrelse, men det ble så mye tvil over alt at jeg endte med alle slags andre størrelser. Til slutt landet jeg på at jo, det er størrelsen min, og så er det et par andre ting:
- Jeg har bittelit bred fot fremme.
- Jeg har bittelitt smal hæl.
- Jeg har bittelitt lav fot fremme, tross bredden.

... Utover det er størrelse mer eller mindre bare en skisse på ca. hvor stor en sko er. Jeg har 3 par engelske sko (kategorien spasersko) som er str. 10, som sitter riktig godt. Jeg har et par 10,5 som er bittelitt for romslig, men lengden er rett. Ditto på et par i 11. Og så har jeg et par i str. 11 som er bittelitt på trangeste siden. Og så har jeg et par Red Wing i 9,5 som sitter som et skudd. William Lennon har jeg 0 mm å gå på i lengden i str. 10, men pga. snøringen sitter de litt løst på foten. I går mottok jeg et par engelske sko i str. 10 som var alt for små.

Alt det for å si at jeg vet hva størrelsen min er nå (10,5) - men så må man ta alt annet angående lestens fasong og skoens konstruksjon i betraktning.
Jeg målte størrelsen min i en Brannock da jeg var i Østerrike og fikk bekreftet mine mistanker.

Når jeg handler nå, tar jeg utgangspunkt i størrelsen min, fasongen på foten min, og så må jeg lese meg opp om produsenten. Det viser seg at engelske sko pleier passe meg fint, spesielt hvis de er i en "country"-type kolleksjon, men da leser jeg meg ofte opp på lesten og ser at man skal ned en halv størrelse.
Et lite triks generelt er å søke på nøkkelordet du vil bruke sammen med "goodyear reddit". Da ser du fort om det har blitt diskutert blant nerdene på subredditen r/goodyearwelt.

Jeg har lært å holde seg til det kjente, hvis man finner noe som fungerer. Da jeg var hos Ludwig Reiter i Østerrike, måtte jeg ha str. 11 eller 12 (hvis jeg husker rett), og måtte ha en spesial-lest visstnok intendert for plattfot. Plattfot har jeg ikke, så det er tydelig at det finnes noen vesentlige etniske forskjeller i hvordan føtter er formet. Jeg hadde ikke trodd at Østerrike og England, hvorfra jeg har mine aner, skulle være så forskjellig.

Jeg tror den viktigste lærepengen har vært å tvile mindre. Jeg trodde 10,5 var størrelsen min, og tvil var det som gjorde at jeg gjorde så mange bomkjøp.
Dessverre var jeg opplært i at en skinnsko skal være så stram som overhode mulig så lenge den lengste tåa ikke treffer enden. Det er bare tull, men det var alt jeg visste!

• Liker
Reaksjoner: allak
Etter 20 år som skoentusiast og rundt 10-11 år i sko business har jeg gjort med opp noen tanker.

Jeg forsøker alltid å sørge for å ha nok plass mens jeg kjenner at skoene sitter godt på foten.
Av erfaring vet jeg hvor det går bra og ikke.
Liker å fylle skoen i bredden uten at tærne treffer med en hard vinkel på siden eller i det hele tatt foran. Å tilpasse bredden opp mot lengde er noe jeg har hatt mye hell med.

Tidligere brukte jeg gjerne 10.5 E i Alden.
Nå bruker jeg faktisk 11.5 C.

Jeg passet også bedre til mindre sko da jeg var et par og tjue og veide 80. Nå er jeg over 35 og veier rundt 95.:unsure:

Videre tror jeg de fleste gjør seg egne erfaringer med sko som er viktig å tenke på.
Jeg har tidligere hatt kunder som har insistert knallhardt på å kjøpe sko jeg selv klart mener er for stramme. Da advarer man, naturligvis, men det er og blir en toveis kommunikasjon som kan gå feil.
Det å finne riktig størrelse krever godt samarbeid og jeg tror jeg hovedsakelig hadde gode erfaringer med mine kunder. Kanskje fordi jeg selv kjøpte mye dyre sko og var vant med å være i tilsvarende situasjon.
Selv har jeg byttet ut mye over årene, også bespoke som jeg rett og slett ga dårlig tilbakemelding ved fitting.

En feil jeg har sett om og om igjen er at mange med lav vrist lures til å kjøpe for små sko for at skoen skal "sitte" over vristen. Spesielt for Oxfords.
Det riktige da er heller å øke lengde, senke bredde, eller forsøke seg på en annen lest form. Enkelte merker funker ikke for enklere føtter basert på lestene til merket. For eksempel er lav vrist og Enzo Bonafe en elendig kombinasjon. Mens for folk med høy vrist kan det være en gave fra høyere makter.

Redigert:
iNqDeEx.jpg

Gårsdagens vestlandsvær med Tricker's Bourton.

... Og dagens tørrere med Sanders, ukjent modell.
eEfthJ8.jpg

Tro hva man kaller slikt skinn på norsk? Det som Tricker's kaller "bookbinder", virker som om det er lakkert med noe PU-aktig. Vet at det er kjipt og blir stygt, men av en eller annen grunn har jeg hatt lyst på det.

• Liker
Reaksjoner: kire og politrew