Hvilke klokker ville dere valgt til daglig bruk?

Medlem
8. mai 2025
Sted
Norway
Hei alle sammen!

Jeg er nysgjerrig på hvilke klokker dere mener er ideelle for daglig bruk? Jeg har lagt merke til at det finnes klokker som er perfekte til spesielle anledninger, men som ikke alltid er komfortable for daglig bruk.

Jeg liker når klokkene kombinerer stil og komfort — de bør være egnet både til kontoret og i mer avslappede omgivelser. For øyeblikket ser jeg på modeller fra Omega og Grand Seiko, men jeg er alltid åpen for andre meninger.

Hva ville dere valgt? Og hva er viktig for dere når dere velger klokker til daglig bruk?

Ser frem til mange gode svar!

16613_1.jpg

8

Speedmaster går til alt synes jeg. Bonus er at det noen ganger innbyr til en hyggelig klokkeprat når noen i kontorlandskapet vet hva det er. Og den funker på mange ulike reimer/lenker så man kan gjøre den mer eller mindre dressy vs sporty etter behov.
:)

1746705722886.png

Mye bra forslag her. Det kommer jo an på smak og behag og hvor på skalaen formell/stilfull vs sporty du som et minimum vil plassere deg. Personlig liker jeg å ta på en dressklokke til de mer pyntede anledningene, men syntes ikke det funker så godt med alligatorrem og lav vanntetthet til hverdags året rundt. Lærrem blir også litt klamt på varme dager. Til hverdagsbruk syntes jeg klokker på lenke er mest praktisk, og stort sett er jo dette «pent nok». Det er jo flere flotte klokker på lenke som allerede er spilt inn her.

Hvis rem er ønskelig, så finnes det jo mange remmer som tåler litt vann også. Hvis jeg skal spille inn en allrounder vil jeg foreslå IWC Mark-serien. Her på en rem som tåler fuktighet, som kan være praktisk i den varme sesongen.

IMG_8839.jpeg

Det er mange gode alternativer der ute, men gitt en form for «sweet spot» ville mitt valg vært en Breitling Avenger. Svært allsidig, topp kvalitet, mange alternative reimer, vanntett nok til all bruk, god lume, skikkelig lenke med micro adjustment, og veldig viktig - dato! Og til slutt - fornuftig priset, og ikke minst tilgjengelig 😜

Den har alt det Seamaster og Sub engang hadde før de «verden endret seg» - løp og kjøp! 😉

IMG_8567.jpeg

Kanskje en klisjé, men helt klart denne.
Tåler så og si alt, er med på alt og kler alt.
Som fra smoking til treningsklær og til klæra du har på når du skrur dekk og skifter olje på kjerringa, nei jeg mener bilen :)
Subjektiv mening såklart.

Litt corny svar, men finn noe du vil bruke. Hvis barrieren til å bruke klokken blir for stor så spiller det egentlig ikke noe rolle hvor allsidig klokken er i teorien.

For min del så har jeg funnet ut at jeg totalt sett vekter kvarts høyt, i tillegg til høyde på kasse og passform på lenke/rem. Har jeg det travelt blir jeg litt stresset av å stille klokkeslett og dato. Jeg finner også det svært irriterende hvis kassen konstant lugger i skjorteermet. Det samme kan sies om klokken sitter for løst på armen eller verre: for stramt.

Grand Seiko har noen fine kvarts modeller, noen i titan. Det er også mange alternativer for fine remmer der ute. Jeg tror at hvis en brennende busk hadde kommandert meg til å kun ha en hverdagsklokkke, så hadde jeg gått for noe ala SBGX355, SPGV247 eller SBGX269
IMG_1655.jpeg

IMG_1656.jpeg
IMG_1657.jpeg

I stedet for å foreslå en klokke som jeg selv går med vil jeg heller spørre hva slags klokke du trenger?
Hva er ditt behov ift. ditt aktivitetsnivå?
Hva trenger du av:
  • Bærekomfort / størrelse. Ser størrelsen helt noldus ut på pikespeiderhåndleddene dine?
  • Lenke eller rem
  • Vanntetthet. Blir du ofte invitert til pool parties med glamourmodeller?
  • Robusthet. Tåler den at du går helt Chuck Norris i fylla?
  • Gjenkjennelsesfaktor / statusmarkør. Kan du bruke klokken i Roma eller Barcelona?
  • Gjensalgsverdi. Greit å vite før du ramler fullstendig ned i kaninhullet.
  • Servicebehov og kostnader. Noen produsenter bruker skammelig lang tid på hårreisende dyr service.
  • Komplikasjoner. Chrono, GMT, dato, etc.
Når du har svaret på disse spørsmålene velger du den Rolexen du liker best. :mrgreen:

Neida.

Det blir jo ekstremt subjektivt, spør du meg. Som mange andre har påpekt så er det jo et spørsmål om hvilke klokker du liker, krav til robusthet, hvilke komplikasjoner den skal ha, hvordan du kler deg i hverdagen osv osv.

For meg, av alle de klokkene jeg har, så er det en Tag Heuer F1 chrono som får mest tid på armen. Den er veldig komfortabel, den sitter bra, den går til absolutt alt utenom dress og den tåler en støyt. Det er også en kvarts-klokke, noe ihvertfall jeg setter pris på i hverdagen. Som mange har påpekt: Spør du 100 stk her inne så får du sikkert 96 forskjellige svar (Antar at NOEN her inne er enige om hva den perfekte hverdags-klokken er :p)

caz1014-ba0842.jpg

• Liker
Reaksjoner: Grendel og MikroKrone