Urmakerutdanning

Medlem
7. des. 2023
Innlegg
2
Sted
Oslo
Hei! Går i tredjeklasse på videregående skole. Syntes klokker er veldig kult og bygger litt på fritiden som hobby. Har veldig lyst til å bli urmaker og vurderer Urmakarskolan i Sverige for å få WOSTEP bevis. Er det noen som kan gi meg litt info om hvordan det er å være urmaker? Er det vanskelig å få jobb i feks Bjerke, hva kan man forvente i lønn, er det stor etterspørsel etter urmakere, hvordan vil du beskrive din hverdag som urmaker(forutsetter at du faktisk er urmaker da)?
Jeg setter stor pris på alle svar!
 
Jeg kan huske at det for mange år siden var en 'herfra' som kom inn på urmakerskole i Sveits.
Er det noen her som husker hvordan det gikk med han?

8
 
Hei! Går i tredjeklasse på videregående skole. Syntes klokker er veldig kult og bygger litt på fritiden som hobby. Har veldig lyst til å bli urmaker og vurderer Urmakarskolan i Sverige for å få WOSTEP bevis. Er det noen som kan gi meg litt info om hvordan det er å være urmaker? Er det vanskelig å få jobb i feks Bjerke, hva kan man forvente i lønn, er det stor etterspørsel etter urmakere, hvordan vil du beskrive din hverdag som urmaker(forutsetter at du faktisk er urmaker da)?
Jeg setter stor pris på alle svar!
Bjerke har hatt noen episoder i Klokkepodden hvor noen av deres urmakere har vært gjester.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hagra007
Om du banker på døra til Bjerke med et fagbrev i hånda, og samtidig er en likanes kar. Er jeg sikker på de åpner perleporten for deg.
Vokser ikke på trær i dag med unge flotte mennesker med et fagbrev i hånda.
Kjør på.

1712565940157.png
 
Jeg kan huske at det for mange år siden var en 'herfra' som kom inn på urmakerskole i Sveits.
Er det noen her som husker hvordan det gikk med han?

8
Det var vel Roy Watchmaker (på Insta) som starter verksted på Løkka, men endte hos IWC?
Husker å ha pratet litt med han hos urmakeren på Bjølsen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
En kompis tok utdannelsen sin i Sverige en del år siden, og etter litt leting fikk han jobb i England hos Rolex.
Nå er han Team Leader for teknisk avdelingen på reparasjonene, og har det komfortabelt med livet sitt.

Fyren er nøye, nysgjerrig og veldig dedisert.
Og det er den riktig oppførselen man må ha når man kommer ut i verden med et fag- svennebrev.
Det sier jeg også til elevene mine som skal i industribransjen.
Og ikke minst: bli ambisiøs.