Gullkorn fra Finn.no

Møtte denne «in the wild» i dag! Måtte høflig melde pass til Rolex brannslukker mot min Longines monopusher Vis vedlegg 363795Vis vedlegg 363796

Advarsel/tips: ikke trykk på tilfeldig forespørsler om bytte i «kunst». Nå er Finn-feeden min full av Louis Vuitton maskingevær :cautious:
IMG_1919.png
 

"Du har mange klokkeprodusenter som lager såkalte klassiske pilot, flieger eller beobachtungsuhr som f.eks. IWC, A. Lange & Söhne, Stowa. Laco og Wempe, men få som har en som er laget så originalt som denne fra Steinhart."

Orignalt? Correct me if im wrong, men det der er en IWC Big Pilot uten IWC-logo. "Homage" er en ting, men gud bedre...

EDIT: Les hele annonsen. Mye bra der!
 
Correct me if im wrong, men det der er en IWC Big Pilot uten IWC-logo.

You're wrong. Sorry.

Det der er en ganske god kopi av en Luftwaffe observatørklokke fra andre verdenskrig, og Steinhart-entusiasten på Finn har faktisk rett i at det er få som er så like originalen i dag. Det er Laco som er nærmest og de har mer eller mindre bare krympet målene fra originalens 55 mm (ment å bæres utenpå pilotjakka). Han er jo også inne på at IWC var en av de 5 som laget disse klokkene for tyskerne, og at dette er en kopi. Jeg er kanskje enig i at dette er en Laco med litt andre lugs og glass på baksiden.

De andre produsentene har gjort større oppdateringer, om de fremdeles lager pilotklokker, og selv synes jeg IWCene (dog kanskje mest Mark X etc) trekker mer på pilotklokkene de laget for engelskmennene enn de som de laget for tyskerne.

Laco vs IWC i dag:

183888.webp


IW329301-IWC-Big-Pilots-Watch-43-1_576x576.png


Jeg har for øvrig hatt en Laco på 45 mm og den hadde helt umulige lugs for mitt litt smale håndledd.
 
Redigert:
You're wrong. Sorry.

Det der er en ganske god kopi av en Luftwaffe observatørklokke fra andre verdenskrig, og Steinhart-entusiasten på Finn har faktisk rett i at det er få som er så like originalen i dag. Det er Laco som er nærmest og de har mer eller mindre bare krympet målene fra originalens 55 mm (ment å bæres utenpå pilotjakka). Han er jo også inne på at IWC var en av de 5 som laget disse klokkene for tyskerne, og at dette er en kopi. Jeg er kanskje enig i at dette er en Laco med litt andre lugs og glass på baksiden.

De andre produsentene har gjort større oppdateringer, om de fremdeles lager pilotklokker, og selv synes jeg IWCene (dog kanskje mest Mark X etc) trekker mer på pilotklokkene de laget for engelskmennene enn de som de laget for tyskerne.

Laco vs IWC i dag:

183888.webp


IW329301-IWC-Big-Pilots-Watch-43-1_576x576.png


Jeg har for øvrig hatt en Laco på 45 mm og den hadde helt umulige lugs for mitt litt smale håndledd.

I stand corrected! Så det er ikke en IWC-ripoff, men en Laco-ripoff? :p
 
Så det er ikke en IWC-ripoff, men en Laco-ripoff?

Joda! Begge deler! Men det er litt mer en Laco-ripoff.;) Eventuelt en ripoff av et IWC Beobachtungsuhr fra krigen, men de var umulige å skille fra de andre produsentenes uten å se på baksiden.

Steinhart lager jo - skamløst - nesten bare kopier.
 
Joda! Begge deler! Men det er litt mer en Laco-ripoff.;) Eventuelt en ripoff av et IWC Beobachtungsuhr fra krigen, men de var umulige å skille fra de andre produsentenes uten å se på baksiden.

Steinhart lager jo - skamløst - nesten bare kopier.

Har fått opp reklame for de på instagram et par ganger. En ting er å lage "homage" klokker, men de fleste klokkene jeg har sett derifra er jo som du sier, skamløse kopier. De er så like at jeg synes det er litt rart at de ikke har blitt dratt for retten av feks Rolex.

Eksempel fra Steinhart sin webshop. Dette er "deres" Ocean 39.

ocean_39_gmt_pepsi_neu_keramik_jubilee_1.jpeg


Også er det vel ikke vanskelig å se hvor "inspirasjonen" kommer fra:

rolex-gmtmaster-ii-pepsi-blue-and-red-bezel-stainless-steel-jubilee-watch-126710bksj-126710blro.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Edward
Dette med Steinharts kopier/homager/whatever har vært diskutert opp og ned mange ganger før, så vi trenger den én gang til like mye som Støre trenger en statsrådskandale.

Steinhart har faktisk laget noen få originale design, og Ocean Two som vi hadde på Passaround en gang er (var?) en kul kvalitetsklokke som leverte mye bang for the buck. Så de kan hvis de vil.
 
Dette med Steinharts kopier/homager/whatever har vært diskutert opp og ned mange ganger før, så vi trenger den én gang til like mye som Støre trenger en statsrådskandale.

Steinhart har faktisk laget noen få originale design, og Ocean Two som vi hadde på Passaround en gang er (var?) en kul kvalitetsklokke som leverte mye bang for the buck. Så de kan hvis de vil.
Så lenge det er flere wannabes enn entusiaster så er det nok bedre butikk å lage kopier.
 
  • Liker
Reaksjoner: Timewarp
I stand corrected! Så det er ikke en IWC-ripoff, men en Laco-ripoff? :p

Man kan vel si at det er en ripoff av anbudskravene til Luftwaffe da de bestilte/beordret flere klokkeprodusenter til å lage beobachtungsuhren til de. Det var ikke enorm designforskjell på verken IWC, Lange, Wempe, Stowa eller Laco sine såkalte b-uhr under krigen:


- A. Lange & Sohne:

xj9qxfw-jpg.13493051


- IWC:

IWC-B-Uhr-W03547.jpg


- Stowa:

Stowa-B-Uhr-e1522943522887-1.jpg


- Laco:

8b86ff62-7cb9-11e5-8601-28dfd878bf46.jpg


- Wempe:

28d8f163b66d679f6a3cbc3a152186bf.jpg




Steinhart sine designere er vel ikke de mest hardtarbeidende i bransjen, men deres fliegerinspirerte klokke er jo utseendemessig ganske tett på hva nazistene brukte i sin tid. Når det er sagt ville jeg vel heller gått for enten en Laco eller Stowa hvis jeg skulle kjøpt noe sånt. De lager jo fortsatt klokker som er mer eller mindre identiske med de gamle modellene, og de er jo også blant de originale krigsprofitørene mens Steinhart bare er designprofitører. IWC sine pilotur har jo som nevnt over her gått fra å være instrumenter til penklokker, samtidig som de har mistet sin "originalitet" på veien.

https://quillandpad.com/2020/07/11/...and-modern-examples-a-pilots-watch-photofest/
 
De andre produsentene har gjort større oppdateringer, om de fremdeles lager pilotklokker, og selv synes jeg IWCene (dog kanskje mest Mark X etc) trekker mer på pilotklokkene de laget for engelskmennene enn de som de laget for tyskerne.

Det er litt artig at IWC sin historie om pilotklokkene har en tidslinje som starter i 1936 hvor de omtaler klokkene som laget "for civil aviation purposes".
1710797306373.png


Deretter er det en periode på noen år hvor tydeligvis ikke skjer noe som helst spennende, før de i 1949 utvikler en klokke for britiske Royal Air Force:

1710797347406.png




For å sitere legenden:

 

Vedlegg

  • 1710797235924.png
    1710797235924.png
    18,5 KB · Visninger: 0