Vis oss din #fivewatchcollection!

Jon Henrik

Ansvarlig redaktør
Medlem
12. okt. 2007
Innlegg
6.120
Sted
Fredrikstad
Følger du klokkefolk på Instagram har du kanskje kommet over trenden med #fivewatchcollection.

Dette syns jeg er et kult konsept, og noe som også er velegnet som aktivitet her på forumet.

Spørsmålet er altså: Hvordan ser DIN perfekte samling av fem klokker ut – valgt fra de klokkene du allerede har?

Bilde(r) og beskrivelse er et must! :)
 
Redigert:
jhh-fivewatchcollection-1.jpg


Her er min – og både litt bakgrunn for #fivewatchcollection og mine beskrivelser finner du her:

 
Denne var lett å svare raskt på, fordi jeg nå er på nettopp fem stk. keepers: 4 i boksen + 1 på hånda (når jeg utelater G-Shocken... :) )

Jeg har bablet nok om klokkene mine i Klokkestafett-tråden nylig, men hensikten min med samlingen har iallfall vært å rett og slett dekke flest mulig baser med færrest mulig klokker. Diver/chrono/dress/sport/beater, manuell/automatisk/HAQ/solar urverk, svart/blå/krem/grå skive, etc etc.

1707133785208.png
 
Redigert:
Har ikke kjøpt sånn instragram, men følger TS!

Ganske langt unna @Jon Henrik sin samling ift horologisk bredde og dybde.

Men en samling som funker for kona og meg. En samling hvor alle klokkene er i bruk ukentlig. En samling som er eksklusiv, men ikke spinnvill dyr (alt er relativt).

En fellesnevner er klokker som ikke er only-only å kjøpe i butikk, og som alle representerer noe av Rolex’ viktigste modeller fra deres historie.


SEA-DWELLER
Av alle Rolex’ modeller liker jeg SD best. Dens opprinnelse som et fanatisk verktøy og ikke bare pynt og markedsføring bare digger jeg. Da alle klokker plutselig ble så store syns jeg 116600 med sine 40mm er perfekt. 1665 er mange ganger kulere, men ikke like anvendelig.

DAYTONA
Er en kombo av design og hype (som jeg tydelig er et offer for). Tviler på mange kvinnelige reserbilsjåfører har vært avhengig av sin Daytona for å utøve sitt yrke. Selv liker jeg ikke engang motorsport og hvasse biler, det er kun en overskuddsunødvendighet. Men mange, både mannlige og kvinnelige reserbilsjåfører og ikke reserbilsjåfører, har oppigjennom tiden sett dødskule ut med sin Daytona på armen!

DATEJUST
Et vanntett armbåndsur med automatisk verk og dato på en tid folk la seg da det ble mørkt og knapt brukte solur av kvist og sten = Datejust. Finnes en viktigere klokke for armbåndsurutviklingen?

SUBMARINER
Bare må ha. Iallefall den klokken alle blir anbefalt å kjøpe selv om budsjettet ikke strekker til. Sub er også en flott vintage modell, mange tilgjengelig og mye kunnskap om disse. Visere, urverk, glass, skive, lås, lenke, krone, kasse, eierhistorikk fra en stor modellbredde med tydelig rød tråd gjennom 70-80 år. Herlig masse å fordype seg i.

IMG_5910.jpeg
 
jhh-fivewatchcollection-1.jpg


Her er min – og både litt bakgrunn for #fivewatchcollection og mine beskrivelser finner du her:

Fantastisk samling, hvor min soleklare favoritt er Zeitwerken! Er det slik at du er mindre glad i lenker?

Hvis du måtte byttet ut ett for et annet, hva hadde gått og hva hadde kommer inn?
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Fantastisk samling, hvor min soleklare favoritt er Zeitwerken! Er det slik at du er mindre glad i lenker?

Hvis du måtte byttet ut ett for et annet, hva hadde gått og hva hadde kommer inn?
Takk! Jeg har ikke noe imot lenker isolert sett, men det er fakta at de færreste av klokkene jeg trekkes mot kommer med lenke.

Det er to klokker i den "store" samlingen jeg godt kunne sett som en del av denne minisamlingen – Speake-Marin Spirit Pioneer, og Seiko Tuna. Kunne levd med et bytte mot hhv. Speedy og H08.
 
IMG_1279.jpeg

IMG_0698.jpeg

Tar utfordringen og slenger meg på her med mine fem utvalgte. Med noen svake mobilbilder.
5 indies.
1. SUF/Sarpaneva med månefase-indikator. Basert på min favoritt-modell 180. Super-enkel, superb finisj. Lett å like, tar alt av remmer. Nummer 1 av 20 produsert.
2. Sarpaneva, custom laget. Slags «best of»: Helsinki-kumlokk, full lume skive og moonbridge-lenke.
3. Tsoroev Rashid, Arrow, nummer 13 laget.. Håndtrukket Unitas. Stort, grovt, veldig håndlaget- men masse sjarm og egenhet.
4. Attelier Wen. Hype-klokke. Ikke helt uten grunn. Men, har brukt litt tid på å like den. Menneske-laget guilloché. Skiva er stjernen, men også lett på hånden, og en stor overraskelse hver gang en tar en titt på håndleddet.
5. Vincent Calabrese, tidlig Ottica. Er nå på service- men denne må med i min femmer. Fantastisk enkel. Spennende fyr, spennende og levende skive som både vandrer og hopper. Overraskende lettleselig og også med noen ess i ermet. Rett og slett ei klokke som treffer meg rett i hjerterota! Og som jeg er kjempetakknemlig for at en viss entusiast lot gå videre til meg.
 
Mine 5 (får ta et gruppebilde senere:)


Rolex GMT-Master II Sort
Mer spesifikt 116710LN. Det var her det virkelig begynte, etter en revival av klokkeinteressen, og var det første store kjøpet. Svindyr, men rettferdiggjort med selv-premiering og «det holder med denne éne, den funker til det meste». Det skulle jo bli med denne. Har en spesiell fascinasjon for GMT-Master. Denne minner litt om Sub, men er samtidig noe helt eget og mer pyntet med PCL. En modell man ikke ser like ofte. God lenke med easylink, og GMT-funksjon er artig på tur. Har et mål om å bruke denne mer i det daglige, klokker er til for å brukes osv.

F7CD1206-5DC1-4B64-96F4-BCE0FCCE7DB6.jpeg

DAB83540-8D8E-4867-9738-6020EFA044DA.jpeg


Tudor Black Bay 36
Det neste kjøpet av en viss monetær størrelse. Relativt impulsivt, men det som trigget kjøpet var et ønske om en beater som samtidig ikke er helt fjern i en mer formell eller pyntet anledning. Og dette har vært en klokke jeg har vært ekstremt fornøyd med og den som jeg har brukt klart mest. Gode spesifikasjoner med 150m WR, modifisert ETA som holder tiden bra og veldig god lenke. Ikke mikrojustering av lenke, men i motsetning til 116710LN hvor jeg syntes det er en nødvendighet så har dette absolutt ikke vært noe savn på BB36. Den er mye lettere og passer veldig bra til mine håndledd. Lettlest og symmetrisk uten dato. På skitur, joggetur og fjelltur er dette en super field watch. Samtidig skinner den veldig opp (ikke AR coating) og er elegant med polert bezel, dyp sort lakkert skive og gjør seg absolutt ikke bort når man skal være litt mer pyntet. 10.5mm høy. Dette kunne vært en one watch collection for meg.

BB670F5A-FC4D-4770-9E18-867B9A8ABB97.jpeg

56B78F6D-74EB-4DDD-ACC2-897BD2633BC7.jpeg


Cartier Tank Louis 18k gull
Etter hvert følte jeg behovet for en mer «dedikert» dressklokke. Har hatt veldig sansen for Cartier, og tenkte at jeg måtte få til noe der. Cartier Santos var noe jeg absolutt vurderte, men igjen - jeg ville gå for noe enda mer dressy. Fikk etter hvert en stor fascinasjon for Tank og historien bak. Utrolig tidløs og elegant. I det rette lyset kommer blåfargen på viserne frem. Og gull gjør seg på en dressklokke.

87A4DCE7-D4CD-4FA4-87EB-3DCD4DDED4DE.jpeg

400ADC79-8A73-4536-AB9D-4BAA04085EA3.jpeg


Omega Seamaster Professional 300 36mm
Fjorårets klokkekjøp, på brukten. Klokken oser av 90-tallsnostalgi og Goldeneye-æraen. Klokken til Joe Biden og Prince William. Man må jo ha en diver, og denne tåler en trøkk. Artig med blå skive og «dråpeffekt».

F4E9ACF0-D80E-4D2D-B4F7-2C559CED4A5F.jpeg

2BC1BEAA-61B2-4912-9C58-21645B9337B0.jpeg


IWC Mark XX Sort
I lengre tid har jeg vært fascinert over lekre klokker på rem som er litt ulv i fåreklær - ser litt ut som en dressklokke, men 100m WR og etter et enkelt bytte til gummirem med easy exchange-systemet er man klar for det meste. En skikkelig klassiker som med Mark XX er blitt betydelig oppgradert med ny movement. Kun 10.8mm høyde men med 5 dagers gangreserve.

B208D032-2928-4154-A54C-318E23DE7882.jpeg


Det var 5. Stort sett det jeg har, hvis jeg velger bort en «moteklokke» og en Steinhart som jeg bruker til røft hagearbeid Så sånn sett var det ikke så vanskelig å velge ut 5.

Neste jeg virkelig kunne tenkt meg er Blancpain FF Bathyscaphe 38. Flott skive og imponerende kvalitet. Vi får se om det blir mulig å få til en gang i fremtiden.
 
Mine 5 utvalgte fra egen samling:


Heuer Luftforsvaret
Birthyear - 1974. Både undertegnede og klokka er da 50 år i år:oops:
20230517_114834.jpg


Omega Speedmaster Broad Arrow 3551.50
Jeg kommer stadig tilbake til Speedy. Det er jo et utall av versjoner og velge mellom, hvilken jeg liker best er ikke godt å si, men jeg liker denne godt og så er det praktisk med dato og automatisk opptrekk.
20240110_100630.jpg


Glashutte Original Panomatic Lunar XL
Penklokka mi:) Panoramadato og månefase er flotte komplikasjoner. Selve prikken over i’en finner man på baksiden. Nydelig dekorert og finishiert.
20240122_073953.jpg


IWC Ingenieur Mission Earth 3236
Man må jo ha en sportsklokke med integrert lenke i Genta stil;) Ingenieur er en personlig favoritt (ihvertfall så lenge jeg ikke tar meg råd til en AP RO eller PP Nautilus). 46 mm med lenke er tøft!
20201001_121129 (3) – Kopi.jpg


Seiko SLA 023 «Marinemaster 300»
Den første Seikoen som har blitt værende i boksen over lengre tid og som må kunne sies å være min "daily beater".
20230514_122355.jpg


Jeg skal prøve å få til et gruppebilde. Forhåpentligvis mens alle er samlet og ingen har fløyet sin veg....
 

Vedlegg

  • 20240208_192859.jpg
    20240208_192859.jpg
    188,8 KB · Visninger: 0
Jeg kan ta en kort gjennomgang!

Siden jeg meldte meg inn i TS for 13 år siden har interessen for ur gått opp og ned men jeg har alltid hatt mellom 2-8 klokker i boksen. I dag har jeg faktisk 5, og har en tanke om et par til inn og en ut.

I dag består boksen av

1. JLC Reverso Classic i gult gull med quartz. Fantastisk presence for størrelsen og elsket av det begge kjønn. Brukes ofte av samboer og får igrunn en del positiv oppmerksomhet

IMG_7632.jpeg


2. Rolex YM WG 42mm med oysterflex som kanskje er dobbelt så stor som Reversoen men som fremdeles sitter fint gitt lav høyde og korte lugs. Stealth klokke hvor de fleste tror det er en sub/stålklokke og lurer på hvorfor den er så tung

IMG_7640.jpeg


3. Cartier Santos Galbee birthyear i two tone. Klassiker og fantastisk behagelig ur. I likhet med Reverso elsket av det motsatte kjønn og brukes ofte av sambo. Kanskje eneste two-tone uret som funker for meg.

IMG_7629.jpeg


4. Tudor GMT Opaline fordi tudor endelig lagde en klokke som ikke ligner på en Rolex (og som jeg liker -for øvrig interessert i pelagos 39 også nå) og fordi jeg elsker gmt funksjonen både på reise og for å huske hvilken tid kollegaene mine arbeider i. Syns også 200+ papp for en rolex pepsi i stål er vel mye..
IMG_7642.jpeg



5. Studio Underdog watermelon, fordi det er gøy og fordi det er voldsomt mye klokke for penga!

IMG_7638.jpeg

IMG_7636.jpeg


Ila 2024 kommer det en Daytona YG på OF, forhåpentligvis til sommeren, og trolig en Pelagos 39mm. På lang sikt skal det inn en Day Date 36 i platinum eller WG

4bbab266-05f6-498c-9d1d-8f78f863a1ed.jpeg


Også hele gjengen da
IMG_7628.jpeg
 
Hm. Det var vanskelig, siden samlingen er i flux, og langt fra ferdig. Men jeg har akkurat solgt unna seks klokker for å kjøpe Seamaster-en, så det ble ikke så mange igjen å eliminere. :) Sitter igjen med åtte klokker nå. (Ikke medregnet "nostalgiboksen")

IMG_9072.jpeg


42mm Seamaster SMPc kom som sagt akkurat inn. Bæltøff og kan stort sett brukes til alt. Tåler alt jeg utsetter den for av desk diving. "Kjedelig" i det at den er ganske ordinær og streit, men flott, gedigen og med suverént kvalitetsfølelse.

2023 Longines Conquest 41mm er en pen "GADA" som kan gjøre tjeneste også på dressklokke. Spesielt på svart alligator.

De tre neste er mer usikre.

DS Action Diver er sykt fin klokke for pengene, og krysser av for "Two tone" i samlingen.

Glycine Combat 6 kjøpte jeg fordi jeg hadde lyst på en militær-/feltklokke. Bortsett fra den håndsydde remma har jeg egentlig ingen kjempevarne følelser for den. Fin klokke, for all del, med litt røff stil.

Victorinox Alliance er jeg glad i. Allsidig klokke. "Dressy feltklokke"? Strap monster, med ETA 2892.

Hvis jeg fristiller de tre siste, kunne jeg tenke meg å få inn en decent kronograf (kanskje en two tone), en vintage dressklokke som også kan dresses litt ned, ooooog kanskje en litt crazy klokke. Hamilton Ventura XXL, for eksempel.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Dette var en vanskelig oppgave, men jeg prøver så godt jeg kan. Jeg tenker at samlingen må dekke alle aktiviteter og bør ha en god variasjon.

Så her er min 5 klokke samling:

Rolex DJ helgull:
Fordi hvorfor ikke? Noen ganger er det skikkelig deilig å ta den helt ut på harrymeteret. Denne gir meg alltid et smil om munnen, og er utrolig komfortabel å ha på. Deilig lenke, skiven spiller i solen, nesten håpløs lesbarhet, men akk så deilig.

Omega Ploprof:
Kanskje det vanskeligste valget, sto mellom denne og Pelagos 42mm. Omega vinner på sjarm, denne er bare så rå å ha på når man skal være en dag på stranden. Få klokker gir like mye glede pr. gram som denne. Ikke noe man ser hver dag, så det er også et pluss.

Rolex Explorer TT:
Denne har siden jeg kjøpte den vist seg å være den perfekte hverdagsklokke for min del. Tåler alt man kan finne på i løp av en dag, og sitter som et skudd med sine 36mm. Mer diskret enn man skulle tro, og litt pyntet kontra en vanlig stål versjon. Så er det jo en av Rolex sine mest ikoniske modeller.

Rolex explorer 2:
Denne har jeg hatt så lenge at den må vare være med. Nydelig patina og crisp deilig hvit skive. Sitter utrolig godt på hånden og er passe under radaren for hype toget. Virkelig en klassiker.

A. Lange & Söhne Lange 1 Moonphase:
Noe må man ha til dressen, så hvorfor ikke ta noe av det beste Lange har å by på. Klassisk og deilig design, ekte håndverk og detaljer det tar dager å oppdage. En klokke som kan brukes til mer enn bare dressen også.

20240317_084725.jpg
 
Redigert: